تبدیل گازهای گلخانه‌ای و پلاستیک به سوخت پایدار

سیستمی که می‌تواند به طور مستقیم محصولات را با ارزش بالا از تولید کند

سوبهاجیت بهاتاجاجی (Subhajit Bhattacharjee)، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: این فناوری که می‌تواند با استفاده از فناوری پلاستیک و گازهای گلخانه‌ای کمک کند، باعث ایجاد تحولی در توسعه اقتصاد دورانی شود.

کاتالیزورهای طراحی شدند که سپس با یک جاذب نور ادغام شدند. زمانی که آزمایش‌ها در شرایط با دما و فشار معمولی انجام می‌شود، مشخص می‌شود که راکتور می‌تواند پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و دی‌اکسید کربن را به سوخت‌های مختلف مواد تشکیل‌دهنده کربن‌های مانند مونوکسید کربن، گاز سنتز یا اسید گلیکولیک تبدیل کند. در پنج سال آینده، این سیستم ممکن است انرژی مورد نیاز یک کارخانه بازیافت را تامین کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در شرایط دمایی و فشاری معمولی این راکتور می‌تواند بطری‌های پلاستیکی و گاز دی‌اکسید کربن(CO2) را به‌گونه‌ای طراحی کند که به مونوکسید کربن (CO)، گاز سنتز و اسید گلیکولیک تبدیل شود.

پروفسور اروین ریسنر(Erwin Reisner) از دپارتمان شیمی یوسف حمید(Yusuf Hamied) و نویسنده ارشد این مقاله، در بیانیه‌ای گفت: تبدیل مواد غذایی مفید با استفاده از انرژی خورشیدی، هدف اصلی تحقیق ما است. مواد پلاستیکی مشکل بزرگ در سراسر جهان هستند و بسیاری از پلاستیک‌ها هستند که در مرحله‌های بازیافتی می‌شوند یا از محل دفن‌هایی که می‌آورند می‌شوند.

نتایج این تحقیقات در مجله «Nature Synthesis» منتشر شده است.

این راکتور یکپارچه دارای دو محفظه مجزا است، یکی برای پلاستیک و دیگری برای گازهای گلخانه‌ای. این راکتور همچنین یک جاذب نور بر پروسکایت دارد. پروسکایت یک ماده در دسته های کانی ها است.

بخوان  مایکروسافت بالاخره توانست عجیب ترین انتخاب طراحی ویندوز 11 را اصلاح کند

انتهای پیام



منبع

تبدیل گازهای گلخانه‌ای و پلاستیک به سوخت پایدار

برای اولین بار یک راکتور خورشیدی، پلاستیک و گازهای گلخانه‌ای را به سوخت‌های پایدار تبدیل می‌کند.

این سیستم دی‌اکسید کربن را به گاز سنتز تبدیل می‌کند که یک عامل سازنده سوخت‌های انرژی پایدار است. بطری‌های پلاستیکی نیز به اسید گلیکولیک تبدیل شدند که در صنعت لوازم آرایشی به طور معمول استفاده می‌شوند. علاوه بر این راکتور بسته به نوع کاتالیزر موجود در آن می‌تواند محصولات تولید کند.

محققان دانشگاه کمبریج اولین سیستم در نوع خود را توسعه دادند که می‌توان به طور همزمان با استفاده از مواد پلاستیکی و گازهای گلخانه‌ای را با کمک انرژی خورشیدی به دو محصول شیمیایی تبدیل کرد.

محققان امیدوارند با توسعه بیشتر این راکتور می‌تواند مولکول‌های پیچیده‌تری تولید کند.

یک گام مهم برای رسیدن به یک اقتصاد چرخشی پایدارتر

وی افزود: ویژگی قابل توجه این سیستم تطبیق پذیری و تنظیم پذیری آن است. ما در حال حاضر در حال حاضر در حال ساخت مولکولهای نسبتاً ساده بر کربن هستیم اما در آینده می‌توانیم تنها با تغییر کاتالیزور، سیستم را به گونه‌ای تنظیم کنیم که محصولات بسیار پیچیده‌تری تولید کنند.

تبدیل گازهای گلخانه‌ای و پلاستیک به سوخت پایدار