دانشمند ایرانی پانسمان نابودگر بدون آنتی‌بیوتیک ساخت


دکتر مح علیشاهی، دانشمند ایرانی دانشگاه کرنل و همکارانش موفق به ابداع یک پانسمان پنبه‌ها شده‌اند که بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک قادر هستند افراد را از بین ببرند.

به گزارش ایسنا، در عین حال که زخمهای عفونی دارای چیزهای خوبی هستند، تکثیر باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک نیز هستند که به دلیل استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی رخ می دهند، خوب نیست. اینجاست که از بانداژ پنبه‌های وارد می‌شود که قادر است میکروب‌ها را بدون استفاده از بین‌بیوتیک از بین ببرد.

به نقل از نیو اطلس، این باند که توسط محسن علیشاهی و همکارانش در دانشگاه کرنل(Cornell) ساخته شده است، دارای ترکیبی آلی به نام لاوسون(lawsone) معروف به اسید هنوتانیک است.

این ماده به طور طبیعی در برگ‌های حنا وجود دارد و به خواص ضدانی، ضد میکروبی و ضد میکروبی خود شناخته شده است. با این حال، به دلیل ماهیت آبگریز آن، نمی‌توانم آن را با محلول مایع مخلوط کنم و در آن معلق می‌مانم. این امر تأمین زیستی آن را محدود می‌کند و از جذب آن توسط بدن جلوگیری می‌کند.

دانشمند ایرانی پانسمان نابودگر بدون آنتی‌بیوتیک ساخت

تغییر به منظور تغییر آن، لاوسون را با سیکلودکسترین‌ها ترکیب کرده‌اند که کربوهیدرات‌هایی هستند که دارای یک حفره داخلی توخالی با سطح بیرونی آبدوست (جاذب آب) هستند. بنابراین مولکولهای لاوسون با پنهان شدن در داخل مولکولهای سیکلودکس به طور کامل در یک محلول مایع مخلوط می شوند.

آن محلول لاوسون/سیکلودکسترین متعاقبا با سلولز هیدروکسی پروپ غیر سمی ترکیب شد. پژوهشگران با استفاده از تکنیک الکتروگردشی، پوشش یکنواختی از آن مخلوط را روی یک پنبه‌های معمولی اعمال کردند. اکنون سلولز هیدروکسی پروپیل موجود در آن پوشش به الیاف سلولزی در شکل حاصل از نانوذرات است که به نسبت حجم محلول را می‌دهد.

بخوان  کشف رموز منشا بادهای خورشیدی توسط پارکر

زمانی که این بانداژ پنبه‌ای در آزمایشگاه در کنار لاوسون خالص آزمایش قرار گرفت، دارای اثر بیوتیک بسیار قوی در برابر باکتری‌های منفی و گرم مثبت نشان داد و حتی روی ای است. کولی و استافیلوکوک نیز تأثیرگذار بود و به طور مستقیم آنها را ریشه‌کن کرد.

محسن علیشاهی می‌گوید: این پانسمان باید بستری مناسب را برای بهبود بهبود و بهبود از ذخیره کند. این پانسمان با استفاده از مواد کاملاً طبیعی مانند پنبه، سیکلودکسترین و لاوسون می‌تواند هر دو را کند، زیرا فعالیت‌های ضد باکتریایی و ضد باکتریایی جامعی دارد.

مقاله‌ای در این پژوهش به تازگی در مجله بین‌المللی Pharmaceutics منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع