ثبت تصاویر دقیق از مغز با یک میکروسکوپ قوی

این میکروسکوپ به کل قشر موش‌هایی که آزادانه حرکت می‌کردند، نفوذ کرد و تصاویری از فعالیت‌های منطقه کلسیم هیپوکامپ در عمق 1.2 میلی‌متری ثبت کرد که این کار چالش بزرگی برای تحقیقات علوم علمی در سراسر جهان بود.

چنگ، یکی از اعضای آکادمی چین، گفت: پس از چهار سال توسعه، یک میکروسکوپ دو فوتونی افزایش یافته است و میدان تصویربرداری آن ۷.۸ برابر بزرگ‌تر شده و می‌توان علومی را از عوامل عملکرد نورون‌های قشر مغز دریافت کرد.

میکروسکوپ سه فوتونی توسعه یافته توسط این تیم با موفقیت در تصویربرداری در عمق مغز موش‌هایی که حرکت آزادانه می‌سازند، یافت می‌شوند. بر اساس نتایج این مطالعه، این میکروسکوپ دارای مزیت بیشتری به نام سمیت نوری کم است و به همین دلیل مانع از آسیب نوری به تصاویر می‌شود.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه پکن یک میکروسکوپ مینیاتوری سه فوتونی را توسعه دادند که با موفقیت تصاویری از مغز موش‌هایی که آزادانه حرکت می‌کردند، ثبت کردند.

تیمی به رهبری “چنگ هپینگ”، مدیر مرکز ملی تصویربرداری زیست پزشکی در دانشگاه پکن، سال‌ها بر روی توسعه چنین دستگاه‌هایی کار کرده‌اند. این تیم اولین سکوپ مینیاتوری دو فوتونی خود را با وزن ۲.۲ گرم در سال ۲۰۱۷ ساخت و تصاویر پویا از فعالیت‌های عصبی و سیناپسی در قشر مغز موش‌ها در حرکت آزاد به دست آورد.

میکروسکوپ جدید سه فوتونی که توسط تیمی به سرپرستی چنگ و وانگ آیمین، محقق از دانشگاه پکن ساخته شده است، در مقایسه با میکروسکوپ‌های چند فوتونی مینیاتوری قبلی، عمق تصویربرداری بیشتری دارد.

انتهای پیام

بخوان  چین احتمالا ایستگاه فضایی تیانگونگ را توسعه می دهد



منبع

یافته‌های این مطالعه در مجله «Nature Methods» منتشر شد.

مغز انسان دارای میلیاردها نورون ویلی‌ها سیناپس است و نقشه‌برداری از اتصالات و عملکردهای پویایی آن یکی از اهداف تحقیقات جهانی درباره مغز بوده است. ابزارهای تصویربرداری میکروسکوپی پوشیدنی قابل استفاده برای حیوانات کوچک یکی از این ابزارهای تحقیقاتی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، این میکروسکوپ با وزن تنها ۲.۱۷ گرم، به تصویربرداری پایدار از قشر مغز و نورون‌های هیپوکامپ موش‌هایی که حرکت آزادانه می‌دهند، دست پیدا می‌کنند و این نوآوری است که می‌تواند به عنوان روشی برای افشای اسرار مغز انسان عمل کند.