کلاهی که ذهن را می‌خواند!


پژوهشگران «دانشگاه فناوری سیدنی»، اولین کلاه ذهن‌خوان جهان را ساخته‌اند که مغز مغزی را به تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، اولین هوش مصنوعی ذهن‌خوان در جهان، مغزی را به متن می‌توان تبدیل کرد. این فناوری شامل یک کلاه مجهز به حسگر است که فعالیت های مغز را در حال فکر کردن به بررسی قرار می دهد و آن را به نام می کند.

این فناوری متحول‌کننده توسط گروهی از پژوهشگران «دانشگاه فناوری سیدنی» (UTS) ابداع شده است. آنها می‌گویند این فناوری را می‌توان مراقبت از بیمارانی که قدرت تکلم خود را به دلیل سکته یا فلج شدن از دست داده‌اند، متحول کند.

ویدیوی منتشر شده از این نشان فناوری می‌دهد که یک سوژه انسانی در حال فکر کردن به جمله‌ای است که روی صفحه نمایش داده می‌شود. سپس مدل هوش مصنوعی، آن را رمزگشایی می‌کند و نتایج به طور کامل مطابقت کامل دارند.

این گروه پژوهشی‌هایی معتقدند که نوآوری‌ها می‌توانند دستگاه‌های یکپارچه مانند اندام‌های بیونیک و ربات‌ها را کنترل کنند و به انسان‌ها می‌دهند تا فقط با فکر کردن به فعالیت‌های مورد نظر، آنها را هدایت کنند.

پروفسور «سی‌تی لین» (CT Lin) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این پژوهشگر یک جستجوی پیشگام را در تبدیل مغزی مستقیم خام به زبان است که در این زمینه می‌تواند پیشرفت کند. این اولین فناوری است که روش‌های رمز رمزگذاری را در فرآیند تبدیل مغزی به متن گنجانده است و یک روش نوآورانه را برای رمزگشایی عصبی ارائه می‌دهد. ادغام این فناوری با مدل‌های زبانی بزرگ نیز مرزهای را در علوم اعصاب و هوش مصنوعی باز می‌کند.

بخوان  بیمارستان مرموز که سالیانه صدها هزار قربانی می‌گیرند

فناوری‌های پیشین برای تبدیل کردن مغز به زبان، یا مانند «نورالینک» (Neuralink) ایلان ماسک به جراحی برای کاشت الکترود در مغز نیاز دارد یا نیاز به اسکن در دستگاه‌های ام‌آرآی وجود دارد که می‌توانند نگران نباشند و از آن در زندگی روزمره استفاده کنند. است. این در حالی است که فناوری جدید دانشگاه فناوری سیدنی از یک کلاه ساده روی سر استفاده می‌کند تا فکر کاربر را بخواند.

لین و گروهش برای بررسی این فناوری، آزمایش‌هایی را روی ۲۹ شرکت انجام دادند که به عبارت مورد نظر خود فکر می‌کردند. مدل هوش مصنوعی آنچه را که سپس از مغزی کاربر می‌کرد، روی صفحه نشان می‌دهد.

در یک آزمایش از شرکت‌کننده درخواست شد تا فکر کند: بعد از ظهر بخیر! امیدوارم حالت خوب باشه. من با یک کاپوچینو شروع می‌کنم لطفاً با یک شات اضافی اسپرسو.

صفحه نمایش، متن را به این صورت نشان داد: بعد از ظهر! خوبی؟ کاپوچینو، شات اضافه، اسپرسو.

کلاهی که ذهن را می‌خواند!

این گروه پژوهشی فکر کردند که امتیاز دقت را به متن تبدیل کردند در حال حاضر حدود 40 درصد است اما آنها کار خود را برای افزایش امتیاز به 90 درصد می‌دهند.

انتهای پیام



منبع