تغییر گزینه رصدی “جیمز وب” برای جلوگیری از برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها

جیمز وب در حال چرخش به دور نقطه‌ای است که آن را «نقطه لاگرانژ» (نقطه لاگرانژ) می‌نامند. نقطه خاص لاگرانژ جیمز وب، در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین و در مقابل خورشید قرار دارد.

تغییر رصدی "جیمز وب" برای جلوگیری از برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها

گروهی از آزمایش‌هایی که برای تجزیه و تحلیل تأثیرات ماه گرد هم‌اند، به این نتیجه رسیدند که این رویداد یک شکست از بدشانسی بود، زیرا یک ریزشهاب‌سنگ با انرژی که به طور غیرمعمولی بالا بود، به صورت تصادفی به منطقه آسیب‌پذیری از آینه ضربه می‌خورد. کرد. به این نتیجه رسیدند که ارزشی دارد که برای کاهش بیشتر احتمال یک اقدام دیگر به طور گسترده‌ای جمع‌آوری‌کننده نور، مرکز رصدی جیمز وب را تغییر دهد.

جدیدترین تلسکوپ فضایی ناسا پس از تجربه چند برخورد، راه رصدی خود را برای جلوگیری از برخورد آینه‌اش با سنگ‌های فضای کوچک تغییر می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

از تابستان آینده که جیمز وب دومین سال عملیات علمی خود را آغاز می کند، هدف آن جلوگیری از قرار دادن آینه خود به سمت این مناطق بود در هنگام رصد کردن. در عوض، پرسنل جیمز وب این مشاهدات را برای زمان متفاوتی از سال برنامه ریزی می کنند. یعنی زمانی که خطر ریزشهاب‌سنگ کمتر باشد. آژانس‌های ناسا جلویانی کردند که این تغییر علم را نمی‌پذیرد اما برنامه‌ریزی تلفیق را پیچیده‌تر می‌کند. بدین ترتیب، مشاهدات حساس به زمان، از جمله مشاهده اجرام در منظومه شمسی، هنوز هم می‌توانند در مناطقی از ریزشهاب‌سنگ انجام شوند.

“لی فاینبرگ” (Lee Feinberg)، مدیر عامل نوری تلسکوپ جیمز وب در “مرکز پروازهای فضای گادرد” (GSFC) ناسا گفت: ریزشهاب‌سنگ‌هایی که به صورت رودررو به آینه برخورد می‌کنند، تا دو برابر سرعت نسبی و تا چهار برابر انرژی جنبشی دارند. . بنابراین، از آن در صورت امکان، به افزایش عملکرد اپی تلسکوپ برای چند دهه کمک می‌کند.

بخوان  خیره‌کننده‌ترین تصاویر فضایی روزهای گذشته چه بودند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، «تلسکوپ فضایی جیمز وب» (JWST) هنوز سالگرد پرتاب خود را جشن نگرفته است که در ماه‌های گذشته، ۱۴ ریزشهاب‌سنگ به اندازه غبار به آینه طلایی آن را زده است. آینه‌هایی که ۶.۵ متر هستند. عکس‌های این تلسکوپ همچنان خیره‌کننده هستند اما پرسنل این ماموریت تصمیم گرفته‌اند که عملیات رصدی تلس را تنظیم کند تا از برخورد مستقیم جلوگیری کند.

جیمز وب به طور غیرمعمولی آسیب پذیر است زیرا آینه آن وسیع است و مستقیما در فضای فضایی قرار دارد. آینه «تلسکوپ فضایی هابل» (HST) کوچکتر است و با یک پوشش محافظ می‌شود اما در مورد جیمز وب، کوچک کردن آینه یا قرار دادن پوشش محافظ روی آن می‌توانست قدرت تلسکوپ را کاهش دهد.

متخصصان برنامه‌ریزی تلسکوپ فضای جیمز وب می‌دانند که باید با ریزشهاب‌سنگ‌ها برخورد کنند. بدین ترتیب، تلسکوپ برای مقاومت در برابر انواع کاربردهایی که پیش‌بینی می‌شوند، طراحی شد. با وجود این، پس از یک برخورد در ماه آخر ماه که خسارات بیشتر را نسبت به مدل‌های پیش‌بینی‌شده در جای خود، پرسنل این مأمور شروع به بررسی راه‌هایی برای کاهش اقدامات انجام داد.

فضاپیماهای دیگری قبلاً در این نقطه مستقر شدند و به کمک کمک کردند تا مدلسازی کنند، با چه تعداد ریزشهاب‌ها مقابله شود. بررسی پس از تجزیه و تحلیل برخورد ماه مه، مناطقی که از ریزشهاب‌سنگ را در مسیر تلسکوپ در منطقه شناسایی کردند.