چین احتمالا ایستگاه فضایی تیانگونگ را توسعه می دهد

لین در پایان گفت: با تکمیل چرخش شنژو ۱۴ و شنبه ۱۵ در مدار و بازگشت ایمن شنژو ۱۴ به زمین، ماموریت برنامه ریزی شده ما برای ساخت ایستگاه فضایی تکمیل شد.

جاه طلبی‌های ایستگاه فضای آینده چین با بازگشت ماموریت شنژو ۱۴(Shenzhou ۱۴) به زمین تقویت شده است. این فضاپیما شش ماه را به ایستگاه تیانگونگ اسپری کرد.

خدمه شنژو ۱۴ در روز پنجم ژوئن به سمت ایستگاه فضایی پرواز می کنند. در طول مدت حضور خود در فضا، آنها شاهد اتصال پنج فضاپیما بودند و سه پیاده‌روی فضایی و انواع آزمایش‌های علمی و فناوری را انجام دادند.

وانگ افزود: این طرح همچنین فضای بیشتری را برای انجام آزمایش‌های علمی، در داخل و خارج از ایستگاه‌های می‌کند.

ماژول اضافه؟

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چین پس از دستیابی به نقطه عطف دیگری در برنامه ایستگاه فضایی خود، ممکن است در نهایت مجموعه مدارک خود را بزرگ‌تر کند و از آن برای کمک به ارزیابی فناوری‌های نیاز به اکتشافات احتمالی انسان در ماه استفاده کند.

شائو لیمین(Shao Limin)، معاون مدیر فناوری سیستم‌های فضایی سرنشین‌دار در آکادمی فناوری فضای چین، می‌گوید: ما ماموریت‌های مداری را طبق برنامه انجام دادیم. فضانوردان همگی در سلامت کامل از کابین خارج شدند و همه چیز طبق برنامه پیش رفت.

کپسول شنژو ۱۴، حامل فضاینوردانی مانند چن دونگ(Chen Dong)، لیو یانگ(Liu Yang) و کای شوژه(Cai Xuzhe) بود و روز یکشنبه(4 دسامبر/13 آذر) با چتر در محل فرود دانگ فنگ(Dongfeng) در مغولستان داخلی در شمال چین نشست.

او به تلویزیون مرکزی چین گفت: بازگشت و فرود آنها نیز بدون مشکل بود. بنابراین، این پایه و اساس محکمی برای فعالیت‌های بعدی در زمینه تضمین نظارت بر بهداشت و پزشکی و کل سیستم فناوری در طول دوره عملیاتی ایستگاه فضایی ایجاد شده است.

بخوان  مجدد از فالکون ۹ اسپیس ایکس ۱۶ مرتبه شد

وانگ به تلویزیون مرکزی چین گفت: در مورد ایستگاه فضایی، ما در ابتدای برنامه و توسعه خود قرار داریم.

شو چونگ(Xu Chong)، مدیر مرکز تحقیقات و آموزش فضانوردان چین، گفت که خدمه شنژو ۱۴ پس از ماموریت ۱۸۳ روزه خود، همگی از نظر روحی و جسمی در وضعیت خوبی قرار دارند.

چین احتمالا ایستگاه فضایی تیانگونگ را توسعه می دهد

چین در سال جاری دو ماژول به ایستگاه فضایی تیانگونگ که ظاهری شبیه به حرف T دارد، پرتاب کرد که ظاهراً قرار بود مجموعه سه ماژولی آن را تکمیل کند. اما وانگ گفت که می‌توانم یک «ماژول اضافی» را برای اتصال به جلویی تیانگونگ پرتاب کرد. این ماژول فضای بیشتری را برای ارتباط وسایل نقلیه ورودی می‌کند و محیط بزرگ‌تر و راحت‌تری به خدمه می‌دهد.

وانگ شیانگ(Wang Xiang)، فرمانده سیستم ایستگاه فضایی در آکادمی فناوری فضای چین(CAST) توضیح می دهد که چین در موقعیتی قرار دارد که میخواهد ایستگاه های فضایی تیانگونگ خود را در آینده بیشتر گشترش دهد.

انتهای پیام



منبع

لین ژی کیانگ(Lin Xiqiang)، مدیر آژانس فضایی سرنشین‌دار چین(CMSA)، به تلویزیون مرکزی چین گفت: مطابق با استانداردها، ماموریت سرنشیندار شنژو ۱۴ یک موفقیت کامل بود.

وانگ به تلویزیون مرکزی چین گفت: به عنوان مثال، اگر در آینده بخواهیم به اکتشاف ماه با فضانوردان بپردازیم، برخی از فناوری‌های این فضاپیماها را می‌توان در فضای خارجی تعیین کرد.

چین ممکن است ایستگاه فضایی تیانگونگ خود را با افزودن یک ماژول دیگر، گسترش دهد.

پایه و اساس محکم

فضاپیمای شنژو ۱۴ در حالی که در مدار زمین بود، اولین‌های بسیاری را برای چین رقم زد. برای مثال، اولین اتصال بین دو فضاپیمای ۲۰ تنی و اولین جابجایی یک ماژول ایستگاه فضایی در مدار در طول این ماموریت رخ داد. فضانوردان این ماموریت همچنین ثبت سه راهپیمایی فضایی در یک ماموریت را به ثبت رساندند.

بخوان  معرفی دندان‌های مصنوعی چاپ سه‌بعدی در نمایشگاه CES

اولین برای چین

شنژو ۱۴ پیش از تحویل به سمت زمین، شاهد اولین تحویل شیفت خدمه نیز بود و فضانوردان این کپسول، فرماندهی تیانگونگ را به فضانوردان تازه وارد ماموریت شنژو ۱۵ (Shenzhou ۱۵) سپردند. خدمه شنژو ۱۵ که شامل فرمانده فی جونلونگ(Fei Junlong)، همراه با دنگ چینگ مینگ(Deng Qingming) و ژانگ لو(Zhang Lu) می‌شد در روز ۳۰ نوامبر ایستگاه فضایی تیانگونگ شدند.