سواد تکنولوژی یا سواد فناوری چیست + اهمیت آن در زندگی | 1biti

مدیریت تکنولوژی با هدف به کارگیری مهارت‌های مدیریت برای کشف، توسعه، بهره‌برداری و استفاده مناسب از تکنولوژی ایجاد شده است. در این نحوه انتقال، تکنولوژی از یک سطح توانمندی در یک کشور به یک سطح توانمندی در محل دیگری، منتقل می‌شود. در این قسمت هرچه سطح گیرنده تکنولوژی بالا برود، هزینه انتقال نیز کمتر خواهد شد و در نتیجه باعث جذب تاثیرگذارترین می‌شود. امروزه رابطه مهم و خاصی میان توسعه تکنولوژی و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد و برقرار است. اینکار به منظور انتقال دادن تمام دانش‌ها، محصولات، فرآیندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌هایی است که در خلق کالا و ارائه خدمات به کار برده می‌شود.

  • مترادفِ این واژه در زبان انگلیسی Technology می باشد، واژه سازند با توجه به تغییر معنای کلمه تکنولوژی از آغاز خود و با استفاده از توان درون نهفته زبان فارسی به برون راه نموده است.
  • فرهنگ لاروس، فناوری را مطالعهٔ ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌ها گوناگون صنعت می‌داند.
  • با جلو رفتن عصر پارینه سنگی، سرپناه ها و خانه ها پیچیده تر شده و دارای جزئیات بیشتری بودند.
  • فناوری یک فعالیت انسانی است و از همین رو، هم از دانش و هم از مهندسی دیرینه تر است.
  • در پزشکی، این عصر نوآوری هایی مانند جراحی قلب باز و در ادامه، درمان با استفاده از سلول های بنیادی، داروها و درمان های جدید را در پی داشت.

هنرهای مکانیکی حتی در شرایطی که وضعیت آنها تا حدودی تجدید نظر شده بود، تابع باقی ماندند. آثار فرانسیس بیکن، مانند ارگانون جدید و آتلانتیس جدید، نمونه‌ای از چرخش محققان برای «رد جدایی طبقه‌بندی علم و عمل مادی [ … ] بدون رد سلسله مراتب موجود از سر به سر هستند» (ص. 48، 50). تکنسین ها، همانطور که از استدلال های استیون شاپین می دانیم، خارج از دید نوشته شده اند. به طور خلاصه، فناوری، فرآیند استفاده از دانش را برای اهداف عملی به تصویر می‌کشد.

بخوان  چرا دودکش لوله بخاری H شکل است؟ لوله بخاری چرا به شکل H است؟ دلیل علمی شکل لوله بخاری

نظر خودتان را بنویسید

برخی افراد معتقدند کارل مارکس، نسبت به تکنولوژی خوش بین بوده است. تغییر شتابدار یعنی این که نرخ پیشرفت تکنولوژی با به دست آوردن تکنولوژی های بیشتر، افزوده می شود و این امر پس از اختراع هوش عمومی مصنوعی که در آن پیشرفت تقریبا بی نهایت است، مجله خبری 1 بیتی منجر به تکینگی خواهد شد. تخمین ها برای تاریخ تکینگی متفاوت است اما Ray Kurzweil، یکی از آینده پژوهان برجسته، معتقد است تکینگی در سال ۲۰۴۵ اتفاق می افتد. با این افزایش جمعیت و در دسترس بودن نیروی کار، تخصص نیروی کار نیز افزایش پیدا کرد.

نقش مديريت در افزايش سطح تکنولوژي

بنا به صحبت های Hughes، تکنولوژی اغلب با معنای محدود در نظر گرفته می شود. “تکنولوژی فرآیندی خلاقانه، شامل استفاده از نبوغ انسان است.” تاکید این تعریف بر روی خلاقیت، از تعاریف بدون قید که ممکن است به طور اشتباه تکنولوژی های آشپزی را نیز شامل شود، اجتناب می کند. در نتیجه، بنا به نظرات های Bernstein، به جای تمرکز بر تکنولوژی و تاثیرات فرضی آن بر افزایش بیکاری و کاهش حقوق ها، باید در مورد سیاست های غلط که نمی توانند عدم تعادل در تقاضا، تجارت، درآمد و فرصت را جبران کنند، نگران بود. یکی دیگر از منتقدان برجسته تکنولوژی، Hubert Dreyfus است که کتاب هایی مانند “در مورد اینترنت” و “کار هایی که کامپیوتر ها هنوز نمی توانند انجام دهند” را در این زمینه منتشر کرده است. طرفداران ترابشریت عمدتا اعتقاد دارند که هدف تکنولوژی، غلبه بر موانع است و چیزی که از آن به عنوان شرایط انسانی یاد می کنیم مانعی بیش نیست که باید بر آن غلبه کرد. بنا به باستان شناسان، چرخ حدودا ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح به صورت مستقل و تقریبا همزمان در بین النهرین(عراق امروزی)، قفقاز شمالی(فرهنگ مایکوپ) و اروپای مرکزی امروزی اختراع شد.

بخوان  آیا زندگی بدون 1 بیتی

تاریخ دقیق کشف آتش معلوم نیست اما شواهدی از استخوان های سوخته حیوانات در گهواره نوع بشر(افریقای جنوبی) این احتمال را تقویت می کند که کشف آتش، قبل از یک میلیون سال قبل اتفاق افتاده است. اجماع محققان به این نکته اشاره دارد که انسان راست قامت، آتش را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار سال قبل تحت کنترل خود در آورده است. آتش که سوخت آن چوب و زغال بود به انسان های اولیه اجازه داد تا غذای خود را طبخ کنند و به این ترتیب قابلیت هضم شدن آن را افزایش داده، ارزش غذایی آن را بهبود بخشیده و همچنین تعداد غذاهایی را که قابل خوردن بودند، افزایش دهند. فناوری را می‌توان کلیهٔ دانش‌ها، فرایندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌های به کار رفته در ساخت محصولات و ارائهٔ خدمات تعریف کرد. انتقال تکنولوژی به این معنا است که تکنولوژی را در مکانی به جز مکان اولیه‌ای که در آن خلق و ایجاد شده است به کار بگیرید. زیرا تکنولوژی تنها باید در یک مکان محدود باشد و تنها نباید در محلی که کشف شده است، بماند و بهتر است برای اینکه تمام افراد پیشرفت کنند، انتقال پیدا کند.

http://118amoozesh.ir