رباتی که می‌تواند خودش را تصور کند

بیشتر بخوانید


 



منبع

بازوی رباتیک

یک تیم مهندسی کلمبیا امروز اعلام کرد رباتی ساخته که برای اولین بار قادر است مدلی از کل بدن خود را از ابتدا و بدون کمک انسانی بیاموزد.

توانایی ربات‌ها برای مدل‌سازی خود بدون کمک مهندسان به دلایل زیادی مهم است. زیرا نه تنها باعث صرفه‌جویی در نیروی کار می‌شود، بلکه به ربات اجازه می‌دهد تا با فرسودگی خود هماهنگی داشته باشد و حتی آسیب را شناسایی و آن را جبران کند. نویسندگان استدلال می‌کنند که این توانایی مهم است، زیرا ما به سیستم‌های خودمختار نیاز داریم تا بیشتر به خود متکی باشیم. به عنوان مثال، یک ربات کارخانه می‌تواند تشخیص دهد که چیزی درست حرکت نمی‌کند و آن را جبران کند یا درخواست کمک کند.


در مطالعه جدیدی محققان نشان می‌دهند که چگونه ربات آن‌ها یک مدل سینماتیک از خود ایجاد کرده و سپس از مدل خود برای برنامه ریزی حرکت، رسیدن به اهداف و در موقعیت‌های مختلف اجتناب از برخورد با موانع استفاده کند؛ این ربات حتی به طور خودکار آسیب وارد شده به بدن خود را تشخیص داده و سپس آن را جبران می‌کند.

تصویر بدن ما همیشه دقیق یا واقعی نیست، اما دارای اطلاعات مهمی است که نحوه عملکرد ما را در جهان تعیین می‌کند.

بر اساس گزارش نیووِرک، وقتی لباس می‌پوشید یا توپ بازی می‌کنید، مغز شما دائماً از پیش برنامه ریزی می‌کند تا شما بتوانید بدن خود را بدون ضربه یا زمین خوردن و یا افتادن حرکت دهید.

محققان یک بازوی رباتیک را در دایره‌ای از پنج دوربین ویدئویی قرار دادند. ربات در حالی که آزادانه حرکت می‌کند خود را از طریق دوربین‌ها تماشا می‌کرد. ربات مانند نوزادی که برای اولین بار در سالنی از آینه‌ها خود را کاوش می‌کند، تکان می‌خورد تا بفهمد که بدنش دقیقاً چگونه در پاسخ به فرمان‌های مختلف حرکت می‌کند. پس از حدود سه ساعت، این ربات از حرکت ایستاد.

بخوان  الکتریسیته بدترین زخم‌ها را ۳ برابر سریع‌تر درمان می‌کند

هاد لیپسون، استاد مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه ماشین‌های خلاقانه کلمبیا، که این آزمایشات در آن انجام شده می‌گوید: «ما واقعاً کنجکاو بودیم که ببینیم این ربات چگونه خودش را تصور می‌کند. اما نمی‌توانید فقط به عنوان یک شبکه عصبی نگاه کنید. زیرا بیشتر شبیه یک جعبه سیاه است.»