راهی که ممکن است به طاسی پایان دهد

“جونجی فوکودا” (Junji Fukuda)، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه ملی یوکوهاما گفت: گام بعدی ما از سلول‌های دارای منشأ انسانی و درخواست برای توسعه دارو و پزشکی احیاکننده است.

پژوهشگران می‌گویند این مدل را می‌توان در شناخت فولیکول و ارزیابی رنگدانه مو و رشد مو و برای بازسازی فولیکول‌های مو ارزشمند دانست. محققان قصد دارند در آینده برای درمان بالقوه طاسی، این سیستم کشت ارگانید خود را با سلول های انسانی امتحان کنند.

انتهای پیام



منبع

ریزش مو از هر پنج مرد، دو نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. تاس شدن می‌تواند به سلامت روان برای مردان و هم برای زنان آسیب ببیند. پزشکان مدت‌هاست که به دنبال درمانی برای طاسی بوده‌اند و بسیاری از مردم برای کمک، به درمان‌های جلوگیری از ریزش مو و مکمل‌ها روی آورده‌اند.

راهی که ممکن است به طاسی پایان دهد

دانشگاه ملی یوکوهاما ژاپن در جدیدترین پژوهش خود انتخاب فولیکول‌های مو را در آزمایشگاه تولید کنند. آنها با این کار یک قدم به درمان طاسی نزدیکتر شدند.

این یافته ها که در مجله “Science Advances” منتشر شده است، پیامدهایی برای آزمایش حیوانات و غربالگری دارو نیز دارد. با پیوند ارگانیدها و تکرار چرخه مو آنها را به دست آورد.

“تاتسوتو کگه یاما” (Tatsuto Kageyama) استادیار دانشکده مهندسی در دانشگاه ملی یوکوهاما، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: ارگانیدها ابزارهای امیدوارکننده‌ای برای روشن کردن مکانیسم‌های مورفوژنز فولیکول‌های مو در شرایط آزمایشگاهی هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، گروهی از پژوهشگران دانشگاه ملی یوکوهاما، فولیکول‌های کاملاً بالغ را با شفت‌های (shafts) بلند مو رشد کردند. همچنین پس از افزودن داروهایی که ملانین (رنگدانه طبیعی) را تقویت می کند، رنگ فولیکول مو را بهبود می بخشد. این روش شامل ایجاد ارگانیدهای پوستی (نسخه های کوچک و ساده یک اندام در پتری دیش) است.

بخوان  با ۸ غول جهان هستی آشنا شوید

در این پژوهش، این گروه از پژوهشگران ژاپنی با استفاده از دو نوع سلول جنینی، مولکول شفت‌ها را با بیش از صد درصد ایجاد می‌کنند. ارگانیدها پس از ۲۳ روز کشت، فولیکول‌های کاملاً بالغ به طول حدود سه میلیون متر تولید شدند. مواردی که رشد می کند اتفاق افتاد، پژوهشگران فرآیند تشکیل و رنگدانه را بررسی کردند و بینش در مواد شیمیایی درگیر در این فرآیند ارائه شد.

حدود نیمی از زنان بالای 65 سال از الگوی طاسی زنانه رنج می‌برند. دانشمندان هنوز کمی در مورد مکانیسم های مولکولی پشت رشد و ریزش مو دارند. هر فولیکول مو روی پوست سر ما یک اندام مینی است که چرخهتمیک رشد، پسرفت و ریاتور خود را در طول زندگی ما دنبال می کند. با افزایش سن، برخی از آن‌ها به هورمون‌های روی پوست سر حساس می‌شوند و دی‌هیدروتستوسترون (دی‌هیدروتستوسترون) رخ می‌دهد که به فولیکول‌ها مرتبط است و آن‌ها را کوچک می‌کند تا زمانی که دیگر قابل مشاهده باشد، تولید نمی‌کنند. با این حال، پژوهشگران اطلاعات کمی در این مورد دارند که این فرآیند کوچک سازی (miniaturization) چگونه اتفاق می افتد یا چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.

پژوهش‌های آینده می‌توانند راه را برای توسعه درمان‌های جدید برای اختلالات ریزش مو، مانند طاسی با الگوی مردانه باز کند. رروت ممتوان قمین اشمین قره رضههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ریخت‌ یا مورفوجِنِسیس (morphogenesis) یا مورفوژِنِز، یک فرایند زیستی است که جاندار در آن پدید می‌آید. به عبارت ساده‌تر، ریخت‌زایی به‌معنای قابلیت زیست‌شناختی یک موجود زنده در پروراندن شکل ظاهری خود است. این فرآیند، در کنار فرآیندهای رشد یاخته و دگرگونی یاخته، یکی از سه پایه‌های زیست‌شناسی رشد است.

بخوان  به دنبال یادآوری Google Workspace خود هستید؟ آنها به یک برنامه جدید منتقل شده اند