کشف دومین سیاره هم‌اندازه زمین

«ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» یا «تس»(TESS) در آوریل ۲۰۱۸ پرتاب شد. تس از آن زمان، ۲۸۵ سیاره فراخورشیدی تایید شده و بیش از ۶۰۰۰ سیاره کندی را کشف کرده است. یکی از جذاب‌ترین سیارات تایید شده، سیاره‌های به نام «TOI ۷۰۰ d» است که تقریباً به اندازه زمین است و در منطقه قابل سکونت ستاره آن قرار دارد. اکنون به لطف هشدار اکتبر 2021 مبنی بر این است که چیزهای جالبی را تلقی کنید، متوجه شده‌اید که این سیاره همسایه‌ای دارد که به اندازه وسوسه‌برانگیز است.

شرکت «تلسکوپ فضای جیمز وب» پیشتر ثابت کرده است که می‌تواند اجزای یک جو فراسیاره‌ای را مشخص کند اما این مهارت در TOI ۷۰۰ d یا e استفاده نمی‌شود. هر کدام از این سیارات به اندازه‌های کوچکی هستند که آن‌ها را بسیار زمان می‌برد.

ناسا از دومین سیاره هم‌اندازه زمین خبر داده است که شاید آب را حفظ کند.

گیلبرت در حال حاضر با استفاده از «دستگاه‌های آماده‌سازی اشل برای سیارات فراخورشی سنگی و مشاهدات محیط‌سنجی پایدار» (ESPRESSO) که برای بررسی سیارات فراخورشیدی مشابه زمین طراحی شده است، این منظومه را با «تلسکوپ بسیار بزرگ» (VLT) بررسی می‌کند. پژوهشگران امیدوارند مشاهدات ESPRESSO به آنها امکان می دهد تا جرم هر چهار سیاره موجود در منظومه را تعیین کنند. یکی از همکاران «تلسکوپ فضایی هابل» برای تخمین زدن تابش فرابنفش ستاره استفاده می‌کند و اطلاعاتی را به دست می‌آورد که می‌تواند مدل‌های آب و این سیارات هوایی را تشخیص دهد.

دانش پیشتر این منظومه را با «TRAPPIST-1» مقایسه می‌کند که در فاصله 39.5 سال نوری از ما قرار دارد و به خاطر هفت سیاره خود که به اندازه زمین هستند، شناخته شده است. گیلبرت گفت: این مقایسه واقعا جالب است. با توجه به این TRAPPIST-1 یک ستاره فعال و کم‌نورتر است، ادامه مطالعه منظومه TOI ۷۰۰ که آسان‌تر خواهد بود. منظومه TRAPPIST فوق‌العاده جمع‌وجور است و تمام آن سیارات واقعاً فشرده‌اند.

بخوان  ارتباط بیماری با بیمار در بیماران مبتلا به سرطان

گیلبرت گفت: این بیشترین چیزی است که در حال حاضر از تس می‌دانیم اما در حال حاضر بررسی‌های دیگری برای توصیف بیشتر این موضوع در حال انجام هستند. هنوز هیچ نتیجه‌ای دریافت نشده است اما نتایج هیجان انگیزی در راه هستند.

انتهای پیام



منبع

اکنون گیلبرت و همکارانش می‌گویند که TOI ۷۰۰ d یک همتای سوم و یک همتای جذاب دارد. این سیاره که «TOI ۷۰۰ e» نام دارد، کاملاً در منطقه‌ای نیست که ستاره‌شناسان معمولاً آن منطقه را می‌توانند سکونت کنند اما این تعریف در حال تغییر است. به ویژه، از آنجا که ستاره‌شناسان متوجه شده‌اند و زهره و مریخ احتمالاً زمانی آب را روی سطح خود نگه‌داشته‌اند، برخی از مناطق قابل سکونت خوشبینانه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که TOI ۷۰۰ و در آن قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ماهواره ناسا که در شکار سیاره پیشرو است، دومین سیاره‌های را کشف کرده است که با زمین مطابقت دارد و ممکن است قادر به حفظ آب مایع باشد. هر دو سیاره به دور یک ستاره میچرخند.

تس، سیارات را با خیره شدن به ستارگان طی یک ماه و به دنبال چشم‌اندازهای کوچک در روشنایی می‌یابد که می‌تواند نشان دهنده عبور سیاره بین ستاره و تلسکوپ باشد. ستاره‌شناسان از این شیب‌ها می‌توانند اندازه سیاره را تخمین بزنند و مدار آن را تعیین کنند.

گیلبرت و همکارانش تخمین می‌زنند که TOI ۷۰۰ e حدود ۹۵ درصد از زمین است. بنابراین احتمالا سنگی است و هر ۲۸ روز زمینی یک بار می‌چرخد. این کار آن را بین TOI ۷۰۰ c و d قرار می‌دهد.

بخوان  پیاده‌روی فضایی فضانوردان ناسا انجام شد
گیلبرت و همکارانش قصد دارند این پژوهش را در دویست و چهل و یکمین نشست «انجمن نجوم آمریکا» (AAS) ارائه دهند که این هفته در سیاتل و به صورت مجازی برگزار می شود.

دو سیاره از سه سیاره‌ای که در ابتدا در منظومه TOI ۷۰۰ پیدا کرد، خیلی نزدیک به ستاره می‌چر و شباهت زیادی به زمین دارند اما سیاره سوم که به نام TOI ۷۰۰ شناخته می‌شود، بسیار وسوسه‌انگیز است. دریافتند که این سیاره حدود ۲۰ درصد بزرگتر از زمین است و هر ۳۷ روز زمینی به دور ستاره می‌چرخد. همین ویژگی، آن را در آن قرار می‌دهد که آن را منطقه‌ای قابل‌قبول می‌کند و منطقه‌ای را در آن می‌دهد که آب سطحی وجود داشته باشد.

گیلبرت و همکارانش در سال ۲۰۲۰، از کشف سه سیاره در اطراف یک ستاره کوچک به نام «TOI ۷۰۰» خبر دادند که در فاصله حدود ۱۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. آن ستاره، کوتوله قرمز است اما نسبت به همتایان خود ساکت و بدون پالس‌های مفیدی است که می‌توان زندگی را در دنیایی از بین ببرند. گیلبرت گفت: در مجموعه داده‌های دو ساله کاملی که از تس داریم، هیچ شواهدی مبنی بر وجود شعله نوری مشاهده نمی‌کنیم.

«امیلی گیلبرت» (امیلی گیلبرت)، ستاره‌شناس «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا در کالیفرنیا گفت: ما ابتدا آن را نگاه کردیم و گفتیم که آیا این واقعی است. من خیلی هیجان انگیز بودم. زمانبندی نیز به این هیجان کمک کرد زیرا روز پیش از تولد من بود.