درمان ۱۰ دقیقه‌ای برای بازیابی بویایی مبتلایان به کوید-۱۹ طولانی



یک درمان ۱۰ دقیقه‌ای جدید می‌تواند حس بویایی را به بیماران مبتلا به بیماری‌های بویایی طولانی‌مدت مبتلا کند که در کووید-۱۹ شایع است، بازگرداند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اساف، در حالی که اکثر بیماران مبتلا به کووید۱۹ در نهایت حس بویایی را به دست می‌آورند اما زیرمجموعه‌ای از آن‌ها با کووید-۱۹ طولانی‌تر هستند که اثرات پایدارتری را برای مدت طولانی پس از آن تجربه تجربه می‌کنند.

از دست دادن حس بویایی که با عنوان بویایی‌پریشی(Parosmia) شناخته می‌شود، می‌توان بر روی آن تأثیر گذاشت و کیفیت کلی زندگی افراد تأثیر منفی بر آن گذاشت.

پروفسور آدام زوگا (آدام زوگا)، نویسنده اصلی این مطالعه در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: بویایی‌پریشی پس از کوید شایع است و به طور فزاینده‌ای شناخته شده است. بیماران ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی‌هایی که قبلاً از لذت می‌بردند، بیزاری پیدا کنند. بویایی پریشی پیش از این به عنوان یک اختلال نادر گزارش شده بود که پس از ضربه مغزی، جراحی مغز، سکته مغزی، سندرم های ویروسی و برخی تومورهای سر و گردن رخ می دهد. ما کاملا مطمئنیم که این روش برای بویایی‌پریشی ثابت باشد.

این درمان نوآورانه مستلزم تزریق دقیق داروی بی‌حسی به بلوک گانگلیون ستاره‌ای در گردن با کمک سیتی اسکن است با هدف اینکه سیستم عصبی خودمختار فعال شود. این گانگلیون بخشی از شبکه عصبی زنجیره سمپاتیک در ناحیه گردن است.

این روش سریع و غیر خواب‌آور بوده است و برای سایر مشکلات مانند سردردهای خوشه‌ای و مشکلات بیمارانی نیز می‌شود.

برای رفع مشکل بالقوه ناشی از کووید، دوز کمی از کورتیکواستروئید با یک داروی بی‌حسی ترکیب می‌شود.

بخوان  اولین پرتاب مداری از خاک بریتانیا شکست خورد

در این مطالعه، 54 بیمار به بویایی‌پریشی پس از کوید، که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دادند، توسط متخصص گوش، حلق و بینی معرفی شدند، ادامه یافت.

پروفسور زوگا می‌گوید: بیمار اولیه هدف یک نتیجه فوق‌العاده مثبت با بهبود مستمر تا رفع علائم در چهار هفته را نشان داد. ما در طول کارآزمایی از برخی نتایج شگفت زده شدیم. برای مثال ما شاهد رفع نزدیک به صد درصدی بویایی پریشی در برخی از افراد بودیم.

از 37 بیمار تحت پیگیری، 22 بیمار، بهبودی را طی یک هفته پس از تزریق گزارش کردند که 18 نفر از آنها پس از یک ماه بهبودی قابل توجهی را تجربه کردند. قابل ذکر است که این روش عری از عوارض جانبی بود.

این پژوهش در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی(RSNA) در شیکاگو ارائه خواهد شد.

انتهای پیام



منبع