هوش مصنوعی خلبان هواپیماهای مسافربری می‌شود



هوش مصنوعی پیش از این هواپیماها را برای ارتش ایالات متحده آمریکا به پرواز در آورد اما هواپیماهای مسافربری موضوع متفاوتی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در سال 2023 همه چیز حول محور مصنوعی مصنوعی (AI) می‌گذرد و اخبار مربوط به هوش مصنوعی در این سال بی‌سابقه بوده است و شرکت‌های هر روز برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی بهتر با هم رقابت می‌کنند. سوال این است که آیا نقش هوش مصنوعی به فعالیت‌های فرعی مانند چت‌بات‌های مکالمه محدود می‌شود یا وظایف پیچیده‌ای مانند هدایت هواپیماها را بر عهده خواهد گرفت.

سال ۲۰۲۳ با اخبار مبنی بر پرواز یک سیستم هوش مصنوعی با جت جنگنده F-۱۶ برای بیش از ۱۷ ساعت آغاز شد.

اگر یک سیستم رایانه‌ای می‌تواند یک هواپیمای تاکتیکی را بدون استفاده از انسان به پرواز درآورد، گویای پیشرفت این فناوری است.

با این حال، این اتفاق نباید خیلی تعجب‌آور باشد. سازمان پروژه‌های پژوهشی دفاعی پیشرفته (دارپا) بیش از دو سال پیش از هوش مصنوعی در هواپیماهای خلبانی را در جنگ‌های داگ‌فایت نشان داد. در مقایسه، پرواز با هواپیما به مدت ۱۷ ساعت نسبتا ساده به نظر می‌رسد.

داگ‌فایت (سگ‌جنگ) اصطلاحی است که به نبرد هوایی بین هواپیماهای جنگنده نسبت داده می‌شود که از فاصله نزدیک انجام می‌شود.

بنابراین، هواپیماهای بدون سرنشین خودکار می‌توانند سالی باشند که در حال پرواز هستند و اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توانیم به هوش مصنوعی برای خلبانی هواپیماهای تجاری که صدها مسافر را در سراسر جهان حمل می‌کنند، اعتماد کنیم؟

نظر شرکت های دستگاه چیست؟

در اوایل سال جاری، رئیس شرکت امارات پیشنهاد کرد که با کمک مصنوعی می‌تواند به عنوان خلبان در هواپیماهای این شرکت عمل کند و این موضوع باعث شوک بسیاری از افراد شود. این ایده که تنها یک خلبان در کابین وجود داشته باشد برای ایجاد شک و تردید در ایمنی پرواز با هوش مصنوعی بود.

پرواز‌های هوایی ممکن است ندانند که در دهه ۱۹۵۰، کابین خلبان هواپیماهای تجاری معمولاً از پنج عضو تشکیل می‌شود که شامل یک ناوبر، یک مهندس پرواز، یک اپراتور رادیویی و دو خلبان می‌شد. در طول سال‌ها، رایانه‌ها بسیاری از این نقش‌ها را برای درمان و می‌توان از دستکم یک خلبان نیز با استفاده از روش‌های هوشمند استفاده کرد.

بخوان  مایکروسافت اعتراف می کند که HP مقصر باگ عجیب ویندوز 11 نیست که چاپگرها را به هم می زند.

خطوط هوایی ممکن است با کاهش تعداد افراد در داخل کابین برای افزایش کارایی و سودآوری وسوسه شوند که چنین کاری را انجام دهند.

هوش مصنوعی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

سیستم‌های هوش مصنوعی پیش از این از طریق پروازهای آزمایشی مشابه رایانه‌ها در کمک به بسیاری از موارد کنترل پرواز خودی داده‌اند. سال‌هاست که خلبانان از سیستم‌های خلبان خودکار برای حفظ مسیرهای پرواز و رهایی از نیاز دائمی به کنترل دستی هواپیما استفاده می‌کنند.

بهینه سازی مسیرهای پرواز

پیشرفت در هوش مصنوعی نه تنها این فرآیند را یکپارچه‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند بهینه‌سازی مسیرها برای صرفه‌جویی در زمان و سوخت کمک کند. پهپادهای مجهز به هواپیماهای هوشمند مصنوعی قهرمانان مسابقات بدون سرنشین انسانی را در مسیرهای بسیار بهینه تنها با چند ساعت آموزش شکست داده‌اند.

در حالی که یک هواپیمای بدون اقامت می‌تواند مانورهای خطرناکی را برای کاهش زمان انجام دهد، یک مسافر مسافربری نمی‌تواند. بنابراین شرکت‌هایی مانند Air Space Intelligence مدل‌های مناسب‌تری برای یافتن مسیرهای بهینه برای هواپیماهای ابداع کرده‌اند.

در یک مطالعه آزمایشی که با مشارکت آلاسکا ایرلاینز(Alaskan Air) انجام شد، پلتفرم هوش مصنوعی ASI Flyways با پنج دقیقه زمان پرواز را کاهش داد. عواملی که در این محاسبات گنجانده شده بود مسیر اصلی، شرایط آب و هوایی و وزن هواپیما بود. در طی شش ماه، این تمرین بهینه‌سازی به صرفه‌جویی در مصرف ۴۸۰ هزار گالن معادل ۱.۸ میلیون لیتر سوخت شد و این آمار به تنها یک شرکت تعلق دارد.

