سنجش فشار پا در لحظه با کفی‌های هوشمند چاپ 3 بعدی

كافي‌هاي هوشمند طراحي شده‌اند كه با كاهش و سريع‌ترتوليد چاپ سه بعدي به راحتي قابل ساخت هستند و براي تصويربرداري با فشار در حال حركت و كمك به رفع مشكل كاربر طراحي شده است.

بنابراین، مؤسسه‌های تحقیقاتی ETH زوریخ، Empa و EPFL در سوئیس در جستجوی یک جایگزین بهتر، کفی‌های هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که در کفش‌ها و کتانی‌های موجود قابل تعبیه هستند.

این کفی‌ها حاوی حسگر پیزوالکتریک هستند که در مناطقی قرار دارند که معمولاً فشار وارد می‌کنند.

این کفی‌های حس‌کننده به صورت سه بُعدی چاپ می‌شوند. ابتدا یک لایه سیلیک پایه پایه‌پذیر از سلول و نانوذرات سلولز گذاشته می‌شود. سپس از جوهر نقره‌ای برای چاپ رساها روی آن پایه استفاده می‌شود. سپس از جوهر کربن سیاه برای چاپ حسگرها روی رساناها استفاده می‌شود. در نهایت نیز یک لایه سیلیکونی دیگر برای محافظت از وسایل الکترونیکی اعمال می‌شود.

این تولید نسبتاً ساده و ارزان، یکی از نکات اصلی پشتیبان فروش این فناوری است، زیرا به کفی‌ها اجازه می‌دهد با قیمت بسیار پایین نسبت به محصولات موجود فروخته شوند. ضمن اینکه در آزمایش های انجام شده آنها بسیار خوب عمل کرده اند.

این پژوهش به تازگی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

نمونه‌های اولیه فعلی به یک رایانه و منبع برق متصل هستند، اما ایده این است که نسخه نهایی بی‌سیم باشد و چندین روز استفاده شود و نقاط فشار برای ثبت و نقشه‌برداری انجام شود. سپس می‌توان از این داده‌ها مجموعه‌ای از کفی‌های دائمی سفارشی با فناوری چاپ سه بعدی استفاده کرد.

بخوان  کشف روش جدید دستکاری DNA برای ذخیره طولانی داده

در حال حاضر برای تهیه یک «نقشه فشار» از کف پای افراد، یک متخصص از او می‌خواهد با پای برهنه روی یک تشک حساس به فشار در کلینیک پا راه برود. سپس کفی‌های سفارشی برای بیمار ساخته می‌شوند و به گونه‌ای شکل می‌گیرند که در آن نواحی فشار می‌آورد که بیشتر وارد می‌شود، کاهش می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، چه ورزشکار باشید و چه کسی که درد پا را می‌کند، مهم است که قسمت‌های فروش کفش‌های خود را حذف کنید. اکنون کفی آزمایشی می‌تواند با نشان دادن محل قرارگیری یک چنین مناطقی در طول فعالیت‌های مختلف به شما کمک کند.

در حالی که این سیستم به ‌خوبی کار می‌کند، اما راه رفتن آهسته روی یک تشکیل کوتاه لزوماً منعکس‌کننده شرایط واقعی نیست که فرد در طول یک روز معمولی با پاهای خود تجربه می‌کند. همچنین برای ورزشکاران قطعاً تصویر کاملی از فشار پایی که هنگام دویدن و پریدن تجربه می‌کنند، ارائه نمی‌کند.

گیلبرتو سیکوئیرا، سرپرست این گروه پژوهشی می‌گوید: می‌توان از الگوهای فشاری که تشخیص داده می‌شود، متوجه شوید که هرکسی در حال رفتن، دویدن، بالا رفتن از پله‌ها یا حتی حمل بار سنگین، در چه حالت فشاری بیشتر به پاشنه پا منتقل می‌شود.