راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای برای تصویربرداری ۳بعدی از زمین

انتهای پیام



منبع

عکس‌های ماهواره‌های کنونی، روی دوبعدی زمین را ارائه می‌دهند اما یک شرکت پژوهشی و فضای فناوری مستقر در فلوریدا اعلام کرده است که به زودی قادر خواهد بود تا از سطح زمین به صورت سه‌بعدی تصویربرداری و تصویربرداری کند.

شرکت «NUVIEW» در حال حاضر مجموعه‌ای از ماهواره‌های مجهز به فناوری «لیدار» (LiDAR) است که بیش از صد برابر سریع‌تر از ماهواره‌های تجاری است که جمع‌آوری می‌کنند.

یک شرکت آمریکایی قصد دارد با پرتاب ماهواره‌های موجود در مدار زمین، امکان تصویربرداری و نقشه برداری سه‌بعدی از این سیاره را فراهم کند.

«کلینت گرومن»(Clint Graumann)، عامل و یکی از بنیانگذاران NUVIEW طی یک بیانیه مطبوعاتی رسمی گفت: شرکت NUVIEW هیجان‌زده است که برای ارائه اولین و کامل‌ترین سه‌بعدی با تصاویری از سطح زمین، عصر مدرن را در فناوری زمین‌فضایی پیش می‌برد. شبکه ماهواره‌های لیدار ما، انبوهی از اطلاعات را می‌دهند که پیشتر هرگز در برابر تهدیدی در دست داشتنه‌اند. این اطلاعات به نوآوری و پیشرفت بسیاری از صنایع کمک خواهند کرد و چگونه و درک ما از زمین را تغییر خواهند داد.

شرکت NUVIEW قصد دارد از داده های لیدار برای نظارت بر توسعه زیرساخت ها، توسعه شهری و رویدادهای طبیعی استفاده کند که نقش مهمی را در بررسی تغییرات آب و هوایی، جنگلداری و واکنش به بلایای طبیعی خواهد داشت. طبق بیانیه مطبوعاتی این شرکت، NUVIEW کشاورزان را قادر می‌سازد تا بازدهی محصول و مصرف آب را بهبود بخشد. این در حالی است که برنامه‌ریزان شهری می‌تواند محیط‌های شهری کارآمدتر و پایدارتری را ایجاد کند. انتظار می‌رود که صنعت زمین‌فضایی تا ۱.۷ تریلیون دلار رشد کند و NUVIEW به دنبال باز کردن قفل در این بازار است.

بخوان  ربودن نوزاد در مقابل چشمان مادرش + فیلم

فناوری لیدار، از لیزرهای پالسی برای اندازه گیری دقیق و دائمی فاصله تا یک هدف یا منطقه ویژه استفاده می‌کند. حسگرهای لیدار که در اطراف پرتوهای لیزری پالسی قرار دارند، تجهیزات نقشه‌برداری و اندازه‌گیری در نور هستند که در بخش‌های متنوعی می‌توانند سودمند باشند. پلفرم‌های لیدار روی از ماهواره‌هایی که به دور زمین می‌چرخند، مانند ماهواره‌ «آیس‌ست»(ICESat) ناسا نصب‌شده و یک حس لیدار نیز در سال ۲۰۱۹ روی «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) نصب شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ماهواره‌هایی از روی زمین می‌گذرند، از دوربین‌هایی با نمای بالا و مجهز به لنزهای بزرگ استفاده می‌کنند تا از سیاره ما عکس بگیرند و سپس، عکس‌ها را به زمین می‌فرستند. عکس‌های ماهواره‌ای به غیر از ردیابی فعالیت‌های انسانی، به هواشناسی، پیش‌بینی آب و هوا و نظارت بر محیط‌های مانند هوا، آب و پوشش گیاهی کمک می‌کنند.

البته هنوز مشخص نیست که NUVIEW چه زمانی مجموعه لیدار خود را پرتاب خواهد کرد اما این شرکت در جریان رویداد «مجمع جهانی زمین‌فضایی»(۲۰۲۳ GWF) اعلام کرد که مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار را از قراردادها به دست آورده است.