ساخت تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قارچ!

این ماده را می‌توان در ایمپلنت‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار داد که به گونه‌ای طراحی می‌شود تا به محض مورد نیاز نبودن، به طور بی‌ضرر در بدن حل شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، قارچ به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای چرم و فوم متراکم معرفی شده است. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که ممکن است از قارچ در دستگاه‌های الکترونیکی زیست‌تخریب‌پذیر نیز استفاده شود.

تخته های موجود در چنین بردهایی در حال حاضر از پلیمرهایی ساخته می شوند که به سختی قابل جدا شدن از سایر اجزا هستند. در نتیجه، بازیافت پلیمرها و سایر اجزاء ساخته شده است. در مقابل، زمانی که می‌شود بر روی قارچ‌های تجزیه‌وتحلیل زیستی، سایر اجزای غیرقابل تجزیه‌وتحلیل را نیز بهتر می‌توان برداشت و بازیافت کرد.

این پژوهش، در مجله “Science Advances” به چاپ رسید.

پژوهشگران قبلا در یک تمرین اثبات مفهوم، حسگرهایی ساخته‌اند که در آنها، تراشه‌های الکترونیکی معمولی روی یک تخت میسلیوترونیک لحیم شده‌اند. آنها در حال حاضر به دنبال استفاده از این ماده در اجزای دیگر، با هدف نهایی تولید یک برد مدار کاملا زیست‌تخریب‌پذیر هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که پوسته را می‌توان به راحتی برداشت و خشک کرد تا ماده‌ای، قوی‌پذیر و مقاوم در برابر مقاومت تشکیل شود که می‌توان تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کرد. پژوهشگران گفتند که این ماده در محیط مناسب، به طور کامل تجزیه و تحلیل می‌شود. آنها با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها امیدوارند که این ماده موسوم به میسلیوترونیک”(MycelioTronic) روزی به عنوان بستری برای بردهای مدار چاپی در دستگاه‌های الکترونیکی پذیرش عمل کند.

بخوان  از برد ویجت ها در ویندوز 11 متنفرید؟ مایکروسافت امیدوار است که شما ممکن است نظر خود را تغییر دهید

“مارتین کالتنبرونر”(Martin Kaltenbrunner)، “دوریس دانینگر”(Doris Danninger) و “رولاند پراکنر” (Roland Pruckner)، دانش “دانشگاه یوهانس کپلر لینز”(JKU) اتریش، این کاربرد جدید قارچ را کم و بیش از حد تصادفی کشف کردند.

آنها هنگام بررسی استفاده از قارچ در کاربردهایی مانند عایق ساختمانی، دریافت می کنند که “قارچ ریشی” (قارچ ریشی) با نام علمی “Ganoderma lucidum” دارای پوسته بیرونی بسیار سفتی است که از بافت نرم زیرین در برابر عوامل بیماری‌زا و انواع قارچ‌ها محافظت می‌کند. .

انتهای پیام



منبع

پژوهشگران تریشی در پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که تجهیزات الکترونیکی آینده را می‌توان از قارچ‌ها ساخت تا زیست‌تخریب‌پذیر و قابل بازی‌سازی باشد.