عکس‌های بیرون تقویت‌کننده موشک شرکت «راکت‌لب» از اقیانوس آرام


عکس‌هایی که شرکت «راکت‌لب» منتشر کرده است، موشک تقویت‌کننده آن را در حال بیرون آوردن از اقیانوس آرام می‌دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت «راکت‌لب» (Rocket Lab) یکی از تقویت‌کننده‌های خود را پس از پرتاب روز ۱۷ ژوئیه از اقیانوس آرام بیرون کشید و گام دیگری را به سوی استفاده مجدد از موشک برداشت.

این اقدام ساحلی، بخشی از ماموریتی بود که در آن یک موشک «الکترون»(Electron) با موفقیت هفت ماهواره را از تأسیسات راکت‌لب در نیوزلند به مدار فرستاد.

اولین مرحله الکترون پس از انجام کار، با چتر نجات به زمین بازگشت و در نهایت حدود 17 دقیقه پس از بلند شدن در اقیانوس آرام افتاد. سپس، یک کشتی راکت لب به سرعت به سمت منطقه فرود حرکت کرد و خدمه با موفقیت تقویت‌کننده را از دریا بیرون کشید.

راکت‌لب در یک توییت نوشت: یک روز موفقیت‌آمیز برای گروه بازیابی در صید کردن موشک. پس از یک سفر سریع به فضا، یک تقویت کننده الکترون به طور ایمن سوار کشتی می شود.

عکس‌های بیرون تقویت‌کننده موشک شرکت «راکت‌لب» از اقیانوس آرام

این عملیات، بخشی از کار مداوم راکت‌لب برای ساختن مرحله اول الکترون ۱۸ متری قابل استفاده مجدد است. مهندسان در طول روزها و هفته‌های آینده، تقویت‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی حفظ اجزای مختلف آن طی بازگشت از جو زمین کسب کنند.

این شرکت پیشتر نیز چنین کاری را روی تقویت‌کننده‌های مورد استفاده قرار داده است. از جمله یکی از آنها که در ماه مارس گذشته از اقیانوس بیرون آورده شده است. بازگشت زودهنگام موشک، امیدوارکننده است. راکت‌لب گفت که می‌خواهد تا آینده یک سامانه الکترون با موتور «رادرفورد» (Rutherford) را پرتاب کند. الکترون توسط ۹ موتور رادرفورد چاپ سه‌بعدی در مرحله اول و یک رادرفورد در مرحله بالاتر تغذیه می‌شود.

عکس‌های بیرون تقویت‌کننده موشک شرکت «راکت‌لب» از اقیانوس آرام

مرحله اول الکترون در حال بازگشت به زمین

راهبرد بیرونی موشک برای الکترون کاملاً متفاوت از راهبردی است که «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) برای موشک‌های «فالکون ۹» (Falcon ۹) و «فالکون هوی» (Falcon Heavy) خود را به کار می‌برد. این پرتاب‌گرهای بزرگ برای فرودهای عمودی قوی به زمین بازمی‌گردند اما الکترون آن قدر کوچک است که پس از پرتاب، سوخت کافی را برای چنین مانورهایی ندارد. بنابراین، تقویت‌کننده‌های الکترون باید بازگشت غیرفعال‌تری را به سیاره خود داشته باشند.

راکت‌لب ابتدا قصد داشت الکترون‌های در حال سقوط را با بالگرد از آسمان به زمین بیاورد و حتی در یک مورد این کار را انجام داد اما این شرکت در نهایت بالگرد را به نفع روش ساده‌تر سقوط در اقیانوس کنار گذاشت.

انتهای پیام



منبع

بخوان  اکنون می‌توانید همه ابزارهای جدید Microsoft 365 Copilot را امتحان کنید - اما فقط در صورت پرداخت