اولین عکس از محل نشت فضایپیمای «سایوز» منتشر شد

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، «آژانس فضایی روسیه»(Roscosmos) اولین عکس عمومی را از منبع نشت رادیاتور در فضای «سایوز»(Soyuz) که به «ایستگاه فضای بین‌المللی»(ISS) متصل است، منتشر می‌کند.

این پست تلگرامی نشان می‌دهد که آژانس روسیه در حال حاضر در حال بررسی این نشت است و پرتاب فضای‌پیمای جایگزین سایت‌ها به نام «ام‌اس-۲۳»(MS-23) را تا مارس ۲۰۲۳ به‌ویق انداخته تا دلیلی برای این حادثه پیدا شود. این عکس دو روز پس از شناسایی نشت مایع خنک‌کننده در فضاپیمای روسیه دیگری که به ایستگاه‌های بین‌المللی مرتبط بود، منتشر شد. این فضاپیمای رباتیک روسی، «پراگرس ۸۲»(Progress 82) نام دارد.

ام اس-22 برای بازگرداندن فضانوردان به زمین، به جز در موارد اضطراری، غیر ایمن تلقی شده است. اگر پیش از رسیدن به اماس-23 نیاز به ایستگاه‌فراهم باشد، پروکوپ و پتلین با ام‌اس-22 به خانه باز خواهد گشت اما روبیو با یک کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX) پرواز خواهد کرد که چهار فضانورد خواهد بود. دیگر را در خود جای می دهد. دلیل این کار این است که شخص سوم در سایوز بدون مایع خنک‌کننده در سفر در جو زمین، کار خطرناکی خواهد بود.

برنامه مدیران ناسا به سرعت متوجه شدند سایوز «ام‌اس-22»(MS-22) که در سپتامبر گذشته، «فرانک روبیو»(Frank Rubio)، فضانورد ناسا و «سرگئی پروکوپیف»(Sergey Prokopyev) و «دیمیتری پتلین»(Dmitry) شدند. پتلین)، فضانوردان روسی را به ایستگاه فضای بین‌المللی برد، هیچ خطری برای آزمایشگاه مداری یا خدمه آن ندارد. در هر حال، این وضعیت باعث بروز برخی از کشمکش‌ها در میان ایستگاه‌های شرکای فضای بین‌المللی شد.

«دینا کونتلا» (Dina Contella)، مدیر یکپارچه‌سازی عملیات فضای بین‌المللی در ناسا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۷ ژانویه گفت: برنامه‌ای است که فرانک، دیمیتری و سرگی تا زمانی که به خانه بازگردند(احتمالا در سپتامبر)، برای ماه دیگر در ایستگاه بمانند.

بخوان  یک ستاره با سطح جامد و بدون جو شناسایی شد

ناسا در واکنش به ماجرای برخورد شهاب‌سنگ که به سایت ام‌اس-22 آسیب وارد می‌شود، داوری را با اسپیس ایکس آغاز کرده است تا محافظ به کپسول‌های دراگون این شرکت اضافه شود. ماموریت بعدی خدمه اسپیس ایکس به ایستگاه فضای بین‌المللی، «کرو-۶»(Crew-6) نام دارد که در ۲۶ فوریه به فضای پرتاب می‌شود.

اولین عکسی که از نشت فضاپیمای «سایوز» منتشر شده است، شواهدی را مبنی بر آسیب بیرونی نشان می دهد.

ابتدا پیش‌بینی شده بود سایت ام‌اس-23 که جایگزین ام‌اس-22 شد، در ماه فوریه از «پایگاه فضایی بایکونور» (Baikonur Cosmodrome) در قزاقستان پرتاب شود. احتمالاً این تأخیر جزئی، تأثیر قابل توجهی بر مأموریت‌های روبیو، پرویف و پتلین خواهد داشت که پیشتر قرار بود دو برابر زمان برنامه ریزی شده در ایستگاه بین‌المللی بمانند.

این عکس روز دوشنبه ۱۳ فوریه در پستی منتشر شد که در حساب رسمی آژانس تلگرامی فضای روسیه به اشتراک گذاشته شده بود. عکس منتشر شده در این پست، شواهدی را مبنی بر وجود آسیب بیرونی نشان می دهد. آژانس فضایی روسیه پیشتر اعلام کرده بود این نشت که در ۱۴ دسامبر رخ داد، ناشی از برخورد شهاب‌سنگ بوده است. در توضیح تصویر آمده است: تصویری از سوراخ رادیاتور سیستم تنظیم حرارت فضاپیما که با دوربین نصب‌شده در بخش مرکزی ایستگاه‌های بین‌المللی ثبت شده است.

انتهای پیام



منبع