تشخیص زودهنگام سرطان با یک تکه کاغذ

در آزمایشات روی موشها، حسگرها قادر به تشخیص فعالیتهای پنج آنزیم مختلف بیان شده در تومورها بودند. علاوه بر این، نشان دادند که می‌توان این آزمایش را برای تشخیص دستکم 46 مورد مختلف در یک نمونه با استفاده از یک دستگاه میکروسیال گسترش داد. آنها همچنین دریافتند که پنج نشانه دی‌ان‌ای می‌توانند به دقت بین تومورهایی که ریه‌ها نشان می‌دهند و تومورهایی که از تومور روده بزرگ نشان می‌دهند و سپس به ریه‌ها منتقل می‌شوند تا تشخیص داده شود.

سانگیتا باتیا(Sangeeta Bhatia) استاد علوم و فناوری بهداشت و مهندسی برق و علوم کامپیوتر و یکی از اعضای موسسه تحقیقات یکپارچه سرطان در موسسه فناوری ماساچوست پیش این نانوذراتی ایجاد کرده است که می‌تواند فعالیت آنزیم‌هایی را به نام پروتئاز شناسایی کند که به سلول‌های سرطانی می‌پردازد. می‌کنند تا در سراسر بدن حرکت کنند و آن‌ها را در تشخیص بیماری کمک کنند.

یک آزمایش جدید تنها با یک تکه کاغذ می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام‌آئیتی، خیلی از بیماران مبتلا به سرطان اگر زودتر از تشخیص خود به بیماری آگاه شوند، احتمالاً به نتایج بهتری دست خواهند یافت. با در نظر گرفتن این موضوع، مهندسان موسسه فناوری ماساچوست یک حسگر نانوذرات جدید طراحی کرده‌اند که می‌توان امکان تشخیص زودهنگام سرطان را فراهم کرد. حتی بهتر از آن، می‌گویند در این آزمایش از یک تکه کاغذ ساده و یک نمونه از عفونت استفاده می‌شود.

زمانی که حسگرها در بیمار بیمار می‌شوند، نمونه‌ای را می‌توان با استفاده از یک نوار کاغذی تجزیه و تحلیل کرد. این نوار کاغذی دی‌ان‌ای را که توسط یک آنزیم کریسپر به نام Cas12a فعال می‌شود، می‌دهد. زمانی که یک مشخصه در نمونه وجود دارد، Cas12a کمک می‌کند تا یک نوار تاریک ظاهر شود.

بخوان  ناسا قصد دارد ماهواره‌ها را به شکارچیانی برای بیگانگان تبدیل کند

انتهای پیام



منبع

این فرآیند است که برای تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل استفاده از تجهیزات مورد نیاز است که برای همه قابل دسترس نیست. بنابراین، باتیا و تیمش به دنبال استفاده از فناوری کریسپر به جای آن بودند.

نویسندگان مطالعه افزودند که این آزمایش نه تنها می‌تواند سرطان را تشخیص دهد، بلکه می‌تواند میزان واکنش تومور بیمار به درمان و عود دوباره تومور را نیز اندازه‌گیری کند. این تیم اکنون به دنبال توسعه بیشتر این نانوذرات است تا بتواند آن را روی انسان آزمایش کرد.

زمانی که نانوذرات با یک تومور برخورد می‌کنند، می‌توانند توالی‌های کوتاهی را آزاد کنند که از طریق عفونت از طریق دفع می‌شود. با تحليل و تحليل اين ديان‌ها، مي‌توان اطلاعات را به فرد در مورد تومور بيمار به دست آورد. این آزمایش مقرون به صرفه است و آن را به راحتی انجام می دهد و می تواند شبیه به یک نوار کاغذی باشد.

این یافته ها در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.