خدمه ماموریت «Ax-2» روز ۸ مه به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» سفر می‌کنند.

چهارمین خدمه Ax-2، «جان شافنر»(John Shoffner)، سرمایه‌گذار و راننده خودروهای مسابقه است که به عنوان خلبان Ax-2 خدمت خواهد کرد. برناوی و القرنی، متخصصان ماموریت خواهند بود.

«آزادی» و چهار مسافر آن حدود ۳۷ ساعت پس از پرتاب، روز ۱۰ ماه در ساعت ۱۱:۴۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دومین ماموریت سرنشیندار خصوصی به «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) در تصاویری که همه چیز طبق برنامه پیش‌رود، بیش از یک ماه دیگر پرتاب خواهد شد.

ماموریت Ax-2 از برخی جنبه ها تاریخ ساز خواهد بود. دو نفر از خدمه این مأموریت، «ریحانه برناوی» (رایانه برناوی) و «علی القرنی» (علی القرنی)، فضانوردان عربستان سعودی هستند. برناوی، اولین زن سعودی خواهد بود که به فضا می‌رسد و به همراه القرنی، اولین افراد از این کشور هستند که به ایستگاه‌های بین‌المللی سفر می‌کنند.

انتهای پیام



منبع «جوئل مونتالبانو» (Joel Montalbano) مدیر برنامه ناسا در امور فضای بین‌المللی، در جریان نشست خبری Ax-2 گفت: این خدمه به مدت ۱۰ روز به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. آنها کمی بیش از ۲۰ آزمایشی را انجام خواهند داد که حدود ۱۳۰ ساعت آزمایش آزمایشگاهی را نیاز دارد.

«مایک سافردینی» (Mike Suffredini)، رئیس و مشاور شرکت آکسیوم اسپیس، در نشست خبری این ماموریت گفت: ما از ماموریت پیشین، ۲۰۰ درس آموختیم که آنها را پشت سر گذاشتیم. این یک فرآیند است که در آن انجام شود، از پروازها را می‌دهید و متوجه می‌شوید که بعد از چه کاری بهتر می‌توانید انجام دهید و سپس، تغییراتی را ایجاد کنید و پرواز را انجام دهید.

بخوان  ربات «ChatGPT» می‌خواهد انسان باشد و خرابکاری کند!

پرتاب برای ساعت ۱۰:۴۳ بعد از ظهر به وقت محلی شرقی برنامه ریزی شده و دراگون قرار می گیرد بر فراز موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) از «مرکز فضای کندی»(KSC) ناسا در فلوریدا پرتاب شود. این اولین ماموریت فضایی برای مرحله اول فالکون۹ و دومین ماموریت برای کپسول آزادی خواهد بود که اولین بار با ماموریت سرنشین‌دار «کرو-4»(Crew-4) اسپیس‌ایکس برای ناسا به ایستگاه فضای بین‌المللی رفت.

ماموریت دوم براساس نمونه پیشین خود انجام می‌شود که قرار بود به مدت ۱۰ روز به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بماند اما به دلیل آب‌وهوای بد مداوم در منطقه فرود آن، شش روز دیگر در اتصال باقی ماند.

شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) مستقر در هیوستون، روز ششم آوریل اعلام کرد که تاریخ هشتم ماه مه را برای پرتاب ماموریت «Ax-2» خود مد نظر قرار داده است. این مأموریت، چهار فضانورد را با کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) موسوم به «آزادی»(Freedom) به آزمایشگاه مداری خواهد فرستاد.

ماموریت «Ax-2» شرکت «آکسیوم اسپیس» به مقصد «ایستگاه فضای بین‌المللی»، روز هشتم مه پرتاب خواهد شد.

ماموریت Ax-2، سیزده ماه پس از ماموریت «Ax-1» پرتاب می‌شود و قرار است برای اولین بار یک خدمه فضانورد کاملاً خصوصی را به ایستگاه فضای بین‌المللی بفرستد. ماموریت Ax-2 مانند Ax-1، توسط یک فضانورد سابق ناسا فرماندهی خواهد شد که در استفاده از آکسیوم اسپیس است. این فرمانده، «پگی ویتسون» (Peggy Whitson) خواهد بود که در مجموع ۶۶۵ روز را در فضای گذرانده و بیش از هر آمریکایی دیگر در این فضا بوده است. ماموریت Ax-1 توسط «مایکل لوپز الگریا»(Michael López-Alegría) فرماندهی شد که طی دوره کاری خود در ناسا، چهار پرواز فضایی را انجام داد.

بخوان  چت ربات Copilot مایکروسافت به زودی 6 ارتقای بزرگ دریافت خواهد کرد - از جمله مغز جدید ChatGPT