مایکروسافت چه نوع سال 2022 را تجربه کرد؟ این شرکت در طول سال جاری چندین حرکت بزرگ انجام داد، از جمله خرید عظیم نزدیک به 70 میلیارد دلار – که در جنجال فرو رفته بود – و همچنین اولین به روز رسانی ویژگی های مهم را به ویندوز 11 آورد. بیایید نگاهی عمیق به نحوه عملکرد مایکروسافت در سراسر جهان بیندازیم بخش نرم افزار، سخت افزار و بازی در سال گذشته.
به روز رسانی بزرگ ویندوز 11 (و به روز رسانی های باگ)
ویندوز 11 هنوز نسبتاً جدید است و در اواخر سال 2021 وارد شد و بزرگترین اتفاقی که امسال برای سیستم عامل رخ داد، اولین به روز رسانی بزرگ آن بود. (به یاد داشته باشید که در حال حاضر تنها یک به روز رسانی ویژگی در سال وجود خواهد داشت، به جای دو بار در سال مانند گذشته). بهروزرسانی 2022 ویندوز 11 (بهطور غیررسمی با نام 22H2 شناخته میشود) در ماه سپتامبر ارائه شد، و در کنار برخی تغییرات عمده و مفید در رابط کاربری، جلای زیادی اعمال کرد. ما همچنین با سیستم جدیدی از «لحظهها» مواجه شدیم، اصطلاحات فانتزی مایکروسافت برای بهروزرسانیهای کوچکتر که در صورت نیاز خارج از ارتقای ویژگیهای بزرگ سالانه، با چابکی بیشتری اعمال میشوند.
برخی از پیشرفتهای قابلتوجهی که از طریق لولهکشی انجام شد شامل معرفی تبهایی برای File Explorer بود که به چندین پوشه اجازه میداد در یک پنجره File Explorer باز شوند، به همان روشی که چندین تب در یک مرورگر وجود دارد. این نشان دهنده ارائه یک ویژگی مدت هاست که مایکروسافت وعده داده بود. نوار وظیفه نیز توجه زیادی را به خود جلب کرد، با وارد شدن یک پنل سرریز نوار وظیفه، و پس از سروصداهای فراوان بسیاری از کاربران ویندوز 11، سرانجام قابلیت کشیدن و رها کردن به نوار وظیفه بازگشت.
در واقع، به نظر می رسد موضوعی برای سال این بود که مایکروسافت بیشتر به بازخوردها و نیازهای کاربران گوش می داد، همانطور که یکی دیگر از جنبه های نوار وظیفه شکایت زیادی داشت – حذف گزینه حذف گروه بندی برنامه ها در نوار، بخشی از عملکرد که در این نوار وجود دارد. ویندوز 10 – به نظر می رسد در حال اصلاح است. یا حداقل آن امکانات در آزمایش با ویندوز 11 وجود داشته است، و برای کسانی که نمیخواهند چندین نمونه از یک برنامه در نوار وظیفه ترکیب شوند، باید به زودی در دسترس باشد.
این احساس که ویندوز 11 یک کار در حال پیشرفت است همچنان باقی مانده است، زیرا مایکروسافت باید کارهای زیادی را انجام دهد تا بخشهای مختلف رابط را به شکل بهتری درآورد (و زوایای به هم ریخته قدیمی رابط کاربری را پاک کند) – به علاوه باگهای خستهکننده. هنوز یک مشکل بودند
در طول سال 2022، در حالی که هیچ مانع نمایشی در راه باگ های ویندوز 11 وجود نداشت (همانطور که در گذشته در ویندوز 10 دیده شد)، ما در مورد اشکالات بسیار زیاد و برخی موارد به اندازه کافی بد گزارش کرده ایم. مانند چاپگرهایی که بسیاری از عملکردهایشان حذف شده است، به عنوان مثال، و همچنین گرملین هایی که سطوح عملکرد را به طرق مختلف پایین می آورند، و گیمرها نیز مورد انتقاد برخی از باگ های آزاردهنده جدی قرار می گیرند. نقصهای موجود در فایل اکسپلورر نیز بسیار زیاد به نظر میرسید، که با توجه به اینکه این ستون اصلی رابط کاربری (فایلها و پوشههایی که هر روز با آنها کار میکنید) یک نگرانی است.
شاید آزمایش اسید واقعی که میتوانیم برای سنجش موفقیت ویندوز 11 در سال 2022 از آن استفاده کنیم، بررسی تعداد افرادی است که به این سیستمعامل نقل مکان کردهاند (البته یک رایانه شخصی جدید با نصب آن خریداری کردهاند). بر اساس ارقام Statcounter (تا نوامبر 2022، آخرین موجود در زمان نگارش)، 16 درصد از کل کاربران ویندوز از ویندوز 11 استفاده می کنند. این برای سیستم عاملی که اکنون بیش از یک سال است که عرضه شده است عالی نیست، به خصوص با توجه به اینکه ویندوز 7 تقریباً 10 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. به عبارت دیگر، یک سیستمعامل کاملاً منسوخ دور از دسترس نیست.
