تمرین ارتباط با بیگانگان از طریق گفتگو با نهنگ‌ها!



دانش با تلاش برای ارتباط با نهنگ‌ها، صحبت با بیگانگان را تمرین می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ملاقات با بیگانگان موضوعی است که همیشه آن را در ذهن دارد و به نظر می‌رسد منتظر چنین رویدادی باشد. دانش‌آموزان نیز اکنون با تلاش برای گفتگو با نهنگ‌ها به زبان دیگر، در پی تمرین گفتگو با فرازمینی‌ها در آینده هستند.

ارتباط بین انسان‌هایی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند، به اندازه کافی مشکل دارند. این در حالی است که همه ما ویژگیهای بیولوژیکی یکسانی داریم. اما بیگانگان نه تنها می‌توانند زبان خاص خود را داشته باشند، احتمالاً شیوه‌های ارتباطی کاملاً متفاوتی نیز دارند. مثلاً ممکن است آنها را از طریق صدا، فرکانس، لحن، بو، طعم و چگالی گاز عبوری کنند.

چگونه می‌توان برای مهم‌ترین ملاقات تاریخ بشریت آماده شد؟

محققان مؤسسه جستجوی هوش فرازمینی(SETI) از نگاهی نزدیک به خانه خودمان یعنی زمین شروع کرده اند و در حال بررسی این هستند که چگونه می توانم با حیات هوشمندی که هم اکنون در سیاره خود با آن زندگی می کنیم، گفتگو کنیم.

نهنگها نقطه شروع خوبی هستند. آنها بسیار باها هستند و سیستم‌های ارتباط اجتماعی پیچیده‌ای دارند که می‌توانند آن را رمزگشایی کنند. در حالی که اگر ما به آنها تعارض کنیم، تنها تلفات ممکن است چند قایق تفریحی باشد، نه مکان‌های استراتژیک جهان.

در اوت ۲۰۲۱، تیمی از پژوهشگران SETI، دانشگاه کالیفرنیا دیویس و نهنگ آلاسکا برای ارتباط با «هوش غیرانسانی» اقدام کردند. آنها تماس‌ها و ارتباطات نهنگ‌ها را ضبط می‌کنند و سپس بعد از یک بلندگوی زیر آب، صدای خوش و بش نهنگ‌ها را پخش می‌کنند تا ببینند آیا نهنگی سوت می‌زند یا جواب می‌دهد؟

بخوان  نحوه انتخاب یک سیستم POS برای نیازهای فروشگاه خرده فروشی

سپس مشاهده کردید که یک نهنگ گوژپشت ماده ۳۸ ساله به نام تواین(Twain) به قایق نزدیک شد و به مدت ۲۰ دقیقه با آنها صحبت کرد.

پژوهشگران می‌گویند، این یک گفتگوی ضبطی بود، زیرا صدای آنها در فواصل زمانی مختلف پخش می‌شود و پاسخ «تواین» را با آهنگ یکسان می‌شنیدند.

دکتر برندا مک‌کوان، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما معتقدیم این اولین ارتباط بین انسان و نهنگ‌های گوژپشت به زبان گوژپشت است.

در عین این اتفاق، جالب بود، اما یک مکالمه خیلی هیجان انگیز نبوده، چرا که فقط یک صدا را در اختیار داشت و تنها چیزی را که می‌توانست تغییر کند، پخش کند، لحن و زیر و بمی یا صدا باشد. هر چیز دیگری.

پژوهشگران می‌گویند، این مکالمه سه مرحله را طی کرد. اول و درگیر شدن در مکالمه، یعنی زمانی که تواین برای اولین بار صدا را شنید و به سرعت و مشتاقانه به آن پاسخ داد.

دوم هیجان یا آشفتگی، یعنی زمانی که او سطح زیادی از آب را می‌شکافت و هوا را به شدت به بالا پرت می‌کرد که می‌توان بیانگر هیجان یا آشفتگی تواین باشد.

در نهایت، قطع مکالمه و جدایی، یعنی زمانی که تواین آن مکان را رها کرد تا احتمالاً کسی را پیدا کند که گفتگوی بهتری از گفتن مکر «هی» با او داشته باشد.

پژوهشگران می‌گویند، آزمایش‌هایی مانند این می‌توانند به ما کمک کنند تا بفهمیم چگونه با بیگانگان صحبت کنیم.

آنها توصیه می‌کنند که آزمایش‌های آینده کمی‌تر باشد و صداهای پخش شده در پاسخ به صدای حیوانات تغییر کند. به گفته‌ی این‌ها، اگر این کار انجام شود، در نهایت می‌توان فیلترهایی را ایجاد کرد که می‌توانیم آن‌ها را برای هر سیگنالی که ممکن است دریافت کنیم، با استفاده از نظریه‌های ریاضی برای شناسایی ساختارهای قاعده‌ای که می‌توان به ما در ترجمه پیام کمک کرد. کند، اعمال کنیم.

بخوان  کشف یک دنیای اقیانوسی خارج از منظومه شمسی

محققان می‌گویند، امیدواریم با کمک نهنگ‌ها بتوانیم اولین برخوردهای نزدیک با بیگانگان را مدیریت کنیم.

این پژوهش در مجله Peer J منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع