تاریخ اولین آشپزی انسان با آتش مشخص شد



یک پژوهش جدید نشان می دهد که به 78 هزار سال قبل از آشپزی انسان با آتش شروع می شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، اولین شواهد از پختن غذا توسط انسان‌ها از طریق استفاده از آتش را کشف کرده‌اند که قدمت آن به حدود 800 هزار سال پیش می‌رسد.

اطلاعات می‌گویند، یک سایت باستان‌شناسی در سرزمین‌های اشغالی حاوی بقایای ماهی است که با بررسی دقیق‌تر، نشانه‌های واضحی از پخته شدن آنها می‌شود.

این کشف در سایت باستان شناسی Gesher Benot Ya’aqov (GBY) در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود، جایی که گروهی از پژوهشگران از هشت موسسه پژوهشی، وجود دندان‌های زیادی پیدا کرده و مشخص شد که صاحب اصلی این دندان‌ها ماهی‌های کپور بزرگی بوده‌اند که احتمالاً بوده‌اند. تا دو متر طول داشته‌اند و در دریاچه هولا در نزدیکی این منطقه زندگی می‌کرده‌اند.

این گروه پژوهشی دندان‌های حلقی را که برای خرد کردن مواد سخت مورد استفاده قرار می‌دهند، مورد مطالعه قرار می‌دهند. وقتی این دندان‌ها در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند، کریستال‌های مینای دندان منبسط می‌شوند، تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری و ساختار آن‌ها می‌تواند اطلاعات زیادی را در مواردی که تحمل کرده، نشان دهد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که این دندان‌ها در دمای حرارت کمتر از ۵۰۰ درجه سانتیگراد (۹۳۲ درجه فارنهایت) قرار گرفته‌اند. پژوهشگران می‌گویند این واضح است که این ماهی‌ها با فاصله کمی از شعله‌های آتش عمدا پخته شده‌اند. چرا که اگر به عنوان سوخت یا یک نوع سوخت در داخل آتش سوزی می‌شود یا در یک آتش سوزی طبیعی می‌شد، ممکن است شدت تحمل بسیار بالاتری را نشان دهد.

بخوان  تاثیر چشمگیر شوک درمانی در درمان آسیب جدی

دکتر ایریت زوهار و دکتر ماریون پروست، پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: تعداد زیادی از بقایای ماهی‌های یافت شده در این مکان، مصرف مکرر آن‌ها توسط انسان‌های اولیه را ثابت می‌کند که تکنیک‌های ساخت ویژگی را توسعه داده است. این یافته‌های جدید نه تنها مهم زیستگاه‌های آب شیرین و ماهی‌های موجود در آن‌ها را برای زندگی انسان‌های ماقبل نشان می‌دهد، بلکه انسان‌های ماقبل تاریخ را در کنترل آتش به منظور پختن غذا و درک آنها از فواید پختن ماهی‌ها قبل از خوردن می‌دهند.

قدیمی‌ترین دندان‌های موجود در این مکان مربوط به حدود ۷۸۰ هزار سال پیش است که آنها را به قدیمی‌ترین شواهد مستقیم از استفاده کنترل‌شده از آتش برای پختن غذا تبدیل کرده‌اند.

این یک جهش بزرگ نسبت به تخمین قبلی است که پختن غذا با استفاده از آتش را به ۱۷۰ هزار سال نسبت به می‌داد. اکنون مسلماً این احتمال وجود دارد که انسانهای باستانی این عمل را حتی زودتر شروع کنند.

به هر حال، شواهدی وجود دارد که انسان‌تبارانی مانند هومو ارکتوس(انسان راست قامت) بیش از یک میلیون سال پیش کنترل آتش را آموخته بود. از آتش برای آنها در ابتدا برای استفاده از گرما و نور آن بوده و سپس به پتانسیل آن برای پخت و پز، ساخت ابزار و کاربردهای دیگر پی برده‌اند.

این پژوهش در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع