صنعت چین در مورد هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

هوش مصنوعی، یک چالش برای مقامات چین است. مرتب‌سازی «تولیدکننده» که ورودی‌های متن، تصویر، صدا یا ویدیو را پردازش می‌کند تا خروجی‌های آن از آن تولید شود، نویدبخش است. شرکت‌های فناوری چینی که در سال‌های اخیر به سرکوب‌های نظارتی و فروش ضعیف ضربه خورده‌اند، امیدوارند که جریان‌های حاصل از انرژی‌های هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای فرصت‌های مشابه ایجاد کند که با ظهور اینترنت یا تلفن‌های هوشمند به ارمغان می‌آورد.

چینی، شباهت‌هایی به اینترنت دارد. کنترل‌های وب آن‌ها که به عنوان «دیوار آتش بزرگ» می‌شوند، ممکن است یکپارچه به نظر برسند اما ذخیره خارجی مضر است، تنها بخشی از جستجوی لایه‌های است که در مرور زمان توسعه یافته‌ها و بسیاری از گزارش‌ها و شرکت‌ها را در می‌گیرند. «مت شیهان» (مت شیهان)، از «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» (CEIP) می‌گوید که مرحله اول به طور کلی در ایجاد بستری برای اینترنت بود که حزب‌ها آن را کنترل می‌کنند. امروز دولت چین دوباره در حال تقویت بوروکراتیک و افزایش راه‌های نظارتی خود است که این بار با نظر گرفتن هوش مصنوعی انجام می‌شود. شیهان باور دارد که اجباری کردن بررسی‌های امنیتی و الزام شرکت‌ها به ثبت الگوریتم‌های خود، نمونه‌هایی از این امر است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اکونومیست، غول‌های فناوری چین در حدود یک ماه گذشته خودنمایی کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند «علی بابا» (Alibaba)، «بایدو» (بایدو)، «هواوی» (Huawei) و «سنستایم» (SenseTime) همگی مدل‌های هوش مصنوعی خود را به نمایش می‌گذارند که می‌توانند محصولات و برنامه‌هایی مانند تولیدکننده تصویر، دستیارهای صوتی را نشان دهند. و موتورهای جستجو را پشتیبانی کننده. با استفاده از شرکت‌ها، چت‌بات‌های مجهز به تجهیزات مصنوعی مشابه «ChatGPT» را معرفی کرده‌اند. محصولات جدید دارای نام‌هایی مانند «ارنی بات»(Ernie Bot) شرکت بایدو، «سنس‌چت» (SenseChat) شرکت سنس‌تایم و «تونگی کیانون» (Tongyi Qianwen) شرکت علی بابا هستند.

با توجه به محدودیت‌های چین در اینترنت و فضای وب، هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت‌های این کشور را برای شکل دادن به نوآوری‌های دقیق با اهدافش آزمایش کند.

از سوی دیگر، حزب حاکم این کشور می‌بیند که راه‌های مصنوعی مصنوعی را برای انتشار اطلاعات خارج از کنترل خود باز می‌کند. حزب‌های رهبر ممکن است مقایسه‌های متفاوتی با اینترنت انجام دهند که به نظر می‌رسد با افزایش دسترسی به اخبار و راه‌های ارتباطی بدون فیلتر، به دموکراتیز کردن چین کمک کند. «بیل کلینتون»(بیل کلینتون) در سال ۲۰۰۰، تلاش‌های حزب برای کنترل وب را «میخکوب کردن ژله به دیوار» توصیف کرد. با وجود، این حزب با استقرار ارتشی از سانسورها و رایانه‌های اینترنتی موفق تا حد زیادی در ایجاد اهدافی که می‌کند، می‌شود و صنعت را در سایه آن پرورش می‌دهد. پرسشی که اکنون مطرح می‌شود، این است که آیا می‌توان موضوعی مشابه در مورد ابزار مصنوعی مصنوعی داشته باشد؟

بخوان  نشت تاییدیه توییتر باعث می‌شود صدای سیستم جدید بدتر از آن چیزی باشد که می‌ترسیدیم

اداره فضای سایبری چین می‌گوید که توسط چنین برنامه‌هایی تولید می‌شود که باید درست و دقیق باشند و مورد استفاده قرار گیرند برای آموزش آنها نیز عینی باشند. حزب چین، تعاریف خاص خود را از این واژه‌ها دارد، اما حتی پیشرفته‌ترین برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که مدل‌های زبانی بزرگ ساخته شده‌اند، گه‌گاه چیزهایی را ارائه می‌کنند که واقعاً نادرست هستند. برای محصولاتی مانند Chatgpt که از صدها منبع به دست آمده از سراسر تغذیه اینترنت می‌شود، ورودی‌ها را به سختی می‌توان دید.

