کهکشانی که میزبان یک انفجار ستاره‌ای بوده است

این کهکشان که در فاصله‌ی ۱۱۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی معروف دب اکبر قرار دارد، نوعی کهکشان مارپیچی نامنظم است زیرا بازوهای آن سرگردان و نامشخص هستند. اگر تصویر این کهکشان را با یکی از مارپیچی‌های منظم مانند آن‌جی‌سی ۲۳۳۶ مقایسه کنید، ببینید که کدام‌کشان مارپیچی دارای بازوهای مشخصی است که از مرکز آن بیرون آمده و متقارن هستند.

نسبتا نامرتب کهکشان انجی‌سی ۵۴۸۶ به معنای غیر قابل توجه بودن آن از نظر علمی نیست. این کهکشان به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از مشاهدات ابرنواخترها مورد مطالعه قرار گرفت. ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره عظیم تمام می‌شود و به شدت از انرژی تولید می‌کند.

انتهای پیام



منبع

انجیسی ۵۴۸۶ در سال ۲۰۰۴ میزبان یک ابرنواختر بود و ستاره‌شناسان از دوربین‌های پیشرفته‌ی هابل برای بررسی و کشف عواقب از آن استفاده کردند به این امید که بیشتر در مورد این رویدادهای انفجاری بیاموزند.

این کهکشان در نزدیکی یک کهکشان مارپیچی بسیار معروف به نام کهکشان فرفره(Pinwheel) قرار دارد. کهکشان فرفره توسط هابل در سال ۲۰۰۶ رصد شد، در آن زمان این بزرگترین و دقیق‌ترین تصویر از یک کهکشان مارپیچی بود که توسط هابل ثبت شده بود، که با ترکیب ۵۱ تصویر منفرد هابل و افزودن برخی عناصر از تلسکوپ‌های زمینی ساخته شد.

هابل یک کهکشان نامنظم را که میزبان یک انفجار ستاره‌ای بوده است، به تصویر کشیده شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، تصویر این هفته از تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان مارپیچی انجی‌سی ۵۴۸۶ (NGC ۵۴۸۶) را نشان می‌دهد که رنگ‌های آن را نشان می‌دهد، نواحی را نشان می‌دهد که در آن ستاره‌های جدید متولد شده می‌شوند.

بخوان  چین هم یک فضاپیما را به یک سیارک میکوبد!