رابطه کمال گرایی و اضطراب امتحان در دانش آموزان | porseshneshan

در جريان رشد، کودکان و نوجوانان انواع گوناگون و طيف وسيعی از اضطراب را تجربه می کنند و گاه از آنچنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره و تحصيلی آنان را مبانی نظری اظطراب دانش آموزن دشوار می سازد. افرادی که از سائق های اضطراب قوی برخوردارند به پاسخ ها و رفتارهای نامربوط به تکليف واداشته می شوند. می کند و پنهان است یعنی در وجود خود اوست از نظر بیشتر پژوهشگران سنت روانکاوی، ترس معمولاً پاسخی معقول و گاهی مفید به موقعیتهایی است که به گونه ای عینی خطرناک هستند از سوی دیگر اضطراب را می توان پاسخی ناتوانی زا نابخردانه و بیشتر زیانبار برای موقعیتی دانست که لزوماً به گونه ای عینی تهدید آور نمی باشند؟

پیشینه تحقیق اضطراب دانش آموزان

یکی از متغیرهایی که می تواند بر اضطراب امتحان تأثیر داشته باشد. اضطراب تحصیلی: بسیاری از مطالعات بر روی اضطراب تحصیلی در دانشآموزان تمرکز دارند. این نظریه با مطالعه نحوه تفکر و احساس و عمل آدمی در محیط های اجتماعی و چگونگی تاثیر متقابل محیط های اجتماعی در اندیشه ها ، احساسات و اعمال او سروکار دارد.نظریه یادگیری اجتماعی بر این نکته تاکید دارد که رفتار هم تابع فرد است و هم تابع موقعیت. 1980) اضطراب امتحان را حالت خاصی از اضطراب عمومی میداند که شامل پاسخهای پایدار شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری مرتبط با ترس از شکست میباشد و فرد آنرا در موقعیتهای ارزیابی تجربه میکند.

کمالگرایی است. كمال گرايي به منزلة تمايل پايدار فرد به وضع معيارهاي كامل و دست نيافتني و تلاش براي تحقق آنها (برنز ، 1980) كه با خود ارزشيابي هاي انتقادي از عملكرد شخصي همراه ميباشد ، تعريف شده است. ۱۴- برنز دیوید. روانشناسی افسردگی. بيدل، ترنر و هیوز ( 1993) ميزان شيوع اضطراب امتحان را در دانش آموزان دورة ابتدايی 41 درصد گزارش کرده اند. ابولقاسمی و همکاران (1381) ميزان شيوع اضطراب امتحان را 3/17 درصد بدست آوردند. پژوهشی توسط علوی و همکاران (۱۳۹۹) تحت عنوان اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر علائم اختلال اضطراب اجتماعی و دشواری در تنظیم هیجان انجام شد. مطالعات در این حوزه بررسی میکنند که چگونه اضطراب امتحانات بر عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد و چه راهکارهایی برای مدیریت و کاهش این اضطراب وجود دارد. در اين مورد، اضطراب لزوماً برانگيختگي فيزيولوژيكي مترادف نيست، اما ممكن است فرايند هايي را نشان دهد كه برانگيختگي يا عوامل موقعيتي تمركز بيشتري را بر شناخت هاي منفي در طي امتحان دهي موجب شود و توجه را از پاسخ هاي ضروري براي تكليف منحرف سازد(ابوالقاسمي،1382).

بخوان  6 DIY اینترنت ایده شما ممکن است از دست رفته

يکی از انواع اين اضطرابها ،اضطراب امتحان است . در این پژوهش سعی شده است که به بررسی رابطه کمال گرایی و اضطراب امتحان بهتر پرداخته شود. یکی از اساسی ترین عواملی که در بهبود و رفع حالت اضطراب زا و ترس از امتحان را که می توان در دانش آموزان تا اندازه هایی تعدیل نمود با ایجاد عواملی چون خودپنداری، اعتماد به نفس و تسلط به خود می باشد که اگر با روشهای علمی و مشاوره صحیح انجام پذیرد مسلماً بسیاری از ناهنجارها و ناآرامی ها کاسته خواهد شد. درحدود سال 1940 محققان دريافتند که نوعي آشفتگي باعث اضطراب شديد و حتي موجب غيبت جدي كودكان از مدرسه مي شود و آنها نمي توانند ترسشان را بيان كنند، اين مسئله هم براي دانش آموزان و هم براي معلمان غيرقابل درك بود. ازاين رو اضطراب واکنشی است که شخص را برای مقابله با نوعی احساس خطر يا تهديد آماده می کند.

اين رفتارها به نوبة خود به عملکرد تحصيلی آسيب می رساند و يا آنرا مختل می سازد. 1984؛ به نقل از بیابانگرد، 1378). اضطراب امتحان به عنوان تجربهای ناخوشایند با درجات مختلف، حیطههای نگرانی و هیجان پذیری را تحت تأثیر قرار داده و از کسب معلومات، چگونگی پردازش صحیح اطلاعات و عملکرد تحصیلی تا انگیزهها، و نگرشهای فرد را متاثر میسازد وبا مکانیزمهای خاص خود، توان پیشرفت و بروز خلاقیتها و استعدادها را تحلیل میبرد و مانع رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میگردد. 7 فرضيه در پژوهش حاضر با استفاده از روش ضريب همبستگي و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.

بخوان  تعریف تکنولوژی چیست؟ گروه تحقیقاتی طلوع | 1biti