تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک پرتاب شد

اعتقاد بر این است که ماده تاریک و انرژی تاریک، بیشتر جهان را تشکیل می‌دهند، اما ما نمی‌توانیم این پدیده‌ها را در طول موج‌های نور ببینیم، بلکه می‌توانیم جهان تاریک را از طریق تأثیرات آن اجرا بر دیگر ردیابی کنیم. کیهان‌انی که تاریخچه فضا را مطالعه می‌کنند، به دنبال چگونگی رفتار جهان تاریک هستند تا زمان شناسان بر کیهان ما. ادغام کهکشان‌ها، انبساط جهان و حرکات ستارگان منفرد، همگی در معرض خطر انرژی تاریک و ماده تاریک هستند.

تلسکوپ اقلیدس، چشم خود را به سوی مناطق خارج از کهکشان راه شیری هدف قرار خواهد داد تا از یک سوم آسمان فراکهکشانی را نقشه برداری کند. این کاوشگر اعماق فضا در ماموریت ۶ ساله خود، از عواملی است که می‌تواند نقش‌آفرینی‌ها و ستاره‌ها را انجام دهد. دو وسیله اقلیدس که به ترتیب در طول مسیرهای نور مرئی و فروسرخ مطالعه می‌کنند، اطلاعات را برای مطالعه ثبت کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز اول ژوئیه یک تلسکوپ فضایی جدید را در مأموریتی بی‌سابقه به مدار زمین پرتاب کرد تا به نقشه‌برداری از جهان تاریک بپردازد.

وی افزود: در ۶ سال آینده این ماموریت، ما رازهای جهان تاریک را کشف کرد. بنابراین، افتخار بزرگی است که در اینجا هستم.

تلسکوپ فضایی اقلیدس که برای جستجوی ماده تاریک نامرئی و انرژی تاریک طراحی شده است، حدود 41 دقیقه پس از پرتاب از موشک خود جدا می شود و اکنون در سفر به نقطه لاگرانژ 2 است که حدود 1.5 میلیون کیلومتر از سیاره ما فاصله دارد. نقاط لاگرانژ، مدارهای نسبتا پایداری هستند که ماهواره‌ها در آنها از کمترین سوخت استفاده می‌کنند. مقصد اقلیدس یک مکان محبوب است و «تلسکوپ فضای جیمز وب»(JWST) ناسا نیز در نقطه لاگرانژ ۲ می‌چرخد.

بخوان  پرواز آزمایشی تاکسی هوایی کره جنوبی به پایان رسید

تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک پرتاب شد

«کارول ماندل»، مدیر علوم فضایی اروپا گفت که ماموریت اقلیدس، ۱۵ سال در حال ساخت است، اما او همچنان انتظار خود را حبس کرده بود و دریافت پس از پرتاب و جدایی فضاپیما را می‌کشید.

تلسکوپ اقلید در ماموریت طولانی خود، حرکات این اجرام دور را به همراه ترکیب شیمیایی آنها خواهند کرد. با توجه به این اقلیدس از جو تداخلی زمین و نور سرگردان فاصله دارد، چشمان تیزبین به آن امکان می‌دهد تا تصاویری کمتر از چهار برابر واضح‌تر از تصاویر ثبت‌شده با تلسکوپ‌های زمینی به دست بیاورد باشد.

«جوزف اشباخر» (Josef Aschbacher)، مدیر کل آژانس فضایی اروپا پس از پرواز گفت: ما یک ماموریت داریم. من برای این مأموریت بسیار هیجان انگیز هستم، زیرا می‌دانم در راه رسیدن به «نقطه لاگرانژ ۲» است. این شگفت انگیز است و من بسیار خوشحال و هیجان انگیز هستم.

انتهای پیام



منبع

شرکت «اسپیس‌ایکس»، تلسکوپی فضای «اقلیدس» را برای نقشه‌برداری از جهان تاریک پرتاب کرد.

تلسکوپ «اقلیدس»(Euclid) متعلق به «آژانس فضایی اروپا»(ESA)، ساعت ۱۱:۱۱ صبح به وقت محلی زمانی شرقی با موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» »(CCSFS) به فضا پرتاب شد. اولین مرحله موشک تنها هشت دقیقه بعد روی یک سکوی فرود شناور بدون سرنشین در نزدیکی اقیانوس اطلس فرود آمد.