خداحافظ آریان 5 ! – ایسنا

انتهای پیام



منبع

سازمان آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌گوید: آریان ۵ میراثی باورنکردنی از مهارت فنی و اطمینان را از خود به جای گذاشته است. آریان ۵ در طول عمر عملیاتی خود دارای یک مهم برای اروپا برای اطمینان از دسترسی مستقل به فضا بوده است.

توسعه جایگزینی برای آریان ۵ به نام آریان ۶ بیش از یک دهه است که ادامه دارد. یکی از نمایندگان نمایندگی فضای اروپا می‌گوید: آریان ۶ یک سیستم پرتاب کننده جدید است که پذیرنده، رون به صرفه‌تر و در مقایسه با آریان ۵ نوع پرتاب‌های بیشتر را می‌دهد. موشک جدید اروپا برای پرواز در دو پیکربندی A62 و A64 طراحی خواهد شد که به ترتیب دارای دو و چهار پیشران جامد موشک هستند.

هردوی این ماهواره‌ها به سمت مدار زمین ایستا حرکت می‌کنند که در حدود ۲۲۲۰۰ مایلی (۳۵۸۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین قرار دارند.

ماموریت این ماهواره توسط آژانس فضایی آلمان دنبال شده و با نام اختصاری DL شناخته می‌شود. هاینریش-هرتز اولین ماهواره آلمانی است که به نمایش چنین فناوری و تحقیقات ارتباطی اختصاص یافته است.

آریان ۵ مرحله ارتقاء را پشت سر گذاشته و در پنج پیکربندی مختلف پرواز کرده است.

تا آن زمان اروپا باید از گزینه های دیگری برای پرتاب محموله های خود استفاده کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، آریان ۵ نیرومند در روز پنجم ژوئیه در آخرین ماموریت خود، که از سال ۱۹۹۶ آغاز شد و شامل ۱۱۷ پرتاب مداری می‌شد، به فضا پرواز شد.

مرحله اصلی حدود 9 دقیقه پس از بلند شدن خاموش شدن و بازگشت به مدار زمین را آغاز کرد. تقریباً ۳۰ دقیقه پس از پرواز، اولین ماهواره به نام هاینریش-هرتز در مدار انتقال زمین، ثابت در بالای زمین قرار گرفت. حدود سه دقیقه بعد، دومین محموله، معروف به Syracuse 4B، وارد مدار شد.

بخوان  غذاهای فرآوری شده ممکن است شما را افسرده کند

مدیریت این موشک دو مرحله‌ای توسط آریان اسپیس و تحت نظر آژانس فضایی اروپا و فرانسه انجام می‌شود و توسط ایران ساخته شده بود.

موشک پر قدرت اروپا دو ماهواره را در ماموریت نهایی‌ خود به مدار برد.

آریان ۵ برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد، اما در همان اولین پرواز موفق به رسیدن به مدار نشد و باعث شد تا در اواسط پرواز انجام شود. پس از آن شکست، به یکی از قابل اعتمادترین پرتابگرهای جهان تبدیل شد. طبق گفته آژانس فضایی اروپا، از ۱۱۷ ماموریت آریان ۵ و ۲۳۹ محموله تحویل داده شده به مدارک، این موشک ۹۶ درصد موفقیت کسب کرده است.

هاینریش-هرتز یک آزمایش ارتباطی ماهواره ای است که سخت افزار را آزمایش می کند و به عنوان یک سکوی آزمایشی برای آزمایش های علمی و فنی دانشگاه و بخش دولتی عمل می کند.

یک مقام آژانس فضایی اروپا می‌گوید: در صورت لزوم، گزینه‌های جایگزین توسط آژنس فضایی از نقطه نظر فنی، برنامه زمانی و امنیتی مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت تا از برنامه‌های فضایی اروپا مطمئن شود.

مدیر عامل آریان‌اسپیس، شرکت مستقر در فرانسه که این موشک را اداره می‌کرد، در پخش اینترنتی پرتاب گفت: آریان ۵ کار خود را کاملاً به پایان رسانده است. این موشک واقعا یک پرتابگر افسانه‌های است.

در ابتدا انتظار می‌رفت که این موشک جدید در سال ۲۰۲۰ رونمایی شود، اما شکست‌ها به بارها رسیده است که این هدف را در تقویم به تعویق انداخته است. اکنون می‌رود که آریان ۶ انتظار در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود و تا زمانی که آماده می‌شود.

بخوان  تقلید نحوه ذخیره سازی اطلاعات در مغز به وسیله یک ماده جدید

ماموریت در ساعت ۱۸ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۱:۳۰ بامداد روز پنجشنبه به وقت تهران) آغاز شد و آریان ۵ از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه به فضای پرتاب شد. حدود 2.5 دقیقه پس از پرواز، پیشرانه های جامد 103 فوتی (31.6 متری) موشک از مرحله اصلی جدا شد و مرحله اصلی با تک موتور روشن، دو ماهواره را به مدار حمل کرد.

در ماه آوریل، کمیسیون اروپا در حال بررسی امکان پرتاب برخی از ماهواره‌های ناوبری گالیله اتحادیه اروپا با استفاده از موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس است.

پرواز امروز به یک فعالیت تقریبا ۳۰ ساله برای آریان ۵ پایان داد.

Syracuse 4B نیز به Syracuse 4A می‌پیوند که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. این جفت توسط ایرباس برای دولت فرانسه ساخته شدند و به عنوان رله‌های ارتباطی نظامی جایگزین ماهواره‌های Syracuse 3A و 3B می‌شوند.