«جیمز وب» یک سیاره مشابه زمین در فاصله ۴۱ سال نوری کشف کرد

حتی اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری مورد نیاز تا جو دی‌اکسید کربن خالص را از سایر موارد تشخیص می‌دهند. پژوهشگران با مشکات آتی در تابستان امسال قرار دارند، خود را بیشتر به دست می آورند.

در میان تمام تلسکوپ‌های فعال، تنها جیمز وب قادر به توصیف جو سیارات فراخورشیدی هم‌اندازه زمین است. این گروه پژوهشی انجام داد تا با تجزیه و تحلیل تغییر سیاره، آنچه را که جو سیاره وجود دارد ارزیابی کند. داده‌ها نشان می‌دهند که این یک سیاره به زمین است، اما هنوز نمی‌دانند که آیا جو دارد یا خیر. «آرین می» (Erin May)، پژوهشگر آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز گفت: داده‌های جیمز وب زیبا هستند. این تلسکوپ آن قدر حساس است که به راحتی می‌تواند آسیب‌های ناشی از مولکول‌ها را شناسایی کند اما ما هنوز نمی‌توانیم هیچ نتیجه‌ای را در مورد جو سیاره بگیریم.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت جیمز وب، پژوهشگران برای اولین بار با استفاده از «تلسکوپ فضای جیمز وب»(JWST) ناسا، یک سیاره فراخورشیدی سنگی را تایید کرد که به دور ستاره کوتوله قرمز در صورت فلکی «تُمن»(Octans) می‌چرخد. این سیاره که به طور رسمی با نام «LHS 475 b» طبقه بندی می شود، به اندازه سیاره ما است. این سیاره به ستاره خود بسیار نزدیک است و در مدت زمان دو روز زمینی یک بار به دور ستاره اش می‌چرخد.

جیمز وب نشان داد که این سیاره چند درجه گرم از زمین است. بنابراین اگر ابرها شناسایی شوند، پژوهشگران به این نتیجه برسند که این سیاره بیشتر شبیه به سیاره زهره است که جوی حاوی دی‌اکسید کربن است و همیشه در ابرهای ضخیم پوشیده شده است.

بخوان  دانلود اپلیکیشن تماس تصویری گوگل Google Duo 172.0.465424547

گروه پژوهشی که این کشف را انجام داد، توسط «کوین استیونسون»(Kevin Stevenson) و «جیکوب لوستیگ یاگر»(Jacob Lustig-Yaeger) سرپرستی می‌شوند که هر دو پژوهشگر آزمایشگاه فیزیک کاربردی «دانشگاه جانز هاپکینز»(JHU) هستند.

انتهای پیام



منبع

استیونسون گفت: این حقیقت دارد که این یک سیاره کوچک و سنگی است، موضوع قابل توجهی برای رصدخانه به شماره می‌رود.

همچنین، پژوهشگران این کار را انجام دادند که ممکن است سیاره جو نباشد، اما برخی از ترکیبات جوی مانند حاوی دی‌ااکسید کربن خالص وجود دارند که می‌توانند وجود داشته باشند. یا توضیح داد: دارای صد درصد دی‌اکسید کربن، بسیار متمرکز است و این باعث می‌شود که تشخیص آن بسیار چالش برانگیز باشد.

این گروه پژوهشی از بررسی دقیق مورد نظر خود با «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» یا «تس»(TESS) ناسا که به وجود این سیاره اشاره کرده بود، آن را با جیمز وب رصد کرد. «طیف‌نگار فروسرخ نزدیک وب»(NIRSpec) فقط با دو رصدی، این سیاره را به راحتی و به کنترل ثبت کرد. یاگر گفت: شکی نیست که این سیاره آنجاست. داده‌های بکر جیمز وب آن را بررسی می‌کنند.

پژوهشگران با استفاده از «تلسکوپ فضای جیمز وب» موفق شدند یک سیاره فراخورشیدی مشابه زمین را که در فاصله ۴۱ سال نوری از سیاره ما قرار دارد راصد کنند.

همچنین، پژوهشگران انجام دادند که این سیاره تنها در دو روز یک مدار را کامل می‌کند. این اطلاعات توسط جیمز وب شد. با LHS 475 b از هر سیاره‌ای در منظومه ما به ستاره خود نزدیکتر اما ستاره کوتوله قرمز آن کمتر از نیمی از خورشید را دارد. بنابراین، پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که هنوز هم می‌توانستید داشته باشید.

بخوان  پشه‌ها برای نیش زدن «رادار» دارند!

«مارک کلمپین» (Mark Clampin)، مدیر بخش اخترفیزیک مقر ناسا در واشنگتن گفت: این اولین نتایج رصدی از یک سیاره سنگی به اندازه زمین است که روزنه‌های را به روی بسیاری از احتمالات آینده برای مطالعه جو سیاره‌های سنگی با جیمز وب می‌گشاید. جیمز وب ما را به درک جهانهای مشابه زمین از منظومه شمسی می‌رساند. این ماموریت تازه آغاز شده است.