برعهده گرفتن مسئولیت در صورت نیاز

محققان در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی (CSAIL) در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به مقاله‌های جدیدی درباره یک خلبان هوش مصنوعی منتشر کرده‌اند که می‌تواند در کنار انسان‌ها کار کند و واقعاً که توجه انسان به وظایف حیاتی نیست، آنها را بر عهده دارند. . این سیستم که Air Guardian به فارسی نگهبان هوا نام دارد از شبکه‌های عصبی برای پردازش اطلاعات در لحظه و پاسخ سریع به وضعیت استفاده می‌کند.

بخوان  مدیر عامل Slack از آخرین فرصت استفاده می‌کند تا در ایمیل‌ها نوسان کند

این سیستم به گونه‌ای طراحی می‌شود که وقتی انسان باید توجه کند، کنترل را به دست می‌گیرد و زمانی که توجه فرد بازگشت کنترل را به خلبان سپرده و آن را رها کند.

لینگهائو یین(Linghao Yin)، محقق ماساچوست می‌گوید که این سیستم می‌گوید بدون نیاز به جلسات آموزشی با هر خلبان یا خلبانانی سازگار شود و بر فراز زمین‌های مختلف کار کند.

مدیریت ترافیک هوایی نیز بخش حیاتی پرواز است و با افزایش وسایل نقلیه هوایی مانند پهپادهای تحویلی و تاکسی‌های هوایی، انتظار می‌رود در آینده بسیار پیچیده‌تر شود.

انتظار می‌رود سیستم‌های هوش مصنوعی نقش فزاینده‌ای در مدیریت ترافیک هوایی ایفا می‌کنند و شرکت‌هایی مانند ایرباس در حال حاضر از متخصص خود برای حل‌های خودکار استفاده می‌کنند. راه حل مدیریت ترافیک دیجیتال ایرباس که تحت عنوان مدیریت ترافیک بدون سرنشین(UTM) می‌شود، با هدف کمک به کنترل‌کننده‌های انسانی برای هدایت هواپیماها و احتمالاً روزی بدون نیاز به نام انسان ایجاد شده است.

نظارت بر چیست؟

بزرگترین نگرانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در هوانوردی یا هر روش دیگر حمل و نقل، ایمنی است. از آنجایی که این زمینه نسبتاً جدید است، نهادها و نهادهای نظارتی جهانی هنوز قوانینی را در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای استفاده عمومی تنظیم‌شده‌اند، چه قوانینی برای هدایت پروازها تعیین کنند.

به نظر می‌رسد از هوش مصنوعی با برخی اصول ایمنی هوانوردی استفاده می‌شود که به ثبات و پیش بینی پذیری دریافت می‌دهند، در تضاد است. از سوی دیگر، هوش مصنوعی ذاتا برای ایجاد نتایج بهتر در طول زمان طراحی شده است.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا(EASA) مقدمات حل این تناقض را آغاز کرد و اولین کسی بود که نقشه راه مصنوعی را در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. در ماه مه امسال، این شرکت نسخه به روز نقشه راه را با جدول زمانی دقیق‌تر برای هوش مصنوعی ارائه کرد.

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در نقشه راه خود، سه سطح هوش مصنوعی یعنی سطح ۱، ۲ و ۳ را مشخص کرده است. در سطح اول، سیستم‌های هوش مصنوعی از خلبانان انسانی پشتیبانی می‌کنند در حالی که در سطح دوم، هوش مصنوعی با خلبانان انسانی کار می‌کند. در سطح 3A، هوش مصنوعی قادر خواهد بود تصمیمات خود را بسازد و غیره را انجام دهد که ممکن است توسط یک انسان نادیده گرفته شود و در سطح 3B، هوش مصنوعی قادر خواهد بود بدون حضور خلبان انسانی کار کند.

بخوان  حمایت وزارت ارتباطات از کسب و کارهای دیجیتال

نقشه راه آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا به وضوح نشان می‌دهد که این سیستم انسان، می‌ماند و خلبان انسان یا فرمانده پرواز است یا در حلقه‌گیری حضور دارد. علاوه بر این، یک عامل هوش مصنوعی خارجی برای مشاهده بر روی سیستم هوش مصنوعی مورد نیاز خواهد بود و تمام خروجی‌ها با استفاده از یک سیستم پشتیبان بررسی خواهند شد.

توصیه‌های اداره هوانوردی فدرال می‌کند که برنامه‌های آزمایشی هوش مصنوعی به گونه‌هایی طراحی می‌شوند که غیرمستقیم به خودی خود باشند.

لینگهائو یین افزودن ارتباط انسان و ماشین بهتری وجود خواهد داشت تا نتیجه حاصل شود که هرگز تضاد بین انسان و ماشین به وجود نمی‌آید.

چه هوش مصنوعی به تنهایی پرواز را به دست می‌گیرد؟

نقشه نقشه راه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا، اتوماسیون هوش مصنوعی سطح ۱ می‌تواند شروع شود و از سال ۲۰۲۵ شروع به کار کند. در طول دهه آینده، سطح اتوماسیون ۲ احتمالاً راه‌اندازی می‌شود و ما شاهد کار مشترک انسان‌ها با هوش مصنوعی بود.

این در واقع به این معنی است که قبل از سال ۲۰۳۵، می‌توانیم خلانی را ببینیم که با هوش مصنوعی در داخل کابین کار می‌کنند.

با این حال، هوش مصنوعی کاملاً خودمختار(سطح ۳b) دورتر از دسترسی است و ممکن است تا اواسط قرن بکشد تا واقعاً عملی شود. آیا این یک سوال بیپاسخ است که آیا آماده‌اند تا مرگ و زندگی خود را به دست یک خلبان هوش مصنوعی بسپارند؟ پاسخ این سوال را زمان خواهد داد.

انتهای پیام



منبع