تلاقی متاورس و زیست‌فناوری برای ارائه آموزش و پژوهش



همزمان با هفته پژوهش و فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری پروژه‌های مرتبط با متاورس و واقعیت مجازی را جهت کاربرد در آموزش‌ها و پژوهش‌های حوزه زیست فناوری در مکان‌های می‌دهد.

دکتر جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، متاورس یا فراجهان را آینده نزدیک دنیای اینترنت دانست که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین ساخته شده است و گفت: این دنیای مجازی به کاربران این فرصت را می‌دهد تا آنچه را که در دنیای مجازی واقعی انجام می‌دهند، بدون نیاز به حضور در دنیای مجازی انجام دهند. ؛ یعنی جهانی فراتر در آن محدودیت‌های احتمالی که بین خواهند رفت.

وی افزود: در طول ۲۰ سال گذشته، یک تحول عظیم در فناوری اطلاعات رخ داده است که بسیاری از حوزه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داده است. تأثیر آن در زمینه علوم زندگی، بسیار زیاد برای توسعه محصولات و راه حل‌های «سازگار با زندگی» با درک بهتر از «زبان زندگی» ارائه شده است و تفسیر اطلاعات موجود با این فناوری نو بهبود یافته است.

محمدی با اشاره به نظرات استیو جابز در سال ۲۰۱۰، گفت: وی معتقد است که بزرگترین نوآوری‌های قرن بیستم در تلاقی زیست‌شناسی و فناوری ظاهر خواهد شد و در این میان متاورس پتانسیل‌های بسیاری را برای استفاده در دنیای بیوتکنولوژی و پزشکی دارد و این قابلیت را دارد. که در دنیای بیوتکنولوژی، انقلابی را ایجاد کند.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و کاربردهای فناوری زیستی را در تحقیقات تحقیقاتی به کشف دارو، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل داده‌های بیولوژیکی اپی‌ژنوم و پروتئوم، توسعه مجاز ی دو قلوهای بیولوژیکی دانسته و شناخته شده است: این فناوری نیز مانند کاهش هزینه‌ها و زمان مورد نیاز است. برای انجام آزمایشات علمی، برگزاری رویدادهای مجازی و در نهایت آموزش می‌شود.

بخوان  طراحی مجدد موزه‌ «آینده» دوبی توسط هوش مصنوعی

محمدی اضافه کرد: دنیای مجازی، با توجه به قابلیت‌های ایجاد ارزش اقتصادی قابل توجه و ایجاد فرصت‌های جدید برای فعالیت‌های اجتماعی، سرگرمی، بازرگانی و سایر زمینه‌ها باعث می‌شود تا توجه و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به خود جلب کند و در زمانی که جهان به سمت خود برود. متورس و مهم است که در حال حرکت است، باید مجازی را اجرا کنیم که نه تنها از این فناوری عقب نمانیم، بلکه بتوانیم با آن کاملاً همگام شویم و در نهایت آن را برای پیشرفت علمی کشور به کار بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: ما در انجام وظیفه ملی پژوهشگاه، ورود به این مقوله را آغاز کرده‌ایم و می‌خواهیم با راه‌اندازی پژوهشکده آی‌تی و هوش مصنوعی یک پیوند مناسب بین دنیا و اطلاعات کامپیوتری با زیست فناوری در کشور ایجاد کنیم.

نقشه راه متاورس و کریسپر را تدوین کرد

دکتر سید محمد امین موسوی، معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و مدیر پروژه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه توضیح داد: برای ورود به این مقوله ما نقشه راه تهیه کرده‌ایم و اولین گام ما را از بسترهای واقعیت مجازی و واقعیت مجازی اضافه می‌کنیم برای درک بهتر و ملموس‌تر مباحث آموزشی در حوزه فناوری زیست محیطی است.

وی اضافه کرد: اکثریت افراد در مورد کریسپر که نوعی فناوری برای ویرایش ژنوم است، شنیده شده است. ما با همکاری استودیو فضایی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژن و زیست‌فناوری این پدیده کوچک را می‌توان لمس کرد، به طوری که حتی فردی که می‌داند از کریس‌پر نمی‌شود، بعد از آن فضای چند دقیقه‌ای را به درک نسبت جامع و کاملی از این فناوری می‌رساند.

بخوان  بهترین راه برای دور زدن محدودیت‌های نصب ویندوز ۱۱

موسوی اظهار کرد: به عبارت دیگر اگر فردی این فضا را تجربه کند، حس خواهد کرد که به درون ژنوم وارد می شود و از نزدیک شاهد تغییرات و انجام ویرایش های ژنوم خواهد بود.

به گفته وی، این تجربه در بیست و چهارمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری که از فردا در مصلای امام خمینی برگزار خواهد شد، عرضه می‌شود.

انتهای پیام



منبع