محققان تشخیص خودکار متن را برای الواح خط میخی باستانی توسعه دادند


محققان تشخیص خودکار متن را برای الواح خط میخی باستانی توسعه دادند

اسکن تبلت اعتبار: Uni Halle / Maike Glöckner

یک برنامه هوش مصنوعی جدید (AI) که توسط تیمی از دانشگاه مارتین لوتر هال-ویتنبرگ (MLU)، دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینز و دانشگاه علوم کاربردی ماینز توسعه یافته است، اکنون قادر به رمزگشایی متون دشوار خواندن بر روی لوح های خط میخی است.

به جای عکس‌ها، سیستم هوش مصنوعی از مدل‌های سه بعدی تبلت‌ها استفاده می‌کند که نتایج قابل اعتمادتری نسبت به روش‌های قبلی ارائه می‌دهد. این امکان جستجو در محتویات چندین تبلت را برای مقایسه آنها با یکدیگر فراهم می کند. همچنین راه را برای سؤالات تحقیقاتی کاملاً جدید هموار می کند. یافته ها هستند منتشر شده که در انجمن یوروگرافیک مجله.

برای رویکرد جدید خود، محققان از مدل‌های سه‌بعدی نزدیک به 2000 لوح خط میخی، از جمله حدود 50 مورد از مجموعه‌ای در MLU استفاده کردند. طبق برآوردها، حدود 1 میلیون تبلت از این دست هنوز در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از آنها بیش از 5000 سال قدمت دارند و بنابراین در میان قدیمی ترین سوابق مکتوب بازمانده بشر هستند.

آنها طیف بسیار گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهند. هوبرت مارا، دستیار می گوید: “همه چیز را می توان در آنها پیدا کرد: از لیست های خرید گرفته تا احکام دادگاه. این تبلت ها نگاهی اجمالی به گذشته بشر در هزاران سال پیش دارند. با این حال، آنها به شدت تحت تأثیر هوا قرار گرفته اند و بنابراین رمزگشایی آنها حتی برای چشمان آموزش دیده دشوار است.” استاد MLU

دلیل این امر این است که لوح های خط میخی تکه های سفالی پخته نشده ای هستند که نوشته ها در آن فشرده شده است. برای پیچیده تر کردن مسائل، سیستم نوشتاری در آن زمان بسیار پیچیده بود و چندین زبان را در بر می گرفت. بنابراین، نه تنها شرایط نوری بهینه برای تشخیص صحیح نمادها مورد نیاز است، بلکه دانش پس زمینه زیادی نیز مورد نیاز است. مارا می‌افزاید: «تا کنون دسترسی به محتوای بسیاری از لوح‌های خط میخی به‌طور هم‌زمان دشوار بوده است – شما باید دقیقاً بدانید که به دنبال چه چیزی و کجا هستید.»

آزمایشگاه او ایده توسعه یک سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر مدل های سه بعدی را مطرح کرد. سیستم جدید کاراکترها را بهتر از روش های قبلی رمزگشایی می کند. در اصل، سیستم هوش مصنوعی همانند نرم افزار OCR (تشخیص کاراکتر نوری)، که تصاویر نوشته و متن را به متن قابل خواندن ماشین تبدیل می کند، کار می کند.

این مزیت های زیادی دارد. پس از تبدیل شدن به متن کامپیوتری، می توان نوشته را راحت تر خواند یا جستجو کرد. OCR معمولاً با عکس‌ها یا اسکن‌ها کار می‌کند. این مشکلی برای جوهر روی کاغذ یا پوست نیست. با این حال، در مورد لوح‌های خط میخی، همه چیز دشوارتر است، زیرا نور و زاویه دید تأثیر زیادی بر چگونگی شناسایی شخصیت‌های خاص دارد. ارنست اشتوتزنر از MLU توضیح می دهد. او سیستم جدید هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود زیر نظر Hubert Mara توسعه داد.

این تیم نرم افزار هوش مصنوعی جدید را با استفاده از اسکن های سه بعدی و داده های اضافی آموزش دادند. بسیاری از این داده ها توسط دانشگاه علوم کاربردی ماینز ارائه شده است، که بر یک پروژه نسخه بزرگ برای مدل های سه بعدی لوح های گلی نظارت می کند. سیستم هوش مصنوعی متعاقباً موفق شد به طور قابل اعتماد نمادهای موجود در تبلت ها را تشخیص دهد. Stötzner می‌گوید: «ما شگفت‌زده شدیم که متوجه شدیم سیستم ما حتی با عکس‌ها که در واقع منبع ضعیف‌تری هستند، به خوبی کار می‌کند.

کار محققان هاله و ماینز دسترسی جدیدی به آنچه تاکنون یک ماده نسبتاً انحصاری بوده است فراهم می‌کند و بسیاری از خطوط جدید تحقیق را باز می‌کند. تا کنون تنها نمونه اولیه ای بوده است که قادر به تشخیص قابل اعتماد نمادها از دو زبان بوده است. با این حال، در مجموع دوازده زبان خط میخی وجود دارد. در آینده، این نرم‌افزار می‌تواند به رمزگشایی کتیبه‌های هوازده، به عنوان مثال در گورستان‌ها که مانند خط میخی سه‌بعدی هستند، کمک کند.

اطلاعات بیشتر:
ارنست استوتزنر و همکاران، تشخیص گوه چند ضلعی مبتنی بر R-CNN که از رندرهای سه‌بعدی مشروح و عکس‌های نقشه‌برداری شده از لوح‌های میخی داده‌های باز یاد گرفته‌اند، انجمن یوروگرافیک (2023). DOI: 10.2312/gch.20231157

ارائه شده توسط دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ


نقل قول: محققان تشخیص خودکار متن را برای الواح خط میخی باستانی توسعه دادند (2023، 20 نوامبر) بازیابی شده در 20 نوامبر 2023 از

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.





منبع

بخوان  هشدار سازمان ملل در استفاده از مخرب از «جعل موضوع»