نوآوری مهندسان استرالیایی برای ساخت باتری های قابل بازیافت تلفن همراه

این پژوهش، در مجله «Nature Communications» به چاپ رسید.

هزینه بالای بازیافت لیتیوم و سایر مواد به کاررفته در باتری‌ها، مانع بزرگی برای استفاده مجدد از این اقلام است، اما شاید نوآوری مهندسان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن به رفع این چالش کمک کند.

انتهای پیام



منبع

«لزلی یئو»(Leslie Yeo)، استاد برجسته مهندسی شیمی و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: MXene مشابه گرافین بود و رسانایی الکتریکی بالا داشت. گرافین، MXene بسیار قابل تنظیم است و می‌توان از کاربردهای فناوری در آینده هم می‌کند.

به گزارش ايسنا و به نقل از ساينمگ، مهندسان «مؤسسه سلطنتی ملبورن» (RMIT) معتقدند که به جای دور انداختن باتری‌ها، پس از دو یا سه سال، می‌توانیم باتری‌های قابل بازیافت فناوری را داشته باشند که تا ۹ سال دوام می‌آورند. در این بالا، صوتی با فرکانس برای از بین بردن زنگ زدگی استفاده می‌شود و عملکرد را قادر می‌سازد.

در استرالیا تنها 10 درصد از باتری‌های مورد استفاده در وسایل الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه، برای بازیافت جمع آوری می‌شوند که طبق استانداردهای بین‌المللی، آمار پایینی است. ۹۰ درصد از باتری‌های باقی مانده به محل دفن می‌روند یا دور ریخته می‌شوند که آسیب قابل توجهی را برای محیط زیست در پی دارد.

به گفته یئو، چالش بزرگ استفاده از MXene این بود که به راحتی زنگ می‌زد و در نتیجه انتقال برق را می‌کرد. بدین ترتیب، غیرقابل استفاده می‌شد. وی افزود: ما را در جستجو برای غلبه بر این چالش دریافت که صوتی با فرکانس معین، زنگ زدگی MXene را از بین می‌برند و آن را به حالت اولیه خود باز می‌گردانند.

بخوان  «حلقه سئول» از «چشم لندن» جلو می‌زند!

به لطف نوآوری مهندسان استرالیایی، رویای ساخت‌وسازهای تلفن همراه با عمری تا سه برابر از باتری‌های بیشتر می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

این گروه پژوهشی در حال کار با یک نانوماده به نام «MXene» هستند که می‌گویند آنها یک هیجان‌انگیز برای لیتیوم در باتری‌های آینده خواهند بود.

یئو ادامه داد: نوآوری ما می‌توان روزی به احیای باتری‌های MXene کمک کند و عمر آنها را تا سه برابر افزایش دهد. افزایش عمر مفید MXene برای اطمینان از کار بردن پتانسیل آن در قطعات الکترونیکی تجاری دوام، بسیار مهم است.