خاموشی غیرمنتظره یکی از تجهیزات کاوشگر خورشیدی «پارکر»

این پروازها تقریباً هر پنج ماه یک بار انجام می‌شوند. ماموریت بعدی که پانزدهمین ماموریت تا امروز خواهد بود، در ۱۷ مارس به اوج خود می‌رسد.

کاوشگر خورشیدی پارکر بیشتر داده‌های خود را در طول پروازهای متهورانه بسیار نزدیک به خورشید جمع‌آوری می‌کند که فضاپیما را در معرض دماهای خشن قرار می‌دهند و آن را به سرعت‌های فوق‌العاده‌ای می‌رسانند.

هدف از این ماموریت، حل کردن معمای خورشیدی است. از جمله مهم‌ترین آنها که چرا جو بیرونی خورشید یا تاجیک، بسیار داغ‌تر از سطح آن است و باد خورشیدی حاوی ذرات باردار است که دائماً از خورشید منتشر می‌شود، چگونه به سرعت‌های باورنکردنی خود می‌رسد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یکی از تجهیزات «کاوشگر خورشیدی پارکر»(Parker Solar Probe) ناسا در آخرین هفته گذشته به طور غیرمنتظره خاموش شد اما جای نگرانی نیست و گروه ماموریت انتظار دارند که به زودی دوباره روشن شوند.

همان گونه ای که نام آن پیداست، EPI-Hi برای اندازه گیری ذرات خورشیدی با انرژی بالا طراحی شده است. این یکی از دوسازنده ذرات، همراه با «EPI-Lo» است که به همراه تجهیزات، تحقیقات علمی یکپارچه خورشید را در فضاپیما تشکیل می‌دهند.

مقامات ناسا در بیانیه‌ای گفتند که یکی از تجهیزات کاوشگر خورشیدی «پارکر» به طور غیرمنتظره‌ای خاموش می‌شود.

مقامات ناسا در این بیانیه اعلام کردند که کاوشگر خورشیدی پارکر به طور کلی سالم باقی می‌ماند.

در ادامه بیانیه آمده است: یک هیئت بررسی ناهنجاری تشخیص داد که EPI-Hi پیش از بارگیری بخش جدید، پیش از موعد روشن شده بود. دستگاه برای چند ساعت خاموش خواهد ماند زیرا هندسه بین کاوشگر، خورشید و تداخل فرکانس رادیویی خورشیدی، مانع از عملکرد خوب آن می‌شود. انتظار می‌رود که EPI-Hi پس از این دوره خاموشی، پیش از اینکه فضای پانزدهمین پرواز از نزدیک خورشید را در ۱۲ مارس آغاز کند، به عملکرد عادی خود باز می‌گردد.

بخوان  به روز رسانی جدید تلگرام با تمرکز بر کاربران پریمیوم منتشر شد

کاوشگر خورشیدی پارکر به مجموعه تجهیزات دیگری شامل «آزمایش میدانی» (Fields Experiment)، «تصویرگر میدان وسیع برای کاوشگر خورشیدی» (WISPR) و «بررسی آلفاها و پروتون‌های الکترون‌های باد خورشیدی» (SWEAP) نیز مجهز است.

مقامات ناسا در یک بیانیه مختصر در مورد کاوشگر خورشیدی پارکر توضیح دادند که فضاپیمای بررسی‌کننده خورشید، یکی از تجهیزات خود موسوم به «EPI-Hi» را در ۱۲ فوریه خاموش کرد. در حالی که یک نرمافزاری در حال بارگذاری روی آن بود.

کاوش خورشیدی پارکر در اوت سال ۲۰۱۸ طی یک ماموریت ۱.۵ میلیارد دلاری برای بررسی خورشید، برفراز موشک «دلتا ۴ هوی»(Delta IV Heavy) پرتاب شد.