تایرهای مریخ‌نورد روی دوچرخه – ایسنا

به گزارش ایسناشرکت اسمارت تایر (SMART Tire)، شرکتی که تایرهای بدون باد را با استفاده از فناوری مورد استفاده در مریخ‌نوردهای ناسا توسعه می‌دهد، دو جایزه نوآوری را در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES23) در لاس‌وگاس، بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان برنده شده است. .

برایان اینی و ارل کول، دو بنیان‌گذار شرکت اسمارت تایر ادعا می‌کنند که تایرهای جدید آن‌ها صنعت فعلی تایرهای لاستیکی را که ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد، مختل می‌کند.

به علیاژهایی که در یک چرخه تنشی یا چرخه حرارتی به شکل اولیه تعریف‌شده خود را باز می‌گردند، فلزات یا آلیاژهای حافظه‌دار یا SMA می‌گویند. آلیاژهای حافظه‌دار دارای تغییر ساختار کریستالوگرافی خود در پاسخ به یک محرک، در قالب تنش یا حرارت هستند. این تغییر در ساختار به این معنی است که ماده‌ای که دارای یک شکل خاص در دما و سطح تنشی معین است، با تغییر دما و سطح تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را خواهد داشت.

تایرهای بدون پنچری به لطف فناوری مریخ‌نوردها

برایان اینی در یک مصاحبه توضیح داد که بدون هوای تحت فشار داخل تایرها، پنچری دیگر یک نگرانی نیست. حتی پارگی‌های بزرگ نیز سرعت این تایرها را کاهش نمی‌دهند.

این شرکت در وب‌سایت خود آورده است که تایرهای موسوم به METL آن را برنده دو جایزه به عنوان برگزیده در دو دسته مختلف فناوری خودرو و تحرک پیشرفته و پایداری، طراحی زیست‌محیطی و انرژی هوشمند شده است.

بر اساس گزارش‌ها از نمایشگاه CES امسال، 75 درصد از درآمد صنعت تایر از لاستیک‌های جایگزین تامین می‌شود. به عنوان مثال در ایالات متحده معمولاً ۲۴۶ میلیون لاستیک فرسوده در سال تولید می شود.

بخوان  آیا «سایبرتراک» خودرو آینده پلیس آمریکا خواهد شد؟

این شرکت نمونه بارز شرکتی است که از فناوری فضایی برای بردن مردم روی زمین استفاده می‌کند.

وی گفت: شما می‌توانید یک آشپزخانه چاقی را به درون این تایرها وارد کنید و به سواری خود ادامه دهید، زیرا این کار باعث نمی‌شود تا تایرها دچار مشکل می‌شوند و سوراخ می‌شوند و پارگی بر یکپارچگی ساختاری آن تأثیر نمی‌گذارد.

انتهای پیام



منبع

دو هدف اصلی شرکت تایر، بهبود پایداری صنعت اسمارت تایر است که ذاتاً ناپایدار است و همچنین باعث بهبود ایمنی وسایل نقلیه در جاده‌ها می‌شود.

برایان این شرکت در مصاحبه خود گفت که شرکت SMART هزینه‌های تولید بیش از 85 درصد نسبت به سال گذشته برای نمونه‌ای از دوچرخه خود را کاهش می‌دهد و اکنون این شرکت در حال انجام آخرین تغییرات قبل از عرضه به بازار است.

اولین محصول این شرکت تایر METL برای دوچرخه است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شرکت سپس به دنبال تهیه تایر برای اسکوترهای برقی خواهد بود تا در چند سال آینده، تایرهای خودرویی نیز به بازار عرضه شود.

محصول جدید این شرکت نه تنها یک تغییر دهنده بالقوه بازی برای حمل و نقل و انتقال است، بلکه نمونه‌ای از این موضوع است که چگونه فناوری توسعه یافته برای فضا می‌توان می‌تواند برای مردم روی زمین فراهم کند.

لاستیک‌های بدون باد ناسا که برای مریخ‌نوردها می‌شوند، اکنون به تایرهایی روی دوچرخه تبدیل می‌شوند و تا مشکل پنچری را برای همیشه رفع کند.

عرضه تایر METL به بازار

نتیجه این پژوهش‌ها یک لاستیک ضد پنچر شده است که سال‌ها دوام می‌آورد.

بخوان  مارک زاکربرگ فکر می کند Meta Quest 3 بهتر از Vision Pro است – و او یک امتیاز دارد

صنعت خودرو حوزه‌ای است که می‌تواند بیشترین تأثیر را روی ایمنی داشته باشد. به گفته برایان اینی، ۲۰ درصد موارد اضطراری کنار جاده‌ای به مشکل لاستیک و تایر مربوط می‌شود و اغلب قریب به اتفاق آن‌ها به دلیل کم باد لاستیک یا میزان باد نامناسب آن است.

تایرهای METL به عنوان بخشی از همکاری شرکت اسمارت تایر با مرکز تحقیقات گلن ناسا به عنوان بخشی از برنامه توافقنامه فضای ناسا طراحی شده است. این دو سازمان، تایرهایی را با استفاده از فلزات حافظه‌دار تولید کردند که برای مقاومت در برابر شرایط سخت فضای طراحی شده بودند.

اسمارت تایر در وب‌سایت خود اعلام کرد که تایرهای METL برای دوچرخه‌های حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار قیمت دارند و در فصل اول سال ۲۰۲۳ برای سفارش در دسترس خواهند بود.