تولید انرژی هسته‌ای برای بیش از ۸ سال بدون مصرف آب



انقلابی می‌تواند به انتقال انرژی هسته‌ای به مناطقی که آب و نیاز به گرمایش دارند کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک ریزرآکتور جدید به نام eVinci که توسط شرکت وستینگهاوس(Westinghouse) ساخته شده است، ویژگی شگفت انگیزی دارد. این راکتور می‌تواند بدون مصرف آب کار کند و راه را برای رسیدن به انرژی‌های موجود در مکان‌هایی که ممکن است آب آنها کمیاب باشد، هموار باشد. اولین رآکتور از این دست تا پایان این دهه در ساسکاچوان کانادا خواهد شد.

نیروگاه‌های هسته‌ای که چندین سال طول می‌کشد تا ساخته شده و عملیاتی شوند، ریز راکتورها روشی سریع برای انتقال و راه‌اندازی نیروگاه با استفاده از سوخت هسته‌ای ارائه می‌دهند. مواردی که از نام آن پیداست، یک ریز راکتور به اندازه کافی کوچک است که می تواند با یک بار حمل و نقل یا هواپیما آن را حمل و به سرعت به مکانی که نیاز به برق منتقل می کند انجام دهد.

با این حال، اکثر طرح‌ها همچنان به آب نیاز دارند که برای انتقال گرما از هسته به توربین‌های بخار یا برای حذف گرمای اضافی استفاده می‌شود. ویژگی به فرد eVinci این است که به هیچ وجه از آب در کار خود استفاده نمی‌کند.

ریزراکتور eVinci

انرژی‌های موجود در حال بازگشت است زیرا جهان به دنبال راه‌های بهتری برای تامین نیاز انرژی خود بدون انتشار انواع کربن دی اکسید در هوا است. ریزراکتورها با توجه به مزایایی که با راه اندازی آنها به دست می‌آید، برای پیشرفت هستند. eVinci با عدم استفاده از آب نیز یک قدم جلوتر می‌رود.

بخوان  عکس جدید "جیمز وب" از یک ساعت شنی در آسمان

وستینگ‌هاوس ادعا می‌کند که با استفاده از فناوری هیت پایپ (Heat Pipe) به این مهم دست یافته است که خود تعداد اجزای مورد نیاز در سیستم‌های فعال را کاهش می‌دهد. این شرکت در صفحه وب خود گفت که به تازگی، این گروه اولین لوله حرارتی هسته‌ای خود را به طول ۱۲ فوت (۳.۶ متر) ساخته است که خطرات ناشی از فشار بالا یا حوادث نشت خنک‌کننده را دارد که در طراحی‌های دیگر مشاهده می‌شود، از بین میبرد.

این شرکت همچنین از یک سیستم حذف حرارت غیرال(PHRS) استفاده می کند که حالت های تابشی و همرفتی انتقال حرارت را برای حذف گرما از هسته راکتور بدون نیاز به مداخله اپراتور به کار می برد.

راکتور مشابه باتری

eVinci علاوه بر حمل و نقل آسان، به راحتی با کمترین امکانات در امکانات نصب می‌شود. این راکتور را می‌توان با منابع انرژی انرژی مانند باد و خورشید ادغام کرد و آن را به بخشی از شبکه تبدیل کرد. گرمای خارج از راکتور بسته به محیطی که در آن کار می‌کند، می‌تواند برای گرمایش منطقه‌ای یا برای کاربردهای صنعتی استفاده شود.

وستینگهاوس از تریسوTRISO) در eVinci استفاده می‌شود که در برابر خوردگی، سوختگی و سوختن نسبت به سوخت‌های مقاوم‌تر است. ریزراکتور نیازی به سوخت‌گیری ندارد و می‌تواند بیش از هشت سال کار کند و پنج مگاوات انرژی تولید کند در حالی که انتشار ۵۵ هزار تن کربن را در سال کاهش می‌دهد.

زمانی که سوخت تمام شد، می‌توانم ریزراکتور را جایگزین کنم و یک راکتور دیگر در محل آن نصب کند تا به خود ادامه دهد، درست مانند یک باتری است. ریز راکتور مجهز به میله های خاموش کننده است که در هنگام حمل و نقل برای افزایش ایمنی استفاده می شود. سوخت هسته‌ای را می‌توان در مخازن زمین‌شناسی شناخت(DGR) برای ذخیره‌سازی طول مدت ذخیره کرد.

بخوان  Meta's Quest Pro اکنون می تواند زبان شما را ردیابی کند، اما این به روز رسانی نیست که هدست بیشتر به آن نیاز دارد

در اوایل ماه نوامبر سال جاری، شورای تحقیقات ساسکاچوان(SRC) پروژه‌ای با مبلغ ۸۰ میلیون دلار کانادا برای ساخت اولین ریزرآکتور در کانادا تصویب کرد. پیشبینی می‌شود این تاسیسات تا سال ۲۰۲۹ به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام



منبع