ماهیت دلخواه قوانین پیشنهادی اداره فضای سایبری چین بدین معناست که می‌توان آنها را به دلخواه تغییر دهد. سایر کشورهایی که می‌توانند چنین تصمیم‌گیری را بررسی کنند، اما همان طور که شرکت‌های بزرگ اینترنتی را می‌پذیرند، دولت چین عادت دارد قوانین را برای تصمیم‌گیری «شی جین پینگ» (Xi Jinping)، رئیس‌جمهور این کشور و به طور انتخابی اجرا کند. در سال‌های اخیر، شرکت‌های فعال در زمینه‌هایی مانند تجارت الکترونیک، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدیویی باید در مدل‌های کسب‌وکار خود در نظر گرفته شوند. برای مثال، رسانه‌های دولتی چین در سال ۲۰۲۱، بازی‌های ویدیویی را «تریاک معنوی» نامیدند. قانون‌گذاران به شرکت‌های بازی‌سازی گفته‌اند که تصمیم خود را روی نتیجه نهایی نگذارند و بچه‌ها را به بازی کاهش دهند.

پیشنهادات چین در حال حاضر می‌شود که دولت‌های سراسر جهان با نحوه تنظیم اینترنت در مبارزه آینده می‌شوند. با تکیه بر قوانین موجود برای نظارت بر فناوری، طرفدار یک کنترل محدود هستند. دیگر بر این باورند که گروه نظارتی مورد نیاز است. اروپا قانونی پیشنهاد کرده است که کاربردهای گوناگون مصنوعی را در طبقه بندی می‌کند و الزامات سختگیرانه فزاینده‌ای را با توجه به درجات مناطق مختلف می‌کند. روش چین متفاوت به نظر می‌رسد. برای مثال، حزب سال گذشته نگران بود که تصاویر و ویدیوهای «دیپ‌فیک»(Deepfake) ممکن است محیط اطلاعاتی کنترل‌شده را مختل‌کننده و به همین دلیل، قوانین قوانین را در مورد این فناوری ایجاد کند. در این راستا، یکی از رسانه های تولید شده با هوش مصنوعی و بدون برچسب مبدأ ممنوع شد.

بخوان  خصوصیات موتورولا اج ۳۰Neo فاش شد

چین ممکن است موفقیت بیشتر در زمینه وجود داشته باشد. طرح جامع ارائه‌شده چین، این کشور تا سال ۲۰۳۰ رمز اخلاقی جهان را برای هوش مصنوعی نوشته است. این زمان بسیار طولانی است اما قوانین آن در مورد هوش مصنوعی مولد، دقیق‌تر و تأثیرگذار از مواردی هستند که در هر جای دیگری پیشنهاد می‌شوند و می‌خواهند، در مورد مدیریت فناوری جدید تأثیرگذار باشند. اگر چین به سرعت قوانین را وضع کند، دیگر از آن درس خواهد گرفت. از خطرات احتمالی این است که چنین روندی بیش از اندازه قوی کند و مانع نوآوری شود اما «جفری دینگ»(Jeffrey Ding)، پژوهشگر «دانشگاه جرج واشنگتن»(GWU) در مورد دیگر بحث صحبت کرد. او به نبوغ شرکت‌های چین اشاره کرد و گفت که گاهی اوقات با نوآوری ختم می‌شوند.

یکی از راه‌هایی که ممکن است شرکت‌های چینی با استفاده از آن‌ها با استفاده از روش‌های مصنوعی انجام دهند، اطلاعات شخصی را محدود می‌کنند که برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی در امکانات قرار می‌گیرد. حزب چین، پیچیده‌ترین نظارت جمعی جهان را اداره می‌کند. تا همین اواخر، شرکت‌های فناوری چین قادر به جمع‌آوری اطلاعات شخصی بودند اما به نظر می‌رسد که این دوران آزادسازی برای بخش خصوصی رو به پایان است. اکنون شرکت‌هایی که می‌خواهند انواع داده‌های شخصی را به کار بگیرند، از نظر تئوری باید افراد را دریافت کنند. اداره فضای سایبری چین سال گذشته، شرکت «دیدی گلوبال» (Didi Global) را به دلیل جمع آوری غیرقانونی و سوء استفاده از داده های کاربران، معادل 1.2 میلیارد دلار جریمه کرد. پیش‌نویس قوانین هوش مصنوعی، شرکت‌ها مسئول حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران خواهند بود.

