شاید این بهترین فرصت برای یافتن حیات بیگانه باشد

پژوهشگران گفتند: اگر تحقیقات ما را نشان دهند که یک زیست‌کره در اقیانوس قمر انسلادوس وجود داشته باشد، بدون نیاز به حفاری یا فرود آمدن روی قمر، می‌توان نشانه‌هایی را در مواد منتشر شده پیدا کرد.

دانشمندان بر این باور هستند که آب با سنگ‌های کف اقیانوس انسلادوس در مکان قرار می‌گیرند تا پدیده‌های گرمایی را ایجاد کنند. چنین روندی در اقیانوس‌های زمین نیز رخ می‌دهد و متان تولید شده توسط میکروب‌های زیر زمین را آزاد می‌کند. بررسی‌ها می‌خواهند بدانند که آیا فوران‌های انسلادوس نیز گازهای زائد منتشر شده توسط موجودات بیگانه را بیرون می‌ریزند یا خیر.

این مأموریت مستلزم ارسال یک کاوشگر فضایی برای چرخیدن به دور قمر «انسلادوس»(Enceladus) است که یک منطقه وسیع آب شور در زیر پوسته یخی ضخیم خود دارد. این اقیانوس که در نزدیکی قطب جنوب قمر قرار دارد، گاز متان را منتشر می‌کند و می‌توان آن را با کمک یک کاوشگر که در مدار آن قرار می‌گیرد، بررسی کرد.

این پژوهش، در «The Planetary Science Journal» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع

شاید این بهترین فرصت برای یافتن حیات بیگانه باشد

باید توجه داشت که متان به تنهایی نمی‌تواند زندگی را ثابت کند زیرا ممکن است فرآیندهای زمین‌شناسی طبیعی نیز تولید شوند. بنابراین برای اثبات این ایده، به شواهد بیشتری نیاز است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، باور باورها می توانند حیات بیگانه را از توده های بخار آب شناسایی کنند که از سطح یکی از قمرهای زحل پرتاب می شوند.

گروهی از دانشمندان باور دارند که فرستادن یک کاوشگر مداری برای بررسی توده های بخار آب پرتاب شده از قمر زحل ممکن است بهترین فرصتی باشد که برای کشف حیات بیگانه در اختیار داریم.

بخوان  خدمترسانی ربات انساننمای "آمکا" در یک موزه در دبی

آنها اضافه کردند: شواهدی در مورد سلول‌های زنده موجود در یک جهان بیگانه ممکن است برای نسل‌ها مبهم باقی بماند. تا آن زمان، این حقیقت دارد که ما نمی‌توانیم وجود حیات را در انسلادوس رد کنیم، احتمالاً بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

پژوهش در پروژه خود، با مدل‌سازی این ایده بررسی شد که چه از ریزارگانیسم‌های موسوم به «متانوژن» (Metanogen) ممکن است در انسلادوس وجود داشته باشد. آنها از متان منتشر شده از این قمر برای محاسبه تعداد میکروبهای تولیدکننده آن استفاده می کنند. بررسی ها نشان دادند که این تعداد بسیار کم است.

یک گروه پژوهشی به سرپرستی «دانشگاه آریزونا» (U of A)، یک مأموریت فرضی را ترسیم کرده است که می‌تواند وجود زنده فرازمینی را تأیید کند یا کند.

فرستادن ربات به درون شکاف‌های یخ یا کف دریا است اما این پژوهش نشان می‌دهد که تنها یک کاوشگر کافی خواهد بود.