ترافیک خودروها می‌توانند حس بویایی را مختل کند



ذرات ناشی از وسایل نقلیه ترافیکی می‌توانند در حس بویایی ما اختلال ایجاد کنند و این اولین پژوهشی است که بر سوخت‌های دیزلی مختلف تأثیر می‌گذارد و «سیستم‌کندهای تصفیه پس پالایش اگزوز» را بر روی سلول‌های مخاطی بویایی انسان بررسی می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، مخاط بویایی یک بافت تخصصی است که در قسمت بالای حفره بینی قرار دارد و نقش مهمی در حس بویایی دارد.

اکنون، یک مطالعه جدید از دانشگاه فنلاند شرقی نشان می‌دهد که وسایل نقلیه ترافیکی در بافت بدن امکان‌پذیر است و در نتیجه یکی از حواس کلیدی ما مانع ایجاد کند می‌شود.

اولین مطالعه در نوع خود

این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که بر سوخت‌های دیزلی مختلف تأثیر می‌گذارد و «سیستم‌های تصفیه پس از اگزوز» را بر روی مدل‌های سلولی مخاط بویایی به دست‌آمده از انسان بررسی می‌کند. مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض ذرات بسیار ناخوشایند ناشی از ترافیک خودروها، بیان ژن را در سلول های مخاطی بویایی انسان تغییر می دهد.

لورا موسالو (Laura Mussalo) نویسنده اول این مطالعه در دانشگاه فنلاند شرقی می‌گوید: مشخص می‌شود که سیستم بویایی به عنوان واسطه‌ای برای تأثیر آلاینده‌های محیطی بر روی مغز عمل می‌کند، در نتیجه بیماری‌های مغزی کمک می‌کند. با این حال، مسیرهای دقیقی که از طریق آن بر روی مغز اعمال می‌شوند، ناشناخته باقی مانده است.

در این تحقیق تاثیر انتشار ذرات بر بیان ژن به طور خاص مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر این، سیل به بررسی تفاوت‌های بین تأثیرات سوخت‌های فسیلی و دیزل تغییرپذیر و همچنین تأثیر فناوری‌های پسایش پالایش فیلتر جدید ذرات بر انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌پردازد.

بخوان  نزدیکترین سیاه‌چاله‌ها به زمین شناسایی شدند

این مطالعه در سطح مولکولی بروز اختلال در بسیاری از سیستم‌های تنظیم سلولی را شناسایی کرد. تغییرات قابل‌توجهی در بیان ژن‌های مربوط به پاسخی، متابولیسم بیگانه‌ی زیستی، مشاهده‌ی یکپارچه بویایی و یکپارچگی مخاطی بویایی در طول قرار گرفتن در معرض دید گلخانه‌های از منابع دیزل فسیلی و مشاهده مجدد گاز است.

با این حال، در مقایسه با دیزل فسیلی، دیزل حال مقدار منفی کمتری داشت. اثربخشی دستگاه‌های پس پالایش موتور نیز تغییرات کمتری در عملکرد سلولی را نشان داد.

انجام تحقیقات گذشته

نتایج این تحقیقات، پژوهش‌های گذشته را که نشان می‌دهند ذرات بسیار ریز ممکن است از طریق مسیرهایی که می‌توانند به مضرات تبدیل شوند و هیدروکربن‌های آروماتیک حلقه‌های چند حلقه‌ای که در احتراق ناقص مواد آلی تشکیل می‌شوند، می‌شوند، ممکن است پاسخ بویی و متابولیسم بیگانه‌ای را داشته باشند. در سلولهای بویایی انسان مختل کننده، تایید می کند.

این مطالعه با توجه به میزان قابل توجهی در مدل‌های مخاطی مشتق شده از سلول‌های انسانی، پایه‌ای برای بویایی کاهش و افزایش بالقوه نگرانی‌های مربوط به سم‌شناسی را می‌دهد.

تنظیم انتشار ذرات ناشی از ترافیک جاده‌ای به عنوان بخشی از سیاست‌های زیست‌محیطی و بهداشت عمومی از مردم در نظر گرفته می‌شود.

میزان ذرات معلق و سایر آلاینده‌هایی که وسایل نقلیه مجاز به انتشار آن‌ها هستند توسط قوانین در محدود شده‌اند. با این حال، با وجود این تلاش‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ترافیک جاده‌ای همچنان یک مشکل است.

این مطالعه در مجله Science of The Total Environment منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع