با شگفتی‌های آسمان روز آشنا شوید

ستاره‌ها آنقدر نور هستند که در طول روز به راحتی و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، اما می‌توانم با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ آن‌ها را مشاهده کنم. بهترین هدف برای رصد استارگان در آسمان روز، ستاره سیریوس (Sirius) است که با نام‌های شباهنگ یا شِعرای یَمانی نیز می‌شود. این ستاره، درخشان ترین ستاره آسمان پس از خورشید است.

سیاره‌ها و ستاره‌ها در آسمان روز

زهره، بهترین مشتری و مریخ درخشان‌ و بنابراین آسان‌ترین سیاره‌ها برای مشاهده طول روز به شماره می‌روند. اگر آسمان صاف باشد، می توانید آن را با چشم غیرمسلح رصد کنید. در عین حال، این نکته مهم است که مکان این سیاره ها در آسمان آشنا باشد.

ایسنا/اصفهان آسمان روز، مانند آسمان شب، سرشار از آسمان جایب و شگفتی است، به علاوه برخی از پدیده های نجومی تنها در آسمان روز قابل مشاهده هستند.

ستون خورشید یا ستون نور (ستون خورشید)؛ یک محور نور عمودی که از خورشید (یا منبع نور درخشان دیگر) به سمت بالا یا پایین امتداد می‌یابد. ستون خورشید در اثر شکست نور از طریق کریستال‌های یخ یا از ابرهایی در ارتفاع بالا ایجاد می‌شود.

رنگین کمان؛ رایج ترین پدیده نوری ناشی از شکست از طریق قطرات آب است.

برخی از زمین های زمین با پدیده ها در آسمان روز همراه هستند. از آنجایی که بسیاری از پدیده‌هایی که در اثر جو زمین شکل می‌گیرند، غیرقابل پیش بینی هستند، مشاهده آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. برخی از روزهای جوی قابل مشاهده در آسمان به قرار زیر است:

علاوه بر شهابباران‌های معمولی، گاهی اوقات گلوله‌های آتشین ممکن است در آسمان بدرخشند باشد. آن‌ها می‌توان به قدر بصری ۴- برسند. در این صورت، به اندازه کافی روشن هستند و در طول روز دیده می‌شوند. اکثر اجراهای که باعث ایجاد گلوله‌های آتشین می‌شوند در جو زمین می‌سوزند، اغلب اوقات بعضی از قطعات آن‌ها، که شهاب سنگ نامیده می‌شوند، تا زمین باقی می‌مانند.

بخوان  نسخه‌های پشتیبان واتس‌اپ شما در اندروید به زودی در فضای ذخیره‌سازی Google Drive شما قرار می‌گیرد

دریافت شهابی در روز

با شگفتی‌های آسمان روز آشنا شوید

پدیده‌های نجومی در آسمان روز

فلاش سبز؛ در این پدیده نادر نوری، فلاش نور سبز در اطراف و در لبه بالای قرص خورشید که درست در هنگام غروب یا طلوع ظاهر می‌شود، قابل مشاهده است.

سانداگ (Sundog)؛ نقاط روشن از نور خورشید که در کنار (یا هر دو طرف) خورشید ظاهر می‌شود. این پدیده ناشی از شکست نور از طریق بلورهای یخ است و به‌عنوان «خورشید کاذب» یا «خورشید مجازی» نیز شناخته می‌شود.

با شگفتی‌های آسمان روز آشنا شوید

نور زودیاک؛ در نهایت، طلوع و غروب خورشید خود منظره‌ای عالی را برای رصد یا عکاسی نجومی ایجاد می‌کند. در گرگ و میش ماه‌های بهار و پاییز نیز می‌توان نور زودیاک (نور بین الطلوعین) را مشاهده کرد. اما توجه داشته باشید که این نور از جو زمین نمی‌آید، بلکه از ذرات غبار در منظومه شمسی داخلی منعکس می‌شود.

برخی از پدیده های جوی در مرز میان و شب، یا به اصطلاح در آسمان گرگ و میش رخ می دهند. برای مثال:

پدیده های نجومی در آسمان گرگ و میش

علاوه بر این، سیاره‌های عطارد، زحل، اورانوس و نپتون همگی در طول روز قابل مشاهده هستند، اما برای شناسایی آن‌ها، حداقل به یک تلسکوپ کوچک نیاز دارید.

خرمن (هاله)؛ حلقه‌های از نور که در اطراف خورشید (یا ماه) به دلیل شکست نور از طریق بلورهای یخ تشکیل می‌شود.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از استار واکآسمان و زیبایی‌های آن یکی از بی‌شمار عجایب است که تماشای آن هیچ‌گاه برای انسان تکراری نمی‌شود. وقایع جوی، گردش روزها و فصول را رقم می‌زند و تغییر این ایام با آسمان‌های شگرفی همراه است. در ادامه این مطلب می آموزد که کدام یک از اجرام آسمانی در آسمان روز قابل مشاهده هستند.

بخوان  ویندوز 11 می تواند از نسل بعدی USB4 نسخه 2.0 با سرعت 80 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.

ابرهای شب تاب؛ ابرهای نقره‌ای یا سفید مایل به آبی که در ارتفاعات بالاتر از انواع ابرها می‌شوند و در حوالی غروب و طلوع خورشید شرایط آب و هوایی خاص قابل مشاهده هستند.

در این رابطه، برای مکان یافتن سیاره‌های عطارد، زحل، اورانوس و نپتون و یا ستاره سیریوس، در آسمان می‌توان از اپلیکیشن Sky Tonight استفاده کرد.

در نجوم، روز از زمانی آغاز می شود که لبه بالای خورشید بالاتر از افق محلی طلوع می کند و تا زمانی که به طور کامل در زیر افق فرو می رود، ادامه دارد. نور خورشید باعث می‌شود بیشتر اجرام آسمان از دیده‌ها پنهان شوند، اما می‌توانند برخی از پدیده‌های نجومی، سیاره‌ها و درخشان‌ترین ستاره‌ها را در آسمان روز مشاهده کنند.

بارش‌های شهابی در روز، بارش‌های شهابی با نقاط تابشی نزدیک به خورشید هستند. بنابراین، بیشتر شهاب‌ها در این بارش‌ها توسط نور خورشید محو می‌شوند، اما می‌توانم در گرگ و میش، پیش از اینکه خورشید کاملاً طلوع کند یا زمانی که خورشید به زیر افق برود، «ستاره تیرانداز» (shooting stars) را مشاهده کنید.

با شگفتی‌های آسمان روز آشنا شوید

ساعتهای جادویی؛ در آسمان گرگ و میش، زمانی که آسمان آبی یا طلایی رنگ می‌شود، نوری زیبا و به‌فرد در آسمان پدیدار می‌شود، این نور، شرایط خاص و استثنایی را برای عکاسی فراهم می‌کند.