توسعه یدک‌کشتی جدید برای کاهش هزینه‌های پرتاب‌های فضایی



یدک‌کش موشکی جدید شرکت «ایمپالس اسپیس» موسوم به «هلیوس» می‌تواند یک محموله پنج تنی را تنها ظرف ۲۴ ساعت از مدار نزدیک زمین به مدار زمین‌ثابت باشد.

به گزارش ایسنا، شرکت فضایی ایمپالس اسپیس(Impulse) مستقر در ایالات متحده اطلاعات فناوری اطلاعات را در فضای جدید خود به نام هلیوس(Helios) فاش کرده است.

هلیوس با استفاده از یک وسیله پرتابی متوسط ​​مقرون به صرفه برای مدار پایین زمین، قصد دارد هزینه‌های پرتاب‌های مداری متوسط ​​و زمین‌ثابت و فراتر از آن را کاهش دهد.

به نقل از آی‌های، این شرکت ادعا می‌کند که این پیشنهاد، گامی اساسی در مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن و دسترسی به سفرهای فضایی است، چرا که هلیوس می‌تواند محموله‌های بیش از پنج تن را در کمتر از ۲۴ ساعت مستقیماً از مدار پایین زمین داشته باشد. (LEO) به مدار زمین‌ثابت(GEO) حمل کند.

ایمپالس اسپیس ادعا می‌کند که هلیوس با استفاده از یک وسیله پرتابی متوسط ​​مقرون به صرفه برای رسیدن به مدار نزدیک به زمین است. کاهش دهد و به صورت بالقوه دهها میلیون دلار صرفه‌جویی کند.

این شرکت در سال 2021 توسط یکی از بنیان‌گذاران شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) به نام تام مولر که مجموعه موتورهای معروف مرلین(Merlin) این شرکت را ایجاد کرده است، راه‌اندازی شده است.

پیشنهاد همه کاره

یدک‌کش هلیوس به عنوان یک پیشنهاد همه‌کاره طراحی شده است که با پرتابگرهای متوسط ​​و فوق سنگین سازگار است و دارای رابط‌های باری استاندارد است. این طراحی به هلیوس اجازه می‌دهد تا نیاز مشتریان را در ارتباطات، تصویربرداری، دفاع و تحقیقات علمی پاسخگو داشته باشید.

نقطه عرف فعلی که در آن ماهواره‌ها به مقصد پایین زمین معمولاً از نیروی محرکه استفاده می‌شود و ماه‌ها طول می‌کشد تا به هدف خود برسند، هلیوس یک جایگزین کارآمد می‌دهد.

بخوان  «آسترانیس»، یک رقیب جدی برای استارلینک

هلیوس به جای ترکیبی از پیشرانه که طراحی ماهواره را پیچیده می‌کند و جرم و هزینه آن را نیز می‌دهد، یا انتخاب پرهزینه‌تر پرتاب مستقیم به مدار متوسط ​​زمین یا مدار زمین‌ثابت، یک راه‌حل کارآمد و مقرون به صرفه برای استقرار ماهواره‌ها می‌کند.

تام مولر، سرور و موسس ایمپالس اسپیس در بیانیه‌ای گفت: انجام شده توسط اسپیس‌ایکس و دیگران برای دسترسی آزاد به مدار پایین زمین، صنایع موجود را متحول کرده و فرصت‌های بی‌شماری را برای کسب‌وکارها، دولت‌ها ایجاد کرده‌اند. ما معتقدیم که گسترش مقرون به صرفه و قابل اعتماد به مدارهای فراتر از مدار پایین زمین با هلیوس مشابهی خواهد داشت و بازارهای ایجاد می‌کند.

وسایل نقلیه هلیوس قابلیت انتقال از مدار پایین زمین به مدار متوسط ​​زمین یا مدار زمین‌ثابت را در چند ساعت معرفی می‌کند که یک تفاوت قابل توجه نسبت به روش فعلی است که روزها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد.

این شرکت ادعا می‌کند که این تغییر به طور قابل توجهی به هزینه ماموریت‌های فضایی را تغییر می‌دهد که شامل کاهش زمان لازم برای دستیابی به وضعیت عملیاتی، کاهش قرار گرفتن در معرض تشعشعات بالقوه و کاهش هر بار با استفاده از رانشگرهای کوچکتر و سوختن کمتر است.

هلیوس مجهز به موتور جدید ۱۵ هزار پوندی(۶۷ کیلونیوتنی) موسوم به دنب(دنب) است که تا ۱۴ هزار سوخت در هر ماموریت استفاده می‌شود. دنب مانند موشک استارشیپ اسپیس‌ایکس و تران آر(Terran R) شرکت رلتیویتی(نسبت) از مایع غیرسمی و پیشرانه متان استفاده می‌کند و برای عملیات روی سکو مناسب است.

آزمایش اولیه موتور دنب برای اواسط سال 2024 برنامه ریزی شده است و اولین آزمایش هلیوس در اوایل سال 2026 انجام می شود.

بخوان  این LED کوچک، تلفن همراه را به میکروسکوپ تبدیل می کند!

هلیوس به عنوان دومین وسیله نقلیه شرکت ایمپالس اسپیس، مکمل میرا(Mira) خواهد بود و خدمات طولانی‌مدت را می‌دهد.

این شرکت به سرعت میرا را تنها در ۱۵ ماه از فاز طراحی به عملیات فضایی موفق می رساند.

قابلیت‌های فوق‌العاده هلیوس به ارزش آن اضافه می‌کند، چرا که می‌توان به سرعت خود را تغییر داد و فرصت‌های زندگی را برای کارکردهای مختلف باز کرد. فرصت‌هایی نظیر استقرار ماهواره‌های GPS در مدار متوسط ​​زمین، جابجایی ماهواره‌های مخابراتی از مدار پایین زمین به مدار زمین‌ثابت و قرار دادن ماهواره‌های علمی مانند تلسکوپ جیمز وب در مدارهای خورشیدی.

این شرکت ادعا می‌کند که مشتریانش با هلیوس می‌توانند ارتفاع داشته باشند، شیب و مدار دلخواه خود را انتخاب کنند، در حالی که مطمئن هستند ایمپالس اسپیس تحویل محموله دقیق و به موقع را انجام می‌دهند.

قابلیت‌های پیشرفته هلیوس نویدبخش افزایش کارایی و توجه ویژه‌ای از مأموریت‌های فضایی است.

انتهای پیام



منبع