ساخت کاتالیزور برای تصفیه آب و تولید هیدروژن

پس از فرآیند پردازش زیاد بدون ذوبِ (تصویرسازی) اجزای فلزی آلی، می‌توان مواد نیمه‌رسانا مانند دی‌سی‌رنگ تیتانیوم تولید کرد. دی اکسید تیتانیوم رایج ترین فوتو کاتالیست مورد استفاده است و در کانی های آناتاز(آناتاز)، روتیل (روتیل) و بروکیت (بروکیت) پیدا می شود.

هیدروژن علاوه بر نقش‌های مرتبط با انرژی، در زمینه‌های علمی و صنعتی بسیار کارایی، برای مثال در پیل‌های سوخت خودروها، در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی از آمونیاک، در پالایش فلزات و همچنین در تولید پلاستیک استفاده می‌شود.

گلایفوسیت (گلایفوسیت)، علف کشی از گروه اسید فسفونیک است که برای کنترل همه گیاهان هرز در باغ‌ها و زراعی‌ها و غیر زراعی‌ها به‌صورت مایع قابل حل در آب مصرف می‌شود.

ایسنا/اصفهان به تازگی، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگن (Oregon State University)، یک کاتالیزور دو منظوره برای تصفیه آب و تولید هیدروژن ساخته شده است. با توجه به اینکه آب یک چالش بزرگ جهانی می‌شود و هیدروژن یک سوخت پاک و تجدیدپذیر به شمار می‌رود، این پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دانشگاه علمی اورگن، به کاتالیزور، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگن (Oregon State University)، یک تالیزور دو منظوره ساخته شده است. این کاتالیزر آب آلوده به علف کش را تصفیه و درعین حال هیدروژن تولید می‌کند. در این پروژه، پژوهشگران از کالج مهندسی OSU و شرکت HP شرکت داشته اند.

انتهای پیام



منبع

Kyriakos Stylianou، از دانشگاه OSU می‌گوید: در این یروژه، ما می‌توانیم رشد طبیعی و کاهش را در یک واحد به منظور دستیابی به یک سیستم فوتوکاتالیستی کارآمد ترکیب کنیم. تجزیه و تحلیل از طریق یک واکنش تخریب نوری و کاهش از طریق واکنش هیدروژن رخ می‌دهد.

بخوان  کاهش اشتها بدون نیاز به جراحی ممکن می شود

Stylianou، استادیار شیمی از دانشگاه OSU، رهبری این مطالعه را شامل فوتوکاتالیست‌های دی اکسید تیتانیوم (titanium dioxide photocatalysts) به دست آمده از فلزات آلی (MOF) بود، بر روی آن انجام شد.

کاتالیزور ماده‌ای است که سرعت یک واکنش شیمیایی را افزایش می‌دهد، بدون اینکه خود تغییر شیمیایی کند، موادی هستند که نور را برای رسیدن به سطح انرژی بالاتر می‌برد و می‌تواند از این انرژی برای تجزیه آلاینده‌های آلی از طریق آلاینده‌ها استفاده کند. از جمله کاربردهای فوتوکاتالیست‌ها، می‌توان به پوشش‌های خود تمیز کرد برای دیوارها، کف، سقف و مبلمان در برابر لکه و بو اشاره کرد.

یافته‌های این مطالعه، به تازگی در ژورنال ACS Catalysis منتشر شده است.

در میان مجموعه‌ای از ترکیباتی که هیدروژن در آنها یافت می‌شود، آب رایج‌ترین است و تولید هیدروژن با تقسیم آب از طریق فوتوکاتالیز، پاک‌تر و پایدارتر از روش متداول هیدروژن از گاز طبیعی می‌شود.

Stylianou و همکارانش از جمله Líney Árnadóttir از کالج مهندسی OSU و William Stickle از شرکت HP دریافت می کنند که آناتاز همراه با نیتروژن و گوگرد بهترین فوتوکاتالیست برای تولید هیدروژن و تجزیه و تحلیل علفکش است.

در واقع، گلایفوسیت، علف کشی که به نام N-phosphonomethyl glycine یا PMG ۵۰ می‌شود، از سال پیش، به طور خاص در باغ‌ها و مزارع کشاورزی استفاده می‌شود. اولین بار این علفکش با نام تجاری Roundup در بازار عرضه شد.

Stylianou معتقد است که آب، منبع غنی هیدروژن است و فوتوکاتالیز برای استفاده از انرژی خورشیدی زمین به منظور تولید هیدروژن و اصلاح محیط است. در این راستا، می‌توانم از طریق فوتوکاتالیز، با حذف آلاینده‌های علی یا تبدیل آن‌ها به محصولات مفید، یک سوخت پذیرنده تولید کند.

بخوان  به‌روزرسانی جدید Google Photos پیدا کردن تصویر دقیق مورد نظرتان را آسان‌تر می‌کند