دلفین رباتیک می‌تواند دلایل را تشخیص دهد


یک ربات شناگر که با الهام از دلفین‌ها ساخته می‌شود، می‌توان برای سلامت عمومی بسیار زیاد بود.

به گزارش ایسنا، دانشمندان چینی از توسعه یک ربات شناگر الکترومغناطیسی نرم، بی‌سیم و بدون باتری خبر دادند که برای نظارت بر مولکول‌های شیمیایی و ویروسی در مکان‌های صعب‌العبور طراحی می‌شود.

به نقل از آی‌ای، این ربات برگ‌شکل با الهام از دم دلفین ساخته شده و تنها ۵.۳ گرم وزن دارد و وسیله قابل توجهی در تشخیص و تعیین کمیت مواد مختلف، از جمله ویروس‌های سارس-کوو-۱۹، در لوله‌های شبیه‌سازی شده است.

این تحقیق که در مجله Science Advances منتشر شده است، بر پتانسیل این نوآوری برای نظارت در لحظه بر روی فضاهای محدود لوله‌ها تاکید می‌کند و به چالش مهمی در روند عمومی می‌کند. در حال حاضر نظارت بر چنین فضاهایی محدود به بخش‌هایی است که برای نمونه‌برداری‌های دستی در دسترس هستند و این ردیابی منشا را آسیب می‌کند.

یکی از قابلیت‌های کلیدی ربات این تیم ترکیبی از حرکت‌های حرکتی و تشخیصی آن است که در ربات‌های موجود نادر است. دکتر لی دنگ فنگ (Dengfeng)، محقق ارشد گروه مهندسی پزشکی در دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ، در گفتگو با ساوث چاینا مورنینگ پست، توضیح داد که هدف از طراحی رباتی بود که «مانند دلفین» را می‌کند.

طراحی و عملکرد نوآورانه

در سیستم محرکه ربات شناگر نرم‌افزاری که از دم دلفین الگوبرداری می‌شود، با استفاده از یک موتور الکترومغناطیسی برای کنترل آهنرباها استفاده می‌شود و به ربات امکان نوسان و حرکت در آب را می‌دهد.

حسگرهای الکترود روی دستگاه برای شناسایی مولکول‌های مختلف بر اساس نیازهای بهداشت عمومی، از فلزات سنگین گرفته شده تا ذرات بیولوژیکی و آلاینده‌های هسته‌ای، آماده می‌شوند.

بخوان  ایموجی‌ها چه تاثیری بر زبان و ارتباطات افراد داشته‌اند؟

دلفین رباتیک می‌تواند دلایل را تشخیص دهد

به گفته لی، طراحی ربات، کارایی و سیستم پذیرایی سیستم های نظارت الکترونیکی سیار را بدون خطر انداختن عملکرد در فضاهای محدود و باریک افزایش می دهد. قابلیت‌های بی‌سیم، آن را قادر می‌سازد به طور یکپارچه و بدون کابل در محیط‌های حلقه‌های بسته مانند لوله‌های دایره‌های کار کند.

قابل توجه است که تصمیم گیری از باتری های سنتی صرفاً نظر می شود و با استفاده از سیگنال های فرکانس رادیویی که از میدان های الکترومغناطیسی ساطع می شود توسط یک سیم‌پیچ خارجی خارج می‌شوند، ربات را تغذیه می‌کنند. این انتخابک نه تنها وزن ربات را کاهش می‌دهد، بلکه به آن اجازه می‌دهد تا سیم در حین نظارت بر محیط، خود را شارژ کند.

محدوده‌ها و چشم اندازها

این تیم تحقیقاتی کاربردهای بالقوه‌ای را برای نرم‌افزار در سناریوهای مختلف از خطوط خطوط لوله کشی و حتی در بدن انسان پیش‌بینی می‌کنند.

محدودیت‌هایی در طراحی ربات وجود دارد، مانند استفاده از انرژی فرکانس رادیویی که از فعالیت‌های ربات را به چهار سانتی‌متر محدود می‌کند و انتقال می‌دهد به تلفن‌های هوشمند بر روی ارتباطات میدانی نزدیک است و می‌تواند آن را به ۱۰ سانتی‌متر محدود کند. به فناوری خود اطمینان دارد.

لی به ساوث چاینا مورنینگ پست گفت: چنین فاصله‌هایی برای فعالیت در خطوط لوله کشی و حتی در بدن انسان کافی است. در حالی که او اذعان می‌کند که برای کار اعماق دریا کافی نیست و این تیم به دنبال ادغام سیستم خود با ربات‌های موجود در زیر آب هستند که می‌توان راه را برای بررسی اعماق دریا نیز هموار کرد.

آنها همچنین قابلیت‌های قابل استفاده‌های حسگری را برای فعال کردن عملکرد آن در سناریوهای کاربردی متنوع‌تر بیان کردند. علاوه بر این، سازگاری‌های بالقوه را برای استفاده در بدن انسان‌ها مانند کنترل اسیدهای معده یا انجام درمان با حرکت پیشنهاد می‌کنند.

بخوان  پس «گوگلی» رفتار کن! - ایسنا

جزئیات تحقیقات این تیم در مجله Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع