رونمایی امارات از سریعترین ابررایانه جهان در آمریکا

در بیانیه مطبوعاتی شرکت سازنده آن برنامه‌نویسی CG-1 را می‌توان به‌طور کامل بدون استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی ارائه کرد و در زمان گرانبها برای توزیع کار در GPUها صرفه‌جویی کرد.

فلدمن و گروهش در سربراس به جای یک ابررایانه مرکزی، در حال ساخت مجموعه‌های ابریانه‌های هوش مصنوعی هم هستند که می‌توانند آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

امارات حکومت عربی از سریع‌ترین ابررایانه جهان با قدرت پردازش ۴ اگزافلاپی است که بخشی از مجموعه بزرگ‌تری از ابرایانه‌های مرتبط با هم با ترکیبی ۳۶ اگزافلاپس در خاک آمریکا خواهد بود، رونمایی کرد.

قلب منظومه Condor Galaxy هر یک از این ابرایانه‌ها هستند که اولین آن‌ها به تازگی رونمایی شده‌اند. شرکت سربراس ۶۴ سازنده پرچمدار CS-2 AI خود را برای مونتاژ ابرایانه CG-1 بکار برده است.

انتهای پیام



منبع

سریعترین ابرایانه

از آنجایی که مدتی است فناوری هوش مصنوعی در مرکز توجه قرار می‌گیرد، می‌تواند برای ابریانه‌ها به منظور کمک به کسب و کارها در آموزش مدل‌های خود وجود داشته باشد. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت پیشنهاد داده‌اند که زیرساخت‌های بسیار گران قیمت را می‌سازند و آن را به شرکت‌های اجاره‌دهنده می‌دهند تا از آنها استفاده کنند.

اگزافلاپس عملکردی برای عملکرد یک عملکردی است که می‌توان حداقل ۱۰ به توان ۱۸ یک کوئینتیلیون عملیاتی را در حجم کند.

بسیاری از شرکت‌های فناوری اعلام کرده‌اند که در حال‌اندازی خوشه‌های عظیمی از واحدهای پردازش گرافیکی (GPUs) به عنوان مدل‌های هوش مصنوعی هستند.

کarrahnasann memی‌گwیnd memی‌tuntvane ate yیarahnahnah baraی آemvزش ۶۰۰mahahard themdleیdharddelی ” برای مقایسه بد نیست بدانید که مدل ربانی بزرگ GPT-4 از شرکت OpenAI با استفاده از 1.7 تریلیون آموزش داده شده است.

بخوان  بیگانگان احتمالا تا سال ۲۰۲۹ با زمین تماس بگیرید!

هسته‌های پردازنده EPYC ساخته شده شرکت AMD این سیستم را تغذیه می‌سازد و دارای ۵۴ میلیون هسته محاسباتی است که با هوش مصنوعی با پهنای بند فابریک ۳۸ ترابیت بر حافظه ذخیره‌سازی ۸۲ ترابایتی است.

اندرو فلدمن، شرکت سربراس که با G42 برای ارائه سریع‌ترین ابررایانه جهان همکاری می‌کند، می‌گوید: ارائه یک مدل روی هزاران پردازنده گرافیکی کوچک ماه‌ها از ده‌ها نفر با تخصص کمیاب زمان می‌برد.

هلدینگ G42 و شرکت سربراس مطمئن هستند که این سریع‌ترین ابررایانه جهان برای مقابله با چالش‌های مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و تغییرات آب و هوا کمک خواهد کرد.

این سیستم در محاسبات ۱۶ بیتی می‌تواند چهار اگزافلاپس قدرت محاسباتی را ارائه دهد که چهار برابر سریع‌تر از سریع‌ترین ابررایانه جهان تا پیش از معرفی این ابررایانه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزنس وایر، گروه هلدینگ فناوری مستقر در ابوظبی موسوم به G42 از سریع‌ترین ابررایانه جهان به نام کندور گلکسی-1(Condor Galaxy-1) که به اختصار CG-1 نامیده می‌شود، رونمایی شده است که دارای ۵۴ میلیون میلیون و ظرفیت پردازش ۴ اگزافلاپس است.

این ابرایانه در سانتا کلارای کالیفرنیا توسط شرکتی به نام سربراس(Cerebras) واقع شده است که یک شرکت مصنوعی مصنوعی مستقر در ایالات متحده، بر اساس قوانین این کشور اداره خواهد شد.

آنچه گفته شد، این ابررایانه در یک در سانتا کلارای کالیفرنیا واقع شده است و شرکت سربراس آن را تحت قوانین ایالات متحده اجرا می کند تا اطمینان حاصل شود که قدرت محاسباتی آن برای دشمن قابل دسترسی نیست.

هلدینگ G42 که در ابوظبی امارات مستقر است، یک گروه هلدینگ در حوزه فناوری است و هدف آن ایجاد زیرساخت برای دنیای آینده است. این شرکت برای انجام چشم اندازهای خود با کشورهای عضو و شرکت‌ها همکاری می‌کند و در حال حاضر ساخت منظومه ابریانه‌های کهکشان کندور(Condor Galaxy) است تا به حل بزرگترین مشکلات پیش روی بشریت کمک کند.

بخوان  اعطای «نشان هوشا» به اسباب‌بازی‌های شناختی/دریافت نشان الزامی می‌شود.

بر اساس این شرکت، راه‌اندازی مدل‌های هوش مصنوعی تنها چند دقیقه زمان بردارد و می‌تواند توسط یک فرد نیز حاصل شود.

در مجموع، منظومه ابرایانه‌های Condor Galaxy دارای قدرت پردازش ترکیبی ۳۶ اگزافلاپس(exaFLOPS) خواهند بود که در دنیای محاسبات امروزی بی‌سابقه است.

شرکت سربراس و هلدینگ G42 همچنین قصد دارد تا دو ابررایانه دیگر CG-2 و CG-3 را در سال 2024 در ایالات متحده آمریکا انجام دهد و همزمان نام CG-1 را به عنوان یک سرویس ابری به ارائه دهنده ارائه دهد.

منظومه کهکشان کندور چیست؟