لیزرهای سبز رنگی که شب جزایر هاوایی را تسخیر کرد!

این معناست که برای نظارت بر سطح کربن جهانی و همچنین می‌تواند به دور زمین می‌گردد.

اما رصدخانه ملی نجوم ژاپن به تازگی فیلم خود از این پرتوهای لیزری را به‌روز کرده و گفته است که بر اساس مسیر این پرتوها، بعید است که متعلق به ماهواره ناسا بوده است.

بیانیه مطبوعاتی مارس 2021 از شرکت و فناوری هوافضای چین که ماهواره Daqi را توسعه داده است، می‌گوید: ماهواره Daqi-1 می‌تواند بر روی ذرات ریز مانند PM2.5، گازهای آلاینده از جمله نیتروژن دی علوم، گوگرد دی اکسید و ازن و همچنین. کربن دی اکسید را کنترل کند.

وی می‌گوید: همکاران من شبیه‌سازی مسیر ماهواره‌هایی را انجام دادند که ابزارهای مشابهی دارند و احتمال زیاد این پرتوها به یک ماهواره چینی موسوم به Daqi-1 مربوط می‌شود و یکی از ابزارهای آن به نام ACDL آمده است.

ماهواره Daqi-1 حاوی پنج ابزار برای کمک به این کار است، از جمله ACDL که مخفف «لیدار شناسایی هواپخش و کربن»(Aerosol and Carbon Detection Lidar) است.

ابزارهای ACDL می‌توانند با طول دوگانه را در طول موج‌های خاص به منظور شناسایی مولکول‌های مختلف در جو زمین ارسال کند.

انتهای پیام



منبع

Daqi-1 چین در آوریل سال گذشته پرتاب شد و مانند ماهواره ICESat-2، یک ماهواره نظارت بر محیط جوی است.

زمانی که طول می‌کشد تا این پرتوهای لیزری بازتاب کنند، اطلاعاتی در مورد ترکیب جو و زمین می‌دهد.

به عنوان مثال، ACDL می‌تواند با انتشار دو لیزر متناوب در اطراف محدوده طول موج ۱۵۷۲ نانومتری، میزان CO۲ در زمین را تعیین کند.

هنوز مشخص نیست که آیا این لیزرهای تشخیص جوی سبز رنگ با رسیدن به چین به هدف خود رایج‌تر می‌شوند و مردم باید به دیدن این پرتوهای سبز رنگ در آسمان عادت کنند یا خیر.

بخوان  «آریان ۶»؛ آماده‌ی پرتاب - ایسنا
به گزارش ایسنا، در 28 ژانویه در آسمان جزایر هاوایی چند نور سبز رنگ لیزر دیده شد که در آسمان شب جلب توجه می‌کرد و به شکل بی صدا مسیری به سمت افق را طی می‌کرد که فیلم معروف ماتریکس را نشان می‌داد.

این صحنه توسط دوربین یک تلسکوپ بر فراز بلندترین قله هاوایی ضبط شد.

در این بیانیه مطبوعاتی توضیح داده شده است: چین در آینده‌ای از ماهواره‌های Daqi را می‌سازد که برای نظارت بر جو، از داده‌های سنجش از راه دور برای کنترل محیط‌زیست پشتیبانی می‌کند و همچنین از تحقیقات علمی در مورد تغییرات آب و هوای جهانی حمایت می‌کند. مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ماهواره Daqi-1 با ماهواره‌های از جمله Daqi-2 به منظور اعمال نظارت بر گازهای گلخانه‌ای و کمک به چین در کاهش انتشار کربن، شبکه خواهد شد.

اعتقاد بر این است که همین لیزرها بوده اند که آسمان هاوایی را در شب ۲۸ ژانویه روشن کرده اند.

در واقع به نظر می‌رسید این پرتوهای سبز مرموز، از یک ماهواره در حال چرخش‌ها هستند.

موفق این نور متعلق به یک سفینه فضایی بیگانه نبود که به دنبال نشانه‌های حیات در زمین باشد.

چینی‌ها می‌گویند هنوز اولین ماموریت Daqi-1 است و ما هنوز منتظر نتایج بررسی‌های آن هستیم. اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این ماهواره تنها شروع برنامه‌های چین برای نظارت بر هوا است.

ماهواره ICESat-2 متعلق به ناسا است و از آن برای نظارت بر ضخامت یخ‌های روی دریا، صفحات زمین یخی و جنگل‌های استفاده می‌شود.

طبق گفته دکتر مارتینو آنتونی جی، دانشمند ناسا که روی ICESat-2 کار می‌کند، این کارِ ماهواره آنها نیست، بلکه توسط دیگران انجام شده است.

بخوان  ویندوز 11 تغییراتی در طراحی دارد که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند

لیدار(Lidar) مخفف تصویربرداری لیزری، تشخیص و محدوده بندی است و کمی شبیه به سونار عمل می‌کند، اما به جای ارسال تصویر صوتی برای نقشه برداری از یک منطقه، پرتوهای لیزری را ارسال می‌کند.

در ابتدا، دستگاه رصدخانه ملی نجوم ژاپن(NAOJ) که مالک این دوربین است، در توییتر اعلام کرد که این نور سبز احتمالاً از یک دستگاه راداری در یک ماهواره در مدار به نام ICESat-2 آمده است.

چندی پیش شلیک پیاپی نورهای سبز رنگی در آسمان جزایر هاوایی توجه‌ها را به خود جلب کرد که در ابتدا به بیگانگان و فرازمینی‌ها دانسته شد، اما واقعاً چه بود؟