عکس «جیمز وب» از تأثیر غول‌های کهکشانی!

انجیسی 3256 که به شکل چرخی از بازوهای مارپیچی به هم پیچیده در یک ابر مه آلود است، شاید آرام به نظر برسد اما این عکس، پیامدهای یک برخورد کیهانی باستانی را نشان می دهد. این کهکشان منحرف‌شده، اثر برخورد بین دو کهکشان مارپیچی پرجرم است که ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش با برخورد انجام داده‌اند.

عکس جدید «تلسکوپ فضای جیمز وب»، یک کهکشان عجیب را نشان می‌دهد که در اثر برخورد با دو کهکشان مارپیچی پرجرم شکل گرفته است.

اگر از شما خواسته شود که یک برخورد کهکشانی را به تصویر بکشید، ممکن است ستارگانی را در حال حرکت به سوی نتایج انفجاری فاجعه بار کنید. در واقع، فضاهای بین ستارگان در یک کهکشان بزرگ هستند. هرگاه که کشان‌ها با هم برخورد کنند، ابرهای حاوی استارگان آنها هستند که در هم می‌آیند. گاز و غبار در حال برخورد با هم در موقعیت می‌گیرند و نتایج شگفت انگیزی را ایجاد می‌کنند. برخورد کهکشانی که آن‌جی‌سی ۳۲۵۶ را ایجاد کرد، انفجار درخشانی از شکل‌گیری ستاره را به وجود آورد که در درخشان‌ترین بخش‌های این عکس قابل مشاهده است. این ستاره نوزاد در طول موج‌های فروسرخ به شدت می‌درخشند. این نور می‌تواند در میان غبار پنهان در کهکشان نفوذ و ستاره‌ها را به سوژه‌ای عالی برای جیمز وب تبدیل کند.

این یکی از رصدی است که نگاه دقیقی به فیزیک تشکیل ستاره و رشد سیاه‌چاله در کهکشان‌های حال ادغام شدن دارد. امید می‌رود که این رصدها، ستاره‌شناسان را در مورد تغییر تغییر می‌دهند. بررسی مجموعه‌های فروسرخ مانند آن‌جی‌سی ۳۲۵۶ به جامعه ستاره‌شناسی کمک می‌کند تا بفهمد که جیمز و چگونه می‌توان تاریخ ساخت کهکشان‌های ستاره‌ساز نزدیک را کشف کرد.

بخوان  سقوط سهام توئیتر در پی تصمیم جدید ایلان ماسک

گذشته بر فراز و نشیب انجیسی 3256 در میان غبار و ستاره‌های درخشان که از بدنه اصلی کهکشان به سمت بیرون امتداد یافته‌اند، ثبت شده است. نواحی سرخ و نارنجی چشمگیری که در سراسر کهکشان پخش می‌شود، حاوی ستارگان جوانی است که در اثر ادغام دو کهکشان شده و دانه‌های گرد و غبار کوچکی را می‌سازند که به انتشار نور فروسرخ می‌پردازند. این نور با جزئیات حیرت‌انگیزی توسط تجهیزات جیمز وب ثبت می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های جزر و مدی‌سازی‌های وجود دارند. این ویژگی‌ها ستاره‌هایی هستند که هنگام برخورد با آن‌ها بیرون کشیده‌شده‌اند.

انتهای پیام



منبع

عکس «جیمز وب» از تأثیر غول‌های کهکشانی!

در این عکس، یک کهکشان مارپیچی بزرگ را از روبه‌رو می‌بینیم که آن را بسیار روشن است. رگه‌های غبار سرخ‌رنگ در مرکز و در سراسر کهکشان می‌درخشند. این غبار توسط یک هاله خاکستری تیره ساخته شده از ستاره‌های کهکشان احاطه شده است. هاله خاکستری به سوی یک دنباله جزر و مدی در سمت چپ بالا و یک دنباله دیگر در پایین کشیده می‌شود. ستاره‌ها و کهکشان‌های کوچک، کهکشان مارپیچی را در پس‌زمینه‌های سیاه‌رنگ احاطه کرده‌اند.

این عکس حاوی «دوربین فروسرخ نزدیک» (NIRCam) و «دستگاه فروسرخ میانی» (MIRI) جیمز وب است که انجیسی 3256را با جزئیات خیره کننده در طول فروسرخ ثبت کرده است. مشاهدات پیشین در مورد انجی‌سی ۳۲۵۶ که با «تلسکوپ فضای هابل» (HST) انجام شد، این برخورد کیهانی در طول موج‌های مرئی نشان داد. مشاهدات هابل و جیمز وب در کنار هم در عکس زیر دیده می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ایاس‌ای وب، کهکشان عجیب «ان‌جی‌سی ۳۲۵۶»(NGC ۳۲۵۶) خود را در عکس جدید «تلسکوپ فضای جیمز وب»(JWST) ناسا به نمایش گذاشته شده است. این کهکشان که اندازه‌های مشابه راه شیری دارد، در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی «بادبان»(Vela) قرار گرفته و یکی از ساکنان «ابرخوشه هیدرا قنطورس» (Hydra-Centaurus Supercluster) است.

بخوان  هنوز ویندوز 7 یا 8 را اجرا می کنید؟ برای شکست Epic آماده شوید - فروشگاه Epic Games از Steam پیروی می کند و پشتیبانی از سیستم عامل های قدیمی را کاهش می دهد