قانون پیشنهادی اداره فضای سایبری چین، شش سال پس از آن ارائه شده است که طرح جامع چین برای پیشرفت‌های مصنوعی مصنوعی بزرگ تا سال ۲۰۲۵ و تسلط بر صنعت تا سال ۲۰۳۰ است. پیشرفت به سوی این موضوع متفاوت بوده است. شرکت‌های چینی در زمینه‌هایی مانند تشخیص تصویر با کمک هوش مصنوعی و رانندگی خودکار که با ترس کمتری از دغدغه‌های دولت همراه هستند، عملکرد خوبی دارند.

در هر حال، این ایده که چین ممکن است به عنوان راهنمای اصلی در اصول اخلاقی هوش مصنوعی عمل کند، می‌تواند دولت‌های غربی را به وحشت بیاندازد. آنها ممکن است امنیت‌های مشابه چین را در اطلاعات نادرست و از داده‌ها داشته باشند، اما آن‌ها مشابه نیستند.

بخوان  درمان بیماری‌های ژنتیکی با هوش مصنوعی گوگل

در هر حال، چین از نظر سرمایه‌گذاری و نوآوری پشت سر آمریکا قرار دارد. تحریم های آمریکا، سرمایه گذاران خارجی را وارد کرده اند. بدتر از آن است كه آمريكا كم‌رساناهاي پيشرفته به چين را تامين‌كننده انرژي‌هاي مصنوعي است، محدود كرده و اين اقدام مي‌تواند صنعت را دچار مشكل كند.

کنترل چین بر اینترنت، نوآوری را خفه نکرده است. برای اثبات این گفته، فقط به شرکت‌هایی مانند «بایت‌دانس» (ByteDance) است که برنامه مادر چینی ویدیوی محبوب «تیک‌تاک» (TikTok) است، نگاه کنید. اما وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، مشکل است که ببینیم چگونه یک شرکت چینی می‌تواند محصولی به گستردگی داشته باشد Chatgpt ایجاد می‌کند و در عین حال در قوانین تنظیم دولت وجود دارد.

انتهای پیام



منبع

بنابراین، چیزهایی هستند که این را به صورت محکم و استوار اجرا می کنند. در پیش‌نویس مقررات، زمینه برای تعلیم وجود دارد. زمانی که خارج از قوانین تولید می شود، دولت خواستار فیلتر کردن و سایر موارد مشابه و آموزش بهینه ظرف سه ماه است. این شبیه بهینه‌سازی مدل‌هایی به نظر می‌رسند که شرکت‌های غربی تا چت‌بات‌های خود را از انتشار حمله‌بار بازدارند انجام داده‌اند. روش‌های طبیعی مصنوعی که در شهر شانگ‌ها معرفی می‌شوند، ضعیف‌تر هستند و مشخص می‌شوند که قوانین جزئی ممکن است به هیچ وجه جرمی به همراه نباشد.

قوانین پیشنهاد شده توسط تنظیم‌کننده‌های اینترنت چین در ۱۱ آوریل، مشاوران دولت را روشن می‌کنند. به گفته «اداره فضای سایبری چین» (CAC)، شرکت‌ها باید پیش از تولید محصولات مولد هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مردم، ارزیابی امنیت را به ارائه‌دهنده دولت ارائه دهند. شرکت‌ها مسئولینی هستند که چنین محصولاتی تولید می‌کنند. طبق قوانین، محتوا نباید قدرت دولت را ببرد، به تجزیه و تحلیل‌طلبی دامن بزند، به وحدت ملی آسیب یا نظم اقتصادی و اجتماعی را به هم بریزد و باید مطابق با ارزش‌های سوسیالیستی کشور باشد. این محدودیت‌ها ممکن است محرمانه به نظر برسند اما قوانین مشابهی که در مورد اعمال اینترنت می‌شود، به حزب امکان می‌دهد تا سخنان خود را در مورد همه چیز دیکته کند.