تاریخ جدید پرتاب موشک آرتمیس ۱ ناسا مشخص شد

منبع:theverge



منبع

برای اطمینان از اینکه این بار همه چیز به خوبی پیش می‌رود، ناسا در حال انجام برخی آمادگی‌هاست. تیم آرتمیس ۱ قبلا کار روی نشت هیدروژن را به پایان رسانده است که راه حل آن جایگزینی مهر و موم‌های اطراف سیستم قطع سریع بود که به قیف سوخت هیدروژن مایع سرد منجمد به موشک کمک می‌کند. مهندسان آزمایشی را برای ۲۱ سپتامبر برنامه ریزی کرده‌اند تا ببینند آیا قطع سریع در شرایط برودتی که پرتاب به آن نیاز دارد، ادامه می‌یابد یا خیر.

ماموریت آرتمیس ۱ از سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) برای پیوست و ارسال کپسول بدون خدمه اوریون به دور ماه استفاده خواهد کرد تا بخشی از تلاش آژانس برای بازگرداندن انسان‌ها به سطح ماه تا سال ۲۰۲۵ باشد. اولین تلاش ناسا به دلیل وجود اشکالی در موتور متوقف شد، دومین تلاش نیز در ۳ سپتامبر به دنبال نشت هیدروژن انجام شد که مهندسان نتوانستند آن را برطرف کنند بنابراین تاریخ پرتاب باز هم به تعویق افتاد. 

ناسا در این باره اعلام کرد: همچنان به روند محدوده شرقی برای بررسی درخواست آژانس برای تمدید الزامات آزمایشی فعلی برای سیستم پایان پرواز احترام می‌گذارد و اطلاعات و داده‌های اضافی را در صورت نیاز ارائه می‌دهد. به موازات آن، آژانس به آماده‌سازی برای آزمایش نمایش برودتی و فرصت‌های بالقوه پرتاب، در صورت تایید درخواست، ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید


اگر همه چیز درست شود، ناسا تلاش خواهد کرد موشک را در ۲۷ سپتامبر با یک پنجره پرتاب ۷۰ دقیقه‌ای در ساعت ۱۱:۳۷ صبح به وقت شرقی به فضا بفرستد. تاریخ پرتاب بین دو رویداد بزرگ فضایی دیگر قرار دارد، به طوری که ناسا قرار است در ۲۶ سپتامبر، یک فضاپیما را به عنوان بخشی از ماموریت تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) با یک سیارک بفرستد و خدمه ناسا و اسپیس ایکس به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کنند که تاریخ آن ۳ اکتبر خواهد بود.

بخوان  نشت Google Bard Advanced به راه اندازی قریب الوقوع برای رقیب ChatGPT اشاره می کند

علاوه بر آن، این سوال وجود دارد که آیا ناسا در صورت بروز مشکل، باید باتری‌های سیستم خاتمه پرواز راکت را آزمایش کند تا نیروی فضایی بتواند از آن برای نابود کردن موشک استفاده کند یا خیر؟ این در نهایت به نیروی فضایی بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا ناسا می‌تواند بدون آزمایش ادامه دهد یا خیر.

موشک آرتمیس ۱ ناسا، طبق اعلام این آژانس قرار است در تاریخ ۲۷ سپتامبر پرتاب شود و اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، یک تاریخ پشتیبان احتمالی برای ۲ اکتبر برنامه ریزی شده است. این آژانس در ابتدا در نظر داشت پرتاب مجدد را در ۲۳ سپتامبر انجام دهد اما پس از بررسی دقیق موضوعات لجستیکی متعدد، قرار پرتاب این موشک را به تاریخ بعدی موکول کرد.