اولین زن سعودی به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» می‌رود

ماموریت Ax- همان ۲ گونه که از نامش پیداست، دومین ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود که توسط آکسیوم اسپیس سازمان دهی شده است. اولین ماموریت موسوم به «Ax-1»، سه مشتری آکسیوم اسپیس و «مایکل لوپز الگریا»(Michael López-Alegría)، فضانورد سابق ناسا را ​​در آوریل ۲۰۲۲ برای بیش از دو هفته با کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

در بیانیه مطبوعاتی خبرگزاری عربستان سعودی آمده است: پرواز فضایی انسان، نماد برتر کشورهای عضو و رقابت جهانی در زمینه‌های مختلف فناوری، مهندسی، پژوهش و نوآوری است. همچنین، این یک مأموریت تاریخ‌ساز است زیرا عربستان سعودی را به یکی از معدود جهان تبدیل می‌کند که دو فضانورد از یک ملیت را به طور همزمان در فضای بین‌المللی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک زن از عربستان سعودی چند ماه دیگر برای اولین بار به فضا خواهد رسید.

با اعلام شدن فهرست کامل سرنشینان ماموریت «اسپیس ایکس»، نام دو فضانورد عربستان سعودی از اولین زن به چشم می‌خورد.

تنها شهروند سعودی که تا به امروز به فضا رسیده، شاهزاده «سلطان بن سلمان آل سعود»(Sultan bin Selman Al Saud) است که طی ماموریت یک هفته‌ای «STS-51-G» شاتل فضای «دیسکاوری»(Discovery) در سال ۱۹۸۵ پرواز کرد. وی اولین عرب، اولین مسلمان و اولین عضو یک خانواده سلطنتی بود که به مدار رفت.

گنجاندن این دو سعودی در مأموریت، تعجب‌آور نیست. ناسا و آکادمی اسپیس سال گذشته اعلام کردند که دو خدمه Ax-2 این کشور را نمی‌توان از این کشور اعلام کرد زیرا ناسا و ایستگاه‌های شرکای فضای بین‌المللی بین‌المللی باید فضایی را فراهم کنند که قرار است به آزمایشگاه‌ها از مدارک بپردازند، ارزیابی کنند. .

بخوان  واتس اپ پیام های صوتی خود تخریب شونده را برای اندروید و iOS راه اندازی کرد

خدمه چهارم، «جان شافنر» (John Shoffner)، سرمایه‌گذار و راننده خودروهای مسابقه است که به عنوان خلبان Ax-2 فعالیت خواهد کرد. برناوی و القرنی، متخصصان ماموریت خواهند بود.

بدیهی است که Ax-2 از نزدیک در عربستان سعودی دنبال خواهد شد و گنجاندن برناوی، این پرواز را به طور ویژه ای معنادار خواهد کرد. زنان از نظر تاریخی در این پادشاهی از حقوق کمتری نسبت به مردان داشته‌اند. به عنوان مثال، زنان سعودی تا سال ۲۰۱۸ مجاز به رانندگی نبودند.

دولت عربستان سعودی و شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) مستقر در هیوستون، دو عضو نهایی ماموریت چهار نفره «Ax-2» به «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) را معرفی کردند که قرار است برفراز یک موشک «فالکون۹» باشد. Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX) پرتاب شود. این پرتاب، زودتر از ماه مه نخواهد بود.

انتهای پیام



منبع

این دو فضانورد، «ریحانه برناوی»(Rayyanah Barnawi) و «علی القرنی»(Ali AlQarni)، اعضای کلاس فضاینوردان عربستان هستند. آنها اولین افراد از عربستان سعودی خواهند بود که به ایستگاه فضایی سفرهای بین المللی بین مردم می‌رسند و دومین و سومین این کشور هستند که به مردمی تبدیل شده‌اند. برناوی، اولین زن سعودی خواهد بود که به مرز نهایی راه می‌یابد.

ماموریت Ax-2 از سخت‌افزار شرکت اسپیس ایکس استفاده می‌کند و توسط «پگی ویتسون»(پگی ویتسون)، فضانورد سابق ناسا هدایت می‌شود که بیشتر از هر زن یا آمریکایی دیگری در فضا بوده(۶۶۵ روز) و اکنون مشاور آکسیوم اسپیس است.