ثبت اطلاعات ۷ ماموریت مریخ توسط مدارگرد “مارس اکسپرس”

«جیمز گادفری» (جیمز گادفری)، مدیر عملیات فضای پیمای مارس اکسپرس در مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: رله داده، بخش اساسی اکتشاف مریخ است. ما مفتخریم که مارس اکسپرس طی سالیان متمادی، نقشی در شبکه رله داده بین سازمانی ماموریت‌های مریخ ایفا کرده و ماموریت‌های بسیاری را پشتیبانی کرده‌اند. این شبکه برای حمایت از ماموریت‌های آینده به سیاره سرخ، مانند ماموریت‌ “بازگشت نمونه مریخ”(Mars Sample Return) حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، زمانی که یک مریخ‌نورد در حال کاوش در سطح مریخ است، مستقیماً به زمین ارسال نمی‌کند. این کار به دو دلیل بدین صورت انجام می شود. نخست این که مریخ‌نورد به یک آنتن بزرگ و قوی نیاز دارد که آن را به دست‌وپاگیر و پرهزینه اضافه کند و دوم این است که به دلیل چرخش زمین و مریخ، هر مکانی روی سطح ممکن است در جهت اشتباه قرار گیرد.

علاوه بر این، مارس اکسپرس در سال گذشته، یک آزمایش با مریخ‌نورد چینی “ژورونگ”(Zhurong) انجام داد و روش را برای ارسال داده‌ها به روش یک طرفه در روش دوطرفه آزمایش انجام داد.

مدارگرد “مارس اکسپرس” علاوه بر اکتشافات خود در سطح مریخ، هفت ماموریت دیگر را نیز ثبت کرده است.

بنابراین، برای بازگرداندن داده‌ها از مأموریت‌های سطح مریخ، شبکه‌های از مدارگردهای مریخ استفاده می‌کنند که داده‌ها را از کاوشگرها و فرودگرها جمع‌آوری می‌کنند و آنها را به زمین می‌فرستند. این فضاپیماها به عنوان “شبکه رله مریخ”(Mars Relay Network) می‌شوند، علاوه بر نقش علمی خود در رصد سیاره سرخ، وظایف رله کردن یا انتقال داده‌ها را نیز بر عهده دارند. یکی از این مدارگردها موسوم به “مارس اکسپرس”(Mars Express) متعلق به “آژانس فضایی اروپا”(ESA)، آخرین رکوردها را برای انتقال داده‌های هفت مأموریت سطوح مختلف مریخ به ثبت رسانده است.

بخوان  تاکسی‌های پرنده تا ۳ سال دیگر در آسمان دوبی

مارس اکسپرس از زمان ورود خود به مریخ در دسامبر 2003، شش مأموریت ناسا شامل چهار مریخ‌نورد و دو فرودگر و یک مریخ‌نورد چینی را ارسال کرده است. فضاپیماهایی که در مریخ کار می‌کنند، به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به واسطه‌های ارتباطات رادیویی می‌توانند با آنها همکاری کنند. بنابراین، مأموریت‌های سطح مریخ و مدارگردهای ساخته‌شده توسط آژانس‌های فضایی گوناگون می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این سطح از همکاری بین‌المللی بدان معناست که داده‌های یک مریخ‌نورد را می‌توان توسط هر مدارگردی که نزدیکترین است، حتی اگر از کشور دیگری باشد، منتقل کرد.

مارس اکسپرس، داده‌های مریخ‌نوردهای کوچک «اسپیریت» (روح) و «فرصت» (فرصت) ناسا را ​​که زمین‌شناسی مریخ را از نزدیک با فرودگرهای «فینیکس» (ققنوس) و «این‌سایت» (InSight) بررسی کرده، مخابره کرده است. این فرودگرها، تاریخچه آب و ساختار داخلی سیاره سرخ را بررسی کردند. همچنین، اطلاعاتی نیز از مریخ‌نوردهای «کنجکاوی» (کنجکاوی) و «استقامت» (استقامت) منتقل شده‌اند که در حال حاضر به دنبال یافتن شواهدی از زندگی باستانی در آنجا هستند.