دید واضح از همه فواصل با لنز مارپیچی



متخصصان موفق به ساخت لنزی منحصر به فرد می‌شوند و به وضوح در تمام فواصل می‌دهند. این لنز با پیکربندی مارپیچی، در نورهای متنوع خوب عمل می‌کند و لنزهای چند کانونی فعلی، بدون توجه به اندازه مردم، قابلیت چند کانونی خود را حفظ می‌کند.

به گزارش ایسناپیشرفت قابل توجه در فناوری لنز با توسعه یک لنز مارپیچی‌شکل که قادر به حفظ فوکوس واضح در فواصل مختلف و شرایط نوری مختلف است، بدست می‌آید.

به نقل از آی‌ای، به گفته پژوهشگران آزمایشگاه فوتونیک، عددی و علوم نانو(LP2N) لنزهای معمولی که معمولاً از رنج می‌برند، این لنز ابتکاری که دیوپتر مارپیچی (دیوپتر مارپیچی) نامیده می‌شود، به شکل بی عیب و عملکرد می‌شود.

طراحی مارپیچی متمایز این لنز، نقاط کانونی متعددی را ایجاد می‌کند که شبیه به این لنز است. این آرایش به فرد، به وضوح در فواصل امکان پذیر می‌کند.

این تیم ادعا می‌کند که کاربردهای بالقوه این زمینه‌ها از جمله بهبود فناوری لنزهای تماسی، بهبود ایمپلنت‌های داخل چشمی برای آب مروارید و پیشرفت سیستم‌های تصویربرداری مینیاتوری را شامل می‌شود.

ایجاد یک گرداب نور

لارن گالینیر از نویسندگان این مطالعه، هنگام بررسی ویژگی‌های نوری ناهنجاری‌های شدید در بیماران، طراحی این لنز مارپیچی به ذهنش رسید.

این اکتشاف، جرقه‌ای برای مفهوم‌سازی یک لنز محدود به فرد با پیکربندی مارپیچی شبیه به آب در حال حرکت مارپیچی شد تا توسط این لنز یک اثر گرداب نوری ایجاد شود.

این پدیده که «گرداب نوری» نامیده می‌شود، چند نقطه کانونی متمایز ایجاد می‌کند و واضح را در فواصل مختلف می‌کند.

گالینیر می‌گوید: به طور سنتی، تولید یک گردابی نیاز به ادغام مؤلفه نوری دارد. با این حال، لنز ما مستقیماً عناصر ضروری برای تولید یک گرداب نوری را روی سطح خود ادغام می‌کند.

بخوان  یک مورد را برای MSN Messenger، Zune و موارد دیگر بریزید: Microsoft Graveyard به خلاقیت های بازنشسته غول های فناوری ادای احترام می کند.

وی افزود: در حالی که گردآوری‌های نوری در حوزه تحقیقاتی تولید می‌شود، به رشدی می‌پردازد، ما این روند را ساده‌تر می‌کند و به معنای پیشرفت در این زمینه است.

پژوهشگران با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته ماشین‌کاری دیجیتال، این لنز را طوری می‌سازد که الگوی مارپیچی را به‌طور فردی به خوبی تجسم می‌کند. متعاقبا، کارایی لنز را با استفاده از آن برای گرفتن تصاویر دیجیتال، تصاویر مشابه نمایش داده شده در نمودار نورانی اپتومتریست ارزیابی کرده اند.

قابل توجه است که پژوهشگران کیفیت تصویر ثابت را در اندازه‌های مختلف دیافراگم مشاهده کردند. علاوه بر این، متوجه شدند که گرداب‌های نوری را می‌توان با تنظیم بار توپولوژیکی مطابق با تعداد دورهای کانون نوری تنظیم کرد.

برنامه های کاربردی متنوع

جستجوی مشترک میان‌رشته‌های در توسعه این لنز جدید با طراحی هوشمندانه با تکنیک‌های ساخت حیاتی پیشرفته بود.

سایت برتراند از پژوهشگران این مطالعه گفت: پیدایش لنز دیوپتر مارپیچی که از یک ذهن مبتکر نشأت می‌گیرد، از طریق یک همکاری با متخصصان نوری خطرناک علمی شد.

در حال حاضر پژوهشگران روی تعمیق خود را از گرداب‌های نوری متمایز تولید شده توسط لنز خود ساخته شده‌اند. آنها قصد دارند کارآیی‌های سیستماتیک را برای ارزیابی اثربخشی آن در تصحیح بینایی در سناریوهای دنیای واقعی، با هدف بررسی جامع عملکرد و استفاده از آن انجام دهندگان داشته باشند.

علاوه بر این، آنها در حال بررسی کاربرد بالقوه این مفهوم در عینک‌های تجویزی هستند و امکان مشاهده واضح در فواصل مختلف را برای کاربران مختلف مشاهده می‌کنند.

این لنز جدید می‌توان دید افراد را تحت شرایط نوری تغییر میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

بخوان  ایرباس برای آنگولا ماهواره پیشرفته می‌سازد

پیشرفت‌های آینده با این فناوری می‌توانند در فناوری‌های تصویربرداری فشرده پیشرفت‌هایی داشته باشند، دستگاه‌های پوشیدنی و سیستم‌های سنجش از راه دور برای پهپادها یا خودروهای خودران می‌توانند باعث اعتماد شوند و کارآمدتر شوند.

بررسی تحقیقات این تیم در مجله Optica منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع