«آریان ۶»؛ آماده‌ی پرتاب – ایسنا



موشک «آریان ۶» آژانس فضایی اروپا آزمایش طولانی مدت خود را تکمیل کرد و گامی اساسی در جهت ایمن کردن دسترسی مستقل اروپا به فضای برداشته شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در یک پیشرفت تاریخی برای اکتشاف فضایی اروپا، آژانس فضایی اروپا(ESA) از تکمیل موفقیت آمیز آزمایش آتش ثابت مدت زمان موشک «آریان ۶» خبر داد.

این آزمایش که روز گذشته انجام شد، شامل یک آزمایش اشتعال موتور به مدت بیش از هفت دقیقه بود که طی آن موتور مرحله اصلی موشک که یک جزء ضروری است که موشک را به فضا می‌برد، روشن شد.

موشک آریان ۶ یک وسیله نقلیه پرتابی است که توسط آریان‌گروپ تحت نظارت آژانسی اروپا ساخته شده است. این موشک پس از تکمیل به جدیدترین عضو در خانواده وسایل نقلیه پرتابی آریان(Ariane) تبدیل می‌شود.

انگیزه توسعه موشک آریان ۶ جایگزین آن با موشک آریان ۵ با هزینه‌های نصف و ایجاد امکان دو برابر شدن تعداد پرتاب‌های هر ساله است.

اکنون مدل آزمایشی این موشک که بر روی سکوی پرتاب در گویان فرانسه قرار گرفته بود، تحت یک تمرین کامل قرار گرفت که شرایط یک پرواز واقعی را شبیه سازی می‌کرد.

در طول این شبیه‌سازی، موتور Vulcain 2.1 مرحله اصلی این موشک که عنصری حیاتی برای بالا بردن موشک است، 1000 مایع مایع و سوخت هیدروژن فوق خنک سوزاند.

تیم‌های عملیاتی از ArianeGroup، آژانس فضایی فرانسه و آژانس فضایی اروپا تمام مراحل پرواز را از زمین طی کرده و آماده‌سازی پرواز به نظر می‌رسد.

آژانس فضایی اروپا می‌گوید: این تمرین، یک نقطه عطف پس از سالها طراحی، برنامه‌ریزی، آماده‌سازی، ساخت و کار برخی از بهترین مهندسان فضای اروپا است. ما در مسیر تضمین دسترسی مستقل اروپا به فضا هستیم. آفرین بر همه دست اندرکاران.

بخوان  شیر مادران گیاهخواری با سایر مادران ندارد

این آزمایش جامع، موشک اصلی را مورد بررسی قرار داد و تمام جنبه‌های سکوی پرتاب و عملیات را مورد ارزیابی قرار داد و فرآیند سوخت‌رسانی به موتور و فاز مداری که در بالای آن انباشته شده است، همراه با ارزیابی دمایی پرتاب بر روی قطعات است. مکانیکی و الکتریکی مشاهده شد.

موتور Vulcain 2.1 یک جهش نسبت به خود با مصرف معمولی 150 مایع خنک کننده و هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین 25 درجه سانتیگراد است که می تواند خود را نشان دهد.

طراحی توسعه یافته آن شامل مقرون به صرفه است.

بارگیری سوخت هسته مرکزی برای آزمایش، یک فرآیند دقیق اجرا شده بود که بیش از دو ساعت طول کشید. این پروسه ای که در یک شمارش معکوس طولانی انجام شد، شامل سایر آزمون‌های تایید صلاحیت بود که دقت مورد نیاز برای پرتاب واقعی را منعکس می‌کرد.

پایداری پرتابگر با سوخت‌رسانی به مخازن مرحله تکمیل شد، با وجود اینکه موتور مراحل در طول این آزمایش زمینی روشن نشد.

سکوی پرتاب که توسط آژانس فضایی فرانسه(CNES) اداره می‌شود، دستگاه خود را با استفاده از سیستم سیل آب برای مدیریت گرمای تولید شده توسط موتور در طول آزمایش نشان داد و از ایمنی و یکپارچگی کل سیستم اطمینان حاصل می‌شود.

تکمیل موفقیت‌آمیز این آزمایش آتش ثابت طولانی مدت توسط موشک آریان ۶ نشان‌دهنده یک جهش عظیم به جلو در مسیر اروپا برای دسترسی مستقل به فضاست. این کار نه تنها نشان دهنده تمرین موفقیت‌آمیز این موشک است، بلکه آژانس فضایی اروپا را برای تاریخ نهایی پرتاب اولین پرواز موشک آریان ۶ که نقطه عطف مهمی در جستجوهای اکتشاف فضایی اروپاست، قرار می‌دهد.

بخوان  Red Dead Redemption 2 در نهایت روی Steam Deck من عالی اجرا می‌شود – اما بعدی چیست؟

این آزمایش به دنبال آزمایش‌های قبلی در سپتامبر و اکتبر انجام شد. اکنون آخرین آزمایش آتش ثابت مرحله فوقانی این موشک برای دسامبر ۲۰۲۳ در مرکز آزمایش لامپولدهاوزن در آلمان برنامه ریزی شده است که آریان ۶ را برای ماموریت های آتی خود بیشتر می کند.

این‌ها بر روی محیط اروپا برای حفظ موقعیت خود در خط اکتشافات فضایی، غلبه بر چالش‌ها و پیشبرد مرزهای مناطق علمی می‌کند.

انتهای پیام



منبع