«جیمز وب» اطراف یک دنباله‌دار آب پیدا کرد

این رصد نشان‌دهنده پیشرفت علمی دیگران برای تلسکوپی جیمز وب است که اولین باری را نشان می‌دهد که گاز، در این مورد، بخار آب، در اطراف یک دنباله‌دار در کمربند اصلی سیارک‌ها شناسایی شده است و نشان می‌دهد که آب در منظومه شمسی اولیه می‌شود. یخ در کمربند اصلی سیارک ها حفظ شود.

«جیمز وب» اطراف یک دنباله‌دار آب پیدا کرد

انتهای پیام



منبع

فقدان ظاهری دی اکسید کربن در اطراف دنباله‌دار ۲۳۸P/Read بیشتر از کشف بخار آب برای تیم غافلگیرکننده بود، زیرا پیش از این محاسبه شده بود که کربن دی‌اکسید تا ۱۰ درصد از مواد فرار ستاره‌های دنباله‌دار را تشکیل می‌دهند و به راحتی توسط خورشید بخار شده و از بین میرود.

فضای تلسکوپی «جیمز وب» در اطراف یک دنباله‌دار نادر که در کمربند اصلی سیارکی بیننده و مریخ قرار دارد، آب رصد کرده است.

کمربند اصلی سیارک‌ها که از نامش پیداست خانه‌ای اجرا می‌شود مانند سیارک‌ها است. با این حال، گاهی اوقات دنباله‌دارهایی مانند دنباله‌دار ۲۳۸P/Read را میزبانی می‌کند. این اجرام دنباله‌دار را می‌توان از روی هاله‌ای از موادی که به طور دوره‌ای آن‌ها را احاطه می‌کند و همچنین درخشش آن‌ها را شناسایی کرد، می‌توانم انجام دهم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مطالعه‌ی دنباله‌دار ۲۳۸P/ بخوانید که در کمربند اصلی سیارک‌ها قرار دارد، می‌توان به کشف منشا آب که یک عنصر حیاتی برای تشکیل حیات در سیاره ماست، کمک کند.

محققان می‌گویند که دو دلیل برای این وجود دارد که دنباله‌دار ۲۳۸P/Read دی‌اکسید کربن از دست باشد. برای دنباله‌دار، ممکن است در طول شکل‌گیری، این کربن حاوی کربن باشد، اما در اثر نور خورشید باعث می‌شود از بین رفتن دی‌اکسید کربن‌ها، گرم شوند.

بخوان  رونمایی امارات از سریعترین ابررایانه جهان در آمریکا

این تیم اکنون قصد دارد بررسی کند که آیا دنباله‌دارهای کمیاب مشابه با ترکیبات یکسان دارند یا خیر.

نظریه دیگری برای فقدان دی‌اکسید کربن این است که این دنباله‌دار ممکن است در ناحیه‌ای از شمسی عاری از دی‌اکسید کربن تشکیل شده باشد.

رصد یک دنباله‌دار با چنین جزئیاتی برای تلسکوپی فضای قدرتمند جیمز وب یک شاهکار است و نشان دهنده اولین باری است که گاز در اطراف چنین دنباله‌داری تایید شده است.

مایکل کلی (Michael Kelley) ستاره‌شناس مریلندی که این تحقیق را رهبری کرده است در بیانیه‌ای گفت: در گذشته، ما اجرا می‌کردیم در کمربند اصلی با تمام مشخه‌های دنباله‌دارها دیده‌ایم، اما تنها با این داده‌های دقیق از جیمز و می‌توانیم بگویم که واقعا این یخ. متشکل از آب است که این اثر را می‌کند. با مشاهدات جیمز وب از این دنباله‌دار، اکنون می‌توانیم نشان دهیم که یخ متشکل از آب در منظومه شمسی اولیه می‌تواند در کمربند سیارکی حفظ شود.

این مطالعه در مجله «نیچر» (Nature) منتشر شده است.

کلی گفت: حضور در کمربند سیارک‌ها برای مدت طولانی می‌تواند به این اتفاق تبدیل شود. دی اکسید کربن راحت‌تر از یخ متشکل از آب تبخیر می‌شود و می‌تواند موفق شود سال به بیرون نفوذ کند.

دم دنبالهدارها از مواد یخی جامد تشکیل می‌شوند که با نزدیک شدن آنها به خورشید گرم شده و مستقیماً به گاز تبدیل می‌شوند. به دلیل همین تصور است که اختراع این نظریه را مطرح می‌کند که همه دنباله‌دارها از کمربند کویپر از نپتون، یا ابر اورت که گمان می‌رود در لبه‌ای منظومه شمسی قرار دارند، می‌گیرند. هر دو مکان، از یخ این اجرام در برابر تشعشعات خورشیدی محافظت می‌کنند در حالی که نواحی نزدیک‌تر به خورشید در نزدیکی مریخ ممکن است چنین امکانی را فراهم کند.

بخوان  به روز رسانی آینده ویندوز 11 به شما امکان می دهد صدای اندروید را به رایانه شخصی خود پخش کنید

کشف بخار آب در اطراف دنباله‌دار ۲۳۸P/Read می‌توان این نظریه را به طور قابل توجهی مورد توجه قرار داد که آب از فضا توسط دنباله‌دارها به سیاره ما رسیده است. اما مطالعه این دنبالهدار یک راز را نیز همراه داشت. دی اکسید کربن که ستاره‌شناسان انتظار دیدن آن را در دنباله دار ۲۳۸P/Read وجود ندارد.