اولین پرتاب مداری از خاک بریتانیا شکست خورد

شرکت متعلق به «سر ریچارد برانسون»(Sir Richard Branson) ابتدا اعلام کرد که در هدف خود برای ارسال ۹ ماهواره به فضا با موشک «لانچر وان»(LauncherOne) موفق بوده است اما حدود ۴۰ دقیقه بعد، این شرکت یک ناهنجاری رخ داده است. داده است و توییت خود را در مورد رسیدن به مدار حذف کرد.

«ملیسا ثورپ» (Melissa Thorpe)، رئیس پایگاه فضایی کورنوال گفت: من واقعاً ناگفته‌ام. ما قلب و روح خود را برای این کار گذاشتیم. این یک سفر شخصی برای من و همچنین خانواده ام بود. بنابراین، این نتیجه بسیار سخت است.

این ماموریت به آرامی انجام می‌شود زیرا هواپیمای فضایی ویرجین که «دختر کیهانی» (Cosmic Girl) نامیده می‌شود، به منطقه پرتاب نظر خود در نزدیکی سواحل جنوبی ایرلند رسید و لانچر وان را در ارتفاع ۳۵ هزار فوتی بالای اقیانوس اطلس مستقر کرد اما پس از آن. از آن، در میان تماشاگرانی که برای دیدن پرتاب تاریخی به صورت حضوری یا از طریق پخش زنده ویرجین اوربیت گردهم آمده بودند، سردرگمی به وجود آمد زیرا دختر کیهانی حدود ساعت 23:55 به وقت گرینویچ به پایگاه فضایی کورنوال بازگشت.

اولین پرتاب مداری از خاک بریتانیا شکست خورد

دختر کیهانی

اولین پرتاب مداری از خاک بریتانیا شکست خورد

عکس یادگاری مردم با دختر کیهانی

او در پاسخ به پرسش که آیا پایگاه فضایی دوباره جستجو خواهد کرد، گفت: این که این کار را می‌کنیم. این در مورد فضا است.

انتهای پیام



منبع

امید می‌رفت که این پرتاب به طور رسمی نشان‌دهنده ورود بریتانیا به رقابت فضایی بیش از ۷۰ سال پس از بازدید «برنامه فضایی بریتانیا»(British Space Programme) در سال ۱۹۵۲ باشد.

با وجود این، بعدا مشخص شد که در شبی که قرار بود یک شب مهم برای صنعت فضای بریتانیا باشد، مشکلی پیش آمده است. ویرجین اوربیت بیشتر را در مورد این مشکل ارائه نکرد و تنها گفت که در حال ارزیابی اطلاعات است.

«مت آرچر»(Matt Archer)، از اعضای «آژانس فضایی بریتانیا»(UKSA) فاش کرد که مرحله دوم پرتاب یک ناهنجاری شده و علت آن در دست بررسی است. آرچر به خبرنگارانی که در پایگاه فضایی کورنوال حضور داشتند، گفت: در واقع، این موشک به ارتفاع لازم برای حفظ مدار خود یا استقرار ماهواره‌ها نرسیده است و به همین دلیل، مأموریت ناموفق بود. در طی روزهای آتی، تحقیقاتی انجام خواهد شد تا مطمئن شویم که چه چیزی باعث این کار فنی می شود و دوباره بررسی می شود که بعد از آن چه کنیم. در این مرحله، چیز بیشتری نمی‌توانم بگویم.

وی افزود: ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث این ناهنجاری شده است و داده‌ها از هم اکنون بررسی می‌شود اما ما به پرتاب دست‌های یافته‌ایم. ما تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم و شرایط را برای پرتاب‌های افقی در پایگاه فضایی کورن‌وال ایجاد کنیم. نتایج مثبت به دست آمده اما نرسیدن به مدار، به وضوح ناامیدکننده است. پرتاب واقعا برای ما مهم است و در نهایت به آن می رسد.

اولین پرتاب مداری از خاک بریتانیا شکست خورد

مردمی که از پرتاب موشک نامید شدند

اولین پرتاب مداری از خاک بریتانیا شکست خورد

واکنش مردم به خبر شکست خوردن پرتاب

یک هواپیمای فضایی «ویرجین۷۴۷»(Virgin 747) روز دوشنبه از «پایگاه فضایی کورن‌وال»(Cornwall Spaceport) بلند شد و کمی بیش از یک ساعت بعد، «لانچر وان» را پایین انداخت. سپس، موشک با سرعت 8000 مایل در ساعت به سمت فضای پرتاب شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، اولین پرتاب فضای مداری تاریخی بریتانیا از خاک این کشور، شب گذشته از اینکه شرکت «ویرجین اوربیت» (Virgin Orbit) فاش کرد که یک ناهنجاری مانع از رسیدن به موشک به مدار شده است، به شکل دراماتیکی شکست.

پرتاب موشک «لانچر وان» که قرار بود پرتاب فضای تاریخی بریتانیا باشد، با شکست مواجه شد.

بخوان  فضاپیمای "سیگنوس" امروز به "ایستگاه فضای بین‌المللی" می‌رسد