علاوه بر این، یک سال پس از فرمانروایی خود به عنوان سیستم عامل پیشرفته برای مایکروسافت، ویندوز 10 تقریباً 30 درصد پذیرش داشت، تقریباً دو برابر بیشتر از ویندوز 11. اگرچه گفته شد، ویندوز 11 تا حدودی با مشکل مواجه شده است زیرا برخی از افراد نمی توانند آن را ارتقا دهند، زیرا رایانه شخصی آنها الزامات سخت گیرانه تری را برآورده نمی کند (مخصوصاً در زمینه امنیتی)، بنابراین مایکروسافت انتظار داشت هنگام ساخت این عناصر، مهاجرت کندتر شود. در طراحی سیستم عامل
به طور کلی، مطمئناً ویندوز 11 پیشرفت قابلتوجهی در اعمال تغییرات مهم رابط داشته است، اما ما میخواهیم همچنان شاهد پیشرفت بیشتر و بهویژه تلاش بهتر در مبارزه با باگها باشیم، زیرا به نظر ما، فرآیندهای QA مایکروسافت مدتها به تعویق افتاده است.
سطح فلان
درست مانند هر سال دیگر، دسته دیگری از دستگاه های سرفیس به روز شده ظاهر شدند.
در ماه ژوئن، اولین نگاهی به سرفیس لپتاپ Go 2 داشتیم، که تفاوت زیادی با لپتاپ اصلی نداشت، اما پیشرفتهای مفیدی داشت و همچنان یک انتخاب عالی برای یک نوتبوک جمعوجور است.
سپس در ماه اکتبر، در یک رویداد بزرگ مایکروسافت، شاهد رونمایی از Surface Pro 9 و Surface Laptop 5 در کنار Surface Studio 2+ بودیم.
متأسفانه این بهترین سخت افزار سرفیس برای مایکروسافت نبود. برای شروع، سرفیس لپتاپ 5 نتوانست ما را شگفتزده کند، و معلوم شد که به طرز چشمگیری در میانه راه است. وحشتناک نیست، اما به دلیل مشکلات عملکردی با مشکل مواجه شده است، و قطعاً ارزش قیمت سنگینی که به لپ تاپ سنجاق شده نیست.
مطمئناً Surface Pro 9 دستگاه بهتری بود و گامهای ستودنی رو به جلو نسبت به Pro 8 برداشت. همچنین حرکت جالبی را در داشتن دو ویژگی انجام داد: یک مدل 5G با CPU Qualcomm SQ3 (ARM) و یک نسخه ای با پردازنده اینتل که اولی برای برخی (مثلاً تاجران در حال حرکت) گزینه بسیار خوبی است، البته با گرملین های مرتبط با ARM در حال کار است. Pro 9 همچنان گران بود، اما به طور کلی یک دستگاه غیرقابل انکار نرم و یک ارتقاء خوب نسبت به مدل قبلی خود در بخش عملکرد بود.
Surface Studio 2+ فقط یک ارتقاء جزئی دریافت کرد، همانطور که 2+ (به جای 3) نشان می داد، اما مایکروسافت تغییرات محکمی را اعمال کرد، البته هیچ چیز خاصی هیجان انگیز نبود. چیزی که در مورد سرفیس به طور کلی اتفاق افتاده را خلاصه می کند: هیچ چیز بدی به هیچ وجه – البته نه با سرفیس پرو 9 – اما هیچ چیز عالی هم نیست.
بازی برای کسب
در ماه ژانویه، مایکروسافت برای خرید غول بازی اکتیویژن بلیزارد در یک خرید بزرگ به قیمت نزدیک به 70 میلیارد دلار تلاش کرد. بله، آن Activision – یکی با فرنچایزهایی مانند Call of Duty، Diablo، Overwatch، World of Warcraft و بسیاری از بازیهای معروف دیگر در استیبل خود.
بزرگی این معامله را نمی توان دست کم گرفت، به این معنی که در آینده، دارندگان Xbox Game Pass می توانند بلاک باستر بعدی Call of Duty را بدون هیچ هزینه ای به عنوان بخشی از آن اشتراک دریافت کنند (در حالی که طرفداران پلی استیشن باید پول نقد جمع کنند، و ما همه با هزینه های چشمگیر بازی های این روزها آشنا هستید).
در واقع، موجهای ناشی از این معامله هماکنون ادامه دارد، زیرا در زمان نگارش این مقاله، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) شکایتی را برای مسدود کردن خرید مایکروسافت به این دلیل تنظیم کرده است که میتواند رقبای کنسول Xbox را سرکوب کند.
طبیعتاً، مایکروسافت به ما تضمین داده است که چگونه پس از خرید اکتیویژن، وزن خود را به روشی ضدرقابتی پرتاب نخواهد کرد، اما تردیدهای زیادی وجود دارد، و FTC به تاریخچه گذشته مایکروسافت و ZeniMax اشاره می کند. بتسدا) اکتساب. در حالی که در آن مورد، قول هایی مبنی بر عدم توقف بازی ها از کنسول های رقیب نیز داده شد، FTC مشاهده می کند که پس از خرید، عناوینی مانند Starfield، Redfall و Elder Scrolls 6 به انحصار Xbox تبدیل شدند.
خرید اکتیویژن مایکروسافت همچنان میتواند در موانع نهایی بهطور بالقوه پیش بیاید.
تهوع تبلیغاتی – اما با نور چیزی مثبت؟
در حالی که ممکن است انتظار داشته باشید که تبلیغات را در یک مرورگر وب ببینید، در سیستم عامل خود اینگونه نیست. زیرا، می دانید، شما پول خوبی برای آن سیستم عامل پرداخت کردید، در مورد ویندوز به هر حال (یا پول خوبی برای دستگاهی که روشن شد، و این بخشی از صورت حساب بود).
اما همانطور که مایکروسافت آزمایش کرد، تبلیغاتی که مستغلات را در منوها یا پنلهای ویندوز اشغال میکنند، دوباره در سال 2022 به یک نگرانی تبدیل شد – و توجه داشته باشید، اینها فقط آزمایشهایی بودند که به نسخه انتشار ویندوز 11 نرسیدند – تبلیغات OneDrive در جلسه کاربر. منوی (خاموش شدن) و حتی تلخ تر، این شرکت برای مدت کوتاهی با تبلیغات در فایل اکسپلورر، آن ستون مرکزی رابط ویندوز، معاشقه کرد. که آن آب ها یکنواخت بود تست شده واقعا نگران کننده است
همه اینها می تواند شما را به این فکر بیاندازد که تبلیغات در آینده خاری در چشم کاربران ویندوز 11 خواهند بود – به خصوص با توجه به شکل گذشته مایکروسافت، البته این چیز جدیدی نیست – اما در عوض، احتمال دیگری در اواخر سال جاری پدیدار شد. سال
یعنی این تصور که مایکروسافت میتواند به سمت رایانههای شخصی ارزانقیمتی که با اشتراک فروخته میشوند، به سرویسهای ابری متکی هستند و توسط تبلیغات پشتیبانی میشوند (برای ارزانتر کردن آنها – بنابراین در این مورد یک مزیت وجود دارد) تمایل داشته باشد. این فقط یک شایعه بود که (در ماه نوامبر) از طریق فهرست مشاغل مایکروسافت مطرح شد، اما اوایل ماه جولای سال جاری، مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا در مورد گنجاندن تبلیغات در محصولات خود صحبت کرد.
به وضوح ناله هایی در مورد این چشم انداز شنیده شد، اما همانطور که مشاهده کردیم، در یک بحران هزینه زندگی، جایی که ممکن است همه نتوانند یک رایانه شخصی جدید بخرند، این می تواند چیز خوبی برای دسترسی بیشتر رایانه های ویندوز به کسانی باشد که درگیر هستند. با پول.
سر در ابرها
صحبت از سرویسهای ابری مرتبط با رایانههای شخصی ارزانقیمتی که از تبلیغات پشتیبانی میکنند، این حوزهای است که مایکروسافت در سال 2022 در آن از قدرت بیشتری برخوردار شد. درآمد ابری درست از ابتدای سال و سپس در اکتبر، نتایج مالی سهماهه اول 2023 مایکروسافت قوی بود. نشان داد که در حالی که بخش ویندوز دچار تزلزل شد – و در واقع تا حدودی به دلیل افت فروش رایانه های شخصی در سال جاری، 15 درصد کاهش یافت – درآمد ابری در مقایسه با فصل مشابه در سال 2021، 24 درصد افزایش یافت.
مایکروسافت تنها در یک سه ماهه 25.7 میلیارد دلار به دست آورد – بیش از نیمی از کل درآمد خود در آن دوره – اگر شک داشتید که آینده خزانه این غول نرم افزاری در کجا قرار دارد.
افکار پایانی
با رکود رایانههای شخصی، آن سال بهترین سال برای مایکروسافت نبود – اما درآمد ابری یک نکته برجسته بود، و با انجام آزمایشهای مختلف در زمینه تبلیغات در ویندوز 11، این شرکت ممکن است برنامههای آینده برای کسب سود به روشی متفاوت داشته باشد. سیستم های تبلیغاتی کم هزینه
سال 2022 برای سختافزار سرفیس سال بسیار پرمخاطرهای بود، البته برای برخی دستگاهها با برخی ارتقاء. و ویندوز 11 مورد مشابهی از پیشرفت معقول بود، در اصل، البته با جنبه های خاردار به شکل باگ. با این حال، یکی از نکات برجسته در ویندوز 11 این بود که مایکروسافت بیشتر به بازخورد کاربران گوش میداد، اگرچه مسلماً برخی از معرفیهایی که بر اساس تقاضای عمومی انجام شدهاند باید سریعتر به آن پرداخته میشد.
این خرید غولپیکر Activision Blizzard بسیار قابل تماشا است، زیرا در صورت موفقیت در سال آینده پیامدهای بزرگی برای صنعت بازی خواهد داشت. اما به نظر می رسد که هنوز احتمال مشخصی برای خارج شدن از ریل وجود